Hej! Jag ska byta ytterdörrar och har idag öppning mellan tegelfasaden på 108×208 cm. Antar det ska vara 11×21 mått då?

Har däremot en bra offert på 10x21 så undrar om man kan sätta regerar på sidorna sen sätta fast karmen på de? Eller kanske endast långa karmskruvar men då blir de stor luftspalt?

Hur göe jag med foder utomhus med tanke på jag har gul tegelfasad?
 
  • Vit ytterdörr med fönster och svarta metalldetaljer på en tegelväggsbyggnad, liten steg och en skyddad lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du ska inte ha kvar sidoljuset med andra ord?

Går att regla in ja, bättre än att ha en för bred luftspalt som kommer vara svår att isolera.
 
Ja precis sidoljuset ska bort! Så från tegel till tegel är det 108 x 208 trappa till tegel. Så antar 11x21 skulle va rätt mått.. men offerten är på 10x21.
Någon idé hur man kan göra med foder utomhus?
 
Alle Nil Alle Nil skrev:
Ja precis sidoljuset ska bort! Så från tegel till tegel är det 108 x 208 trappa till tegel. Så antar 11x21 skulle va rätt mått.. men offerten är på 10x21.
Någon idé hur man kan göra med foder utomhus?
Och salning
 
För en M10x21-dörr är hålet i väggen normalt 1000x2100 mm, så med 2080 i höjd kan det bli tajt.
 
Jaha så jag ska ha 10x20 då? Trodde jag behövde en 11x21.
 
R
L Lasselano skrev:
För en M10x21-dörr är hålet i väggen normalt 1000x2100 mm, så med 2080 i höjd kan det bli tajt.
Men teglet har det måttet dörren sitter innanför teglet…
 
  • Gilla
Karrock och 1 till
  • Laddar…
R
Alle Nil Alle Nil skrev:
Jaha så jag ska ha 10x20 då? Trodde jag behövde en 11x21.
Nej du ska ha höjden 21 då dörren sitter innanför teglet…
 
R Rejäl skrev:
Men teglet har det måttet dörren sitter innanför teglet…
Har samma mått på insidan om man mäter inklusive salning dvs från vägg till vägg.
 
R
Alle Nil Alle Nil skrev:
Har samma mått på insidan om man mäter inklusive salning dvs från vägg till vägg.
Men det är en 21 dörr du har nu tar du en 20 dörr så får du en täckbräda om ca 10cm ovanför med…jag pratar om höjden golv till tak..
 
Ja precis så 21 låter rätt. Så 11x21 är rätt men med extra reglar på sidorna salning och foder så går det med 10x21 oxå?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
är huset byggt före 1972 så kan det vara den gamle standaren då var karmarna 25mm lägre på höjden än dagens standar
 
1978. Men kan vara då med tanken på ca 108x 208. Kan ej se exakt av smyglister. Men med tanken på 10x21 är mer normalt så får de nog bli något sånt. Sen får jag väl se hur jag kan få utsidan fin med salning och foder, kanske i plåt..
 
är det byggt 1978 så skall 21 höjden gå att använda
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.