Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, vi får väl se om jag ångrar bilvalet när det nu blir dags att köra upp till Jämtland vecka nio. 50 mil och räknar med två laddstopp. Får väl se om det går att hantera utan att fastna i laddköer, vilket i sig känns jobbigare än behovet att ladda upprepade gånger pga. hög förbrukning.
Om du kan undvika att resa på stugbytardagarna så gör det. Det är dessa dagar det blir kvällstidningsrubriker om "laddkaos".

Vi har sportlov veckan innan stockholmarna, och vi brukar möta de långa köerna med stockholmare när vi åker hem från fjällen.

Senast när vi åkte hem från Vemdalen hade vi tänkt ladda vår ID4:a i Ljusdal, men en snabb blick på köerna med stockholmare som väntade på att ladda gjorde att vi körde vidare i stället. Det slutade med att vi laddade i Gävle, helt utan köer. Jag antar att de flesta som var på väg upp redan hade passerat Gävle sedan länge. Vi hade då kört 32 mil, vilket jag är väldigt nöjd med i vinterväder och med takbox.

Det är inte omöjligt att du klarar dig på en laddning, men det blir nog tajt, och väldigt beroende på om du lyckas maxa första sträckan.
 

Intressant video för er som funderar på VW, min erfarenhet är precis som ägaren här att VW aldrig erkänner att det är något fel... med andra ord köp inte en elbil i VAG koncernen. Har en Taycan till salu om någon är intresserad, Cross Tourismo men förresten den är så dålig så jag kan inte med att sälja den till någon den får helt enkelt död av ålder...
 
E
Äger Tesla och VW e-UP!

e-UPen var på service i dagarna och fick låna en ID3. Perfekt tänkte jag då jag länge velat provköra en ID bil. Med facit i hand så kan jag väl sammanfatta det med att jag aldrig skulle få för mig att skaffa en ID3 åtminstone. Vet inte om ID4 skiljer, men det jag störde mig mest på var riktigt sega menyer, och massa väntande, samt usel körupplevelse. Jag tycker inte att VW är bra reklam, och jag förstår folk som är besvikna. Med den erfarenheten är det ju lätt att dra alla elbilar över en kam. Elbil som elbil, eller..?

Jag kanske låter som en fanboy nu, men seriöst, köp en Tesla och var nöjd! Speciellt med de priser som är nu på både M3LR och MYLR. Det enda som var bättre med VW var komforten i jämförelse med min M3LR 2022. En av de största plusen med Tesla är laddnätverket. Jag testade precis bara för att tajma, och på ca 2-3 sek fick jag rutten till södra Italien, med laddstopp och allt! Utöver det är M3 en av de snålaste elbilarna på vägarna idag.
 
  • Gilla
Andreas_Hansson och 2 till
  • Laddar…
Ja VWs "dator" är en av dom segaste jag upplevt..

Men lämnar man AC och radio på så är det bara att åka iväg använder inget annat...
 
E enoch85 skrev:
Äger Tesla och VW e-UP!

e-UPen var på service i dagarna och fick låna en ID3. Perfekt tänkte jag då jag länge velat provköra en ID bil. Med facit i hand så kan jag väl sammanfatta det med att jag aldrig skulle få för mig att skaffa en ID3 åtminstone. Vet inte om ID4 skiljer, men det jag störde mig mest på var riktigt sega menyer, och massa väntande, samt usel körupplevelse. Jag tycker inte att VW är bra reklam, och jag förstår folk som är besvikna. Med den erfarenheten är det ju lätt att dra alla elbilar över en kam. Elbil som elbil, eller..?

Jag kanske låter som en fanboy nu, men seriöst, köp en Tesla och var nöjd! Speciellt med de priser som är nu på både M3LR och MYLR. Det enda som var bättre med VW var komforten i jämförelse med min M3LR 2022. En av de största plusen med Tesla är laddnätverket. Jag testade precis bara för att tajma, och på ca 2-3 sek fick jag rutten till södra Italien, med laddstopp och allt! Utöver det är M3 en av de snålaste elbilarna på vägarna idag.
Har inte kört ID3 men väl Cupra Born. Den är bra och trevlig inredning. Men samma sega meny. De senaste och Enyaq framförallt har en stor blaffa till skärm som skymmer sikten. Tycker inte skärmen stör lika mycket på Teslan. Känns bara naturligt och genomtänkt.

Som sportig bil är Tesla Model 3 mycket trevligare än Born att köra. Model 3 standard range mot Born 77kWh då
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Jag kanske låter som en fanboy nu
Ja, det tycker jag nog.
E enoch85 skrev:
En av de största plusen med Tesla är laddnätverket.
Det blir ju mindre och mindre en specifik Tesla-fördel. Tio av nästan hundra Tesla-stationer i Sverige är bara för Teslor. Resten är öppna för alla. Och med de nya V4-laddarna blir problemet med att exempelvis VAG-bilarna har laddintaget på ”fel” ställe allt mindre.

Jag har stor förståelse för att man väljer Tesla, men även för att det inte är en bil i allas smak. Men deras innovations- och prispress mot andra tror jag är bra för oss alla.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det tycker jag nog.

Det blir ju mindre och mindre en specifik Tesla-fördel. Tio av nästan hundra Tesla-stationer i Sverige är bara för Teslor. Resten är öppna för alla. Och med de nya V4-laddarna blir problemet med att exempelvis VAG-bilarna har laddintaget på ”fel” ställe allt mindre.

Jag har stor förståelse för att man väljer Tesla, men även för att det inte är en bil i allas smak. Men deras innovations- och prispress mot andra tror jag är bra för oss alla.
Hur bilen bara funkar i allt från hur snabbt den laddar, avsaknad av lagg och buggar till att faktiskt ha vettig räckvidd i kallt väder.

- laddning snabbt, 250kW i -30
- drivlina, effektiv
- värmesystemet (värmepump, super manilfold)
- god aerodynamik

Sen är det bara frågan om man pallar allt tjafs med farthållaren, regnsensor och vindrutetorkare, hur stort problem det nu är?
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
JanneJanne123
Lite farligt det där att prata om hur snabbt man laddar utan att nämna att det är på det mest gynnsamma stället i laddningskurvan, en oinsatt kan lätt få uppfattningen att man laddar i den hastigheten hela tiden och bli besviken.

Model Y LR verkar tex ha den här kurvan:

Laddningskurva för Tesla Model Y Long Range som visar laddhastighet kontra batteriets laddningsnivå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lite farligt det där att prata om hur snabbt man laddar utan att nämna att det är på det mest gynnsamma stället i laddningskurvan, en oinsatt kan lätt få uppfattningen att man laddar i den hastigheten hela tiden och bli besviken.

Model Y LR verkar tex ha den här kurvan:

[bild]
I praktiken är det ju tiden det tar t.ex. 0-80% där ligger Teslan på 30 minuter tror jag och Taycan nere runt 20?

Eller är det hur lång tid det tar att ladda för nästa stopp 300km bort?
 
E
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det tycker jag nog.

Det blir ju mindre och mindre en specifik Tesla-fördel. Tio av nästan hundra Tesla-stationer i Sverige är bara för Teslor. Resten är öppna för alla. Och med de nya V4-laddarna blir problemet med att exempelvis VAG-bilarna har laddintaget på ”fel” ställe allt mindre.

Jag har stor förståelse för att man väljer Tesla, men även för att det inte är en bil i allas smak. Men deras innovations- och prispress mot andra tror jag är bra för oss alla.
Så om du slår in t.ex. Rom på din navigation så får du fram:
1. Samtliga laddstopp (med detaljerad info om pris, antal stolpar, och effekt)
2. Hur länge du behöver stanna
3. Beräknad ankomst till nästa
4. Sluttid framme i Rom
5. Trafik på vägarna

Väl framme vid stationen så pluggar du bara in kabeln, och allt funkar utan kort, app eller något annat?
 
E
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Hur bilen bara funkar i allt från hur snabbt den laddar, avsaknad av lagg och buggar till att faktiskt ha vettig räckvidd i kallt väder.

- laddning snabbt, 250kW i -30
- drivlina, effektiv
- värmesystemet (värmepump, super manilfold)
- god aerodynamik

Sen är det bara frågan om man pallar allt tjafs med farthållaren, regnsensor och vindrutetorkare, hur stort problem det nu är?
Exakt, huvudet på spiken. Det är bekymmersfritt. Det bara funkar. Kallt med massa minus eller varmt med massa plus (hade kring 40 grader när vi körde ner till Italien i somras) så kommer du fram med god marginal till slutdestination, eller nästa laddare. På rena isvägar kan jag hålla tillåten hastighet medans andra krypkör - tro mig, har testat. Den känns genomtänkt rapp, och säker. Vad mer kan man önska?

Sen är Tesla inte perfekt. Jag saknar komforten i min 2022. Varenda ojämnhet känns i kupén. Men det ska tydligen vara fixat nu 2024, kommer dock inte byta upp mig för den sakens skull.
 
JanneJanne123
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
I praktiken är det ju tiden det tar t.ex. 0-80% där ligger Teslan på 30 minuter tror jag och Taycan nere runt 20?

Eller är det hur lång tid det tar att ladda för nästa stopp 300km bort?
Ja, tiden 0-80% är nog mer intressant att prata om än toppeffekten i laddkurvan.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Exakt, huvudet på spiken. Det är bekymmersfritt. Det bara funkar. Kallt med massa minus eller varmt med massa plus (hade kring 40 grader när vi körde ner till Italien i somras) så kommer du fram med god marginal till slutdestination, eller nästa laddare. På rena isvägar kan jag hålla tillåten hastighet medans andra krypkör - tro mig, har testat. Den känns genomtänkt rapp, och säker. Vad mer kan man önska?

Sen är Tesla inte perfekt. Jag saknar komforten i min 2022. Varenda ojämnhet känns i kupén. Men det ska tydligen vara fixat nu 2024, kommer dock inte byta upp mig för den sakens skull.
Den nya verkar vara på samma nivå som BMW i4 gällande stötighet och ljudnivå.
 
  • Gilla
enoch85
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
Så om du slår in t.ex. Rom på din navigation så får du fram:
1. Samtliga laddstopp (med detaljerad info om pris, antal stolpar, och effekt)
2. Hur länge du behöver stanna
3. Beräknad ankomst till nästa
4. Sluttid framme i Rom
5. Trafik på vägarna
Bara punkten 5. Jag navigerar alltid med Google maps, tycker den är överlägsen alla andra. Hålla koll på laddningen gör jag själv parallellt.
E enoch85 skrev:
Väl framme vid stationen så pluggar du bara in kabeln, och allt funkar utan kort, app eller något annat?
Nej. Tycker inte heller att det är ett problem att starta en app för att ladda.

Med det sagt har jag aldrig varit i Rom, och faktiskt inte ens utomlands med elbil. Jag misstänker dock att det är fullt görligt att köra dit med valfri modern elbil men att det är lite lättare med just laddningen om man kör Tesla.

***

När jag svarade ja på att du lät som en fanboy var det just för att du såg Teslas fördelar, men inte ville kännas vid några nackdelar.

För egen del avskräcks jag av vissa enkla defekter som ovan nämnda vindrutetorkar- och självkörningsstrul, bullret, att det i flera modeller lätt rinner in vatten när man öppnar bakluckan när det regnat och flera andra små och stora saker.

Jag ifrågasätter inte att det på många sätt är en bra bil, jag säger bara att de inte passar allas preferenser. Bl.a. inte mina för snart tre år sedan när jag beställde min nuvarande bil. Idag skulle Tesla ligga bättre till för mig, men då jag inte aktivt letar bil vet jag ärligt talat inte vad jag skulle välja idag.
 
Jag körde till Italien 2020 med en Model X. Enligt funkade det kanon förutom i Toscana. Min fru sa att aldrig åker med en elbil igenom europa igen :). Har säkert blivit bättre men skall man bara transportera sig och nöjer sig med dålig och dyr vägkrogsmat så funkade det bra. Men villa man göra lite avstickare på vägen så är det värre och oavsett tar det rejält mycket längre tid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.