Vet inte riktigt vart jag skulle lägga denna tråd men jag prövar =)

Har bara bott i denna lägenhet en halv månad eller så men har inte kommit på ngn bra idé att skapa just egenkomponerad "väldoft". Vad som luktar gott är ju också en jäkligt bra fråga, jag är inte ute efter något mer specifikt än att det ska kännas fräscht, behöver inte lukta något alls egentligen men hur åstakommer man det? Samtidigt ska det inte bli för sterilt så man tror att man kommit till en tandläkarmottagning när man kommer innanför dörren =) Det är inte hemsk atmosfär men speciellt uppiggande är den ju inte, värst är väl hallen som luktar old spice apartment.

Ja nä då är det väl lättare att försöka skapa ngn doft tänkte jag och det ska även vara på naturlig väg i den mån det går. Visst ngn luftrenare är väl alla tiders kanske, bara den inte kostar en halv förmögenhet, kräver filterbyte var 12 timma och låter som en Volta -88 ni vet den där gula avlånga som kom på våren. Grundtanken är ju alltså någon växt/växter, naturmaterial eller annat fiffigt som gör underverk för luften hemma. Gärna något som "äter" upp andra dofter ganska bra så att det blir en jämn doft trots att man lagat mat, målat något eller annat som stör balansen.

Går det att uppnå, hur har ni gjort?

MVH
 
Alltså, jag skulle säga att ommålning är svaret på luktfrågan. Det brukar ta bort all funky doft. Annars: skura lister och dörrar NOGA, inte bara golvet. Häll i lite tvättmedel i skurvattnet, jag tycker att det luktar mycket fräschare än bara såpa/skurmedel. Eller häll i några droppar lavendelolja om du tycker att det luktar godare och känns miljövänligare (sägs ju hålla ohyra borta också...) Det ska finnas någon sorts växt som absorberar mycket skumma lukter har jag för mig, men det vet säkert Google bättre.

Ett annat ohyra-tips som skulle göra Nina Yunkers stolt, nu när jag ändå håller på: många som bor i gamla lägenheter har problem med pälsängrar och andra otrevliga skadedjur. Det är ingen idé att gå på med radar och skura dagarna i ända om inte grannarna gör samma sak, skadedjuren kan nämligen ta sig från lägenhet till lägenhet i ventilationshålen. Så, gör små lavendelpåsar, droppa lavendelolja på dem, lägg dem i alla små ventliationsluckor. SEN kan man börja med den egna lägenheten.
 
Jag har en luftrenare som faktiskt funkar riktigt bra, heter breathe, man byter vatten varannan dag och kan stoppa i lite doft för att fräscha luften ytterligare. Vi hade den på jobbet när kaminen slog tätt och gjorde att det rykte in och blev totalt inrökt, efter ett dygn luktade det ingenting.
 
K
Jag har målat väggarna och taket i köket hos min pappa, som röker inomhus, med maxits Airfresh. Får nog återkomma efter helgen med ev. rapport. Jag målade där i början på november och har inte varit där sen dess. Ska dit på julafton och hoppas verkligen att färgen fungerar.
Jag har den även på väggarna i mitt eget kök, men märker inte så mycket. Man blir dock "hemmablind" och jag hade inte problem med luften innan utan målade mest för att jag hade tokmycket färg över efter målningen hos pappa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.