B
45cm drevsnö, -4 grader och Egon tuffade på fint. Tog uppfarten (2 bilbredder) inkl plogvall samt 40m gångets på eco läge och hade en plupp kvar på batterierna när jag var klar.
Inga problem alls..
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
Körde igenom uppfarten efter att ha varit bortrest i två veckor. Således ca 50cm snö som kommit med töväder däremellan, så rätt hård snö. Tuggade igenom även den djupaste snön utan problem. Klarade av 90% av uppfarten (2 bilar bred, drygt 3 bilar lång) innan batteriet tog slut, men kändes ändå helt okej.

Nöjd så här långt, så länge man kommer håg att ladda upp batterierna mellan användningarna. Upplever ibland att den slirar med däcken och att den försöker "klättra" på hårt packad snö. Antar att det beror på att den är lättare än en bensindriven - fast kanske är samma med bensindrivna - har ju aldrig kört någon :)?
 
  • Gilla
Myckling
  • Laddar…
B
Kanske årets bästa inköp…damp ner lite till inatt Så jag rensade grannens plogvall och min utan konstigheter.
Snöslunga framför hög snövägg, vinterlandskap, hus delvis dolt av snön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Myckling och 2 till
  • Laddar…
Försöker väcka den här tråden lite! Ni som har en Ego: hur stora ytor kör ni med era maskiner och hur lång tid tar det? Bor i västjämtland och funderar på att skaffa en slunga men jag har ca 130m väg som ska röjas till 3 meters bredd så det känns som om en snöslunga kanske är för klent för uppgiften.
 
B
Ja då tror jag en gammal traktor är bättre för uppgiften. En uppfart stor för två bilar inkl plogvall modell större hanteras på 50% av batteriet. Damp ner 35cm sedan igårkväll så det börjar bli lite mängder igen.
 
@Bongtor är du fortfarande nöjd med din Ego?

Ang. Ryobin så lämnade jag in den på service i höstas för jag upplevde att den glappade lite med gasen. Fick tillbaka den efter 3 månader med svaret att det var en säkerhetsfunktion och inget fel. Det är mycket möjligt att det är så men insåg då hur lång tid en service verkar ta...

Häromdagen slutade själva motorn att köra och får inte igång den igen, går dock att backa/gasa, tända lyktor etc. Är extremt osugen på att lämna in den på service igen, vilket verkar vara vägen framåt enligt Ryobi så funderar på att försöka häva köpet på något vis och byta till en Ego istället - förutsatt att den verkar rulla på bra för dig :)?
 
B
V villasuperstar skrev:
@Bongtor är du fortfarande nöjd med din Ego?

Ang. Ryobin så lämnade jag in den på service i höstas för jag upplevde att den glappade lite med gasen. Fick tillbaka den efter 3 månader med svaret att det var en säkerhetsfunktion och inget fel. Det är mycket möjligt att det är så men insåg då hur lång tid en service verkar ta...

Häromdagen slutade själva motorn att köra och får inte igång den igen, går dock att backa/gasa, tända lyktor etc. Är extremt osugen på att lämna in den på service igen, vilket verkar vara vägen framåt enligt Ryobi så funderar på att försöka häva köpet på något vis och byta till en Ego istället - förutsatt att den verkar rulla på bra för dig :)?
Jo men det skulle jag säga. Den tuggar på utan större bekymmer. Har även skaffat gräsklippare i samma serie för att köra med batterierna på sommaren. När det blev plusgrader en sväng så slängde den inte lika långt som vanligt men kanske förståeligt när snön var tyngre.

En fördel nu när det dumpat mer snö är att det är skönt att kunna gå ut och röja bort plogvallen både tidigt och sent på dagen utan att skrämma småbarn som sover. Nytt rekord för plogvallen som var 120cm hög 😳😳

Inget har gått sönder, varken brytpinnar eller något annat. Förvaras i varmgarage när den inte används.
Galet dock att priserna verkar ha ökat på slungan med nästan 6k sedan jag skaffade den….
 
  • Gilla
villasuperstar
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.