Ja det var ju lite bättre förklarat, jag läste "naturligt gummi" som jag tolkar som naturgummi! Listerna sitter ju fast i pvc:n på lite olika sätt, kan ju vara bra att veta.
Jag tror att TS måste ge mer fakta och bättre detaljbilder för att han ska kunna få lösningar här på sitt problem
 
Mats-S
N Niklas Ekborg skrev:
Tror inte på felaktigt montage
Instämmer, man kan absolut montera fönstren så att dom livar med lockpanelens lock, men det förutsätter även att plåten över fönstret är korrekt gjord. Iofs skulle jag nog personligen satt fönstren "ett hack" inåt så det livade med den innersta brädan på lockpanelen, men det är mera en smakfråga, dessutom är det mer jobb ;-)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Instämmer, man kan absolut montera fönstren så att dom livar med lockpanelens lock, men det förutsätter även att plåten över fönstret är korrekt gjord. Iofs skulle jag nog personligen satt fönstren "ett hack" inåt så det livade med den innersta brädan på lockpanelen, men det är mera en smakfråga, dessutom är det mer jobb ;-)
Om man sätter ett fönster så långt ut riskerar man inte att fönsterkarmen blir kall?
Är ju inte så mycket isolering längst ut då där i regel är lite luftspalt.
 
Monteringsanvisningar säger inte utanför isoleringen. Men man rekommenderar mitt i isoleringen för bästa ekonomi/ minsta värmeförluster
 
  • Gilla
tergo och 3 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Om man sätter ett fönster så långt ut riskerar man inte att fönsterkarmen blir kall?
Är ju inte så mycket isolering längst ut då där i regel är lite luftspalt.
Jo monteras fönstren utanför isoleringen så blir fönstren kalla, man får problem med kondens osv. Dessutom problem med vaderskydd, inträngande vatten osv.

Det har varit populärt under lång tid att sätta fönster så långt ut mot fasad som möjligt, man får på så vis stora trevliga fönsterkarmar som inte bygger något inåt i bostaden.

Det är en del som sett baksidan av detta nu.
 
  • Gilla
frause och 1 till
  • Laddar…
Jasså? Tack för info. Står detta beskrivet någonstans? Finns det byggregler att förhålla sig till angående detta? För dessa fönster satte en snickare in.
Hur mycket fukt kan det bli av kondens då.. ser ju inte det någonstans annars mer än i nedre hörnen? Och så fort det regnar blir det blött i hörnen, aldrig annars och vore det kondens så skulle väl det bli än fuktigare ju större skillnad det är på inner/yttertemperatur?
Bifogar lite fler bilder från utsidan.

Mvh/johan
 
  • Fönsterkarm med spindelväv, smuts och en ensam insektsvinge. Behöver rengöras. Opersonlig närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterkarmens hörn närbild, vitmålad yta, smuts, skuggspel, strukturerad vägg, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett fönster på en grå husvägg med träpanel och vita fönsterkarmar, taget i dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit fönsterkarm mot mörkt hus, reflekterat träd i glaset, dagtid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterdetalj, vitt karm, skrubb, handtag, reflektion av träd, delvis smutsig, utsikt mot uteplats, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit fönsterkarm och fönsterbräda, strukturerade väggytor, dagsljus, skuggor, arkitektoniska detaljer, externt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit fönsterkarm med fönsterbleck och reflekterande glas mot en blå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vitt fönster med spröjs på mörkgrå fasad. Reflektion av träd och himmel. Inomhus lampa synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MultiMan
Jag tycker monteringen ser högklassig ut.

Personligen hade jag aldrig valt fönster där vattnet blir stående på tätningslisten när det regnar. Det måste vara problemet. Listen måste vara i perfekt skick hela tiden för att det inte ska läcka in.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 3 till
  • Laddar…
Frågan är om du har justerat anligget mot tätningen tillräckligt. Om inte så lär det läcka in. Det finns justering på bågens sidor.
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
M Mattan01 skrev:
Frågan är om du har justerat anligget mot tätningen tillräckligt. Om inte så lär det läcka in. Det finns justering på bågens sidor.
Ok.. men spelar det någon roll? Om det funkar som det skall så skall det bara rinna ut genom dräneringshålen och ut på fönsterblecket. Eftersom det är PVC kan det ju i praktiken ligga vatten där hela tiden så länge allt är tätt. Jag har just lagt en tec7 fog i hörnen. På tisdag blir det regn igen.. får se om det hjälpte. 🙏🏼
 
M Mattan01 skrev:
Frågan är om du har justerat anligget mot tätningen tillräckligt. Om inte så lär det läcka in. Det finns justering på bågens sidor.
Hej igen. Jag har justerat den ett snäpp hårdare nu också så får vi se.. men som sagt.. jag tycker inte heller det skall läcka in men även om det gör det (i karmen alltså) så skall det inte spela någon roll.. men men.. nu är det fogat och spänt så väntar med spänning på nästa regn. 😉
 
  • Gilla
Hallon18
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Kan du ta några bilder från utsidan så man kan få en uppfattning om hur fönster och fasaden runtomkring ser ut?
Tagit några bilder som du kan se längre ner i tråden. Tack för visat intresse. 👍🏼
 
Nej, det ska ju egentligen inte spela någon roll om det inte är mycket regn som slår mot fönstret och dräneringen lite igensatt.
 
J Johan Abrahamsson83 skrev:
Jasså? Tack för info. Står detta beskrivet någonstans? Finns det byggregler att förhålla sig till angående detta? För dessa fönster satte en snickare in.
Hur mycket fukt kan det bli av kondens då.. ser ju inte det någonstans annars mer än i nedre hörnen? Och så fort det regnar blir det blött i hörnen, aldrig annars och vore det kondens så skulle väl det bli än fuktigare ju större skillnad det är på inner/yttertemperatur?
Bifogar lite fler bilder från utsidan.

Mvh/johan
Det finns en monteringsanvisning för varje fabrikat. Den ska följas om man vill uppnå bästa resultat och att garantier ska hälla.
 
Dum fråga, men har du kollat att det är ordentliga hål i dränerings öppningarna? Så inte vattnet blir stående inte kan rinna ut ordentligt.
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
Det finns ju också dräneringshål i bågen nertill, normalt i ytterkant. 2 st längsgående. Kolla om de är igensatta!
 
  • Gilla
Johan Abrahamsson83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.