R Robert-san01 skrev:
Skatteverket har sagt sitt:

[länk]
Om jag läser lagom snabbt och rätt i den texten där så beviljas inte grönteknik om man använder batteriet för stödtjänster
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Så man struntar alltså i att rätta alla de felaktiga stöden som begärts fram till årskiftet?
Ja, så tolkar jag sista raden också. System som redan fått avdrag kan användas fritt.
 
R Robert-san01 skrev:
Ja, så tolkar jag sista raden också. System som redan fått avdrag kan användas fritt.
Iallafall som tolkningen ser ut nu. Skatteverket har gjort det lätt för sig isåfall.
Utifrån detta ställningstagandet kan man starkt misstänka att det blir en rättslig prövning. Kommer Checkwatt överleva tro om investeringarna i hembatterier minskar radikalt/slutar framöver utifrån detta ? (likaså andra aktörer som erbjuder system för stödtjänster)

På vinterhalvåret får du använda batteriet till annat än lagra egenproducerad el som jag tolkar och läser det. Men hur mer hål i huét är inte det då; att just när elbehovet är som störst under vintern så tankar man in/ur batterierna med el från elnätet

Återigen tror jag Skatteverket har snurrat in sig i en massa OM och svårigheter som de ska tolka från fall till fall igen och då även kontrollera hur batteriet används på sommaren och vintern.
 
M mortimer skrev:
Iallafall som tolkningen ser ut nu. Skatteverket har gjort det lätt för sig isåfall.
Utifrån detta ställningstagandet kan man starkt misstänka att det blir en rättslig prövning. Kommer Checkwatt överleva tro om investeringarna i hembatterier minskar radikalt/slutar framöver utifrån detta ? (likaså andra aktörer som erbjuder system för stödtjänster)
Om aggregatorerna kommer att överleva? Beror mycket på hur de kan attrahera kommersiella system och anpassa sin verksamhet.

Privatmarknaden kommer inte att vara helt död närmaste tiden, men den kommer inte att ha samma tillväxt som den haft senaste året.
 
R Robert-san01 skrev:
Om aggregatorerna kommer att överleva? Beror mycket på hur de kan attrahera kommersiella system och anpassa sin verksamhet.

Privatmarknaden kommer inte att vara helt död närmaste tiden, men den kommer inte att ha samma tillväxt som den haft senaste året.
Ska bli intressant vad alla partners nu säger och ger för offerter. Kan detta påverka priserna något , sänker alla partners priserna med motsvarade ca 50% ?
 
M mortimer skrev:
Iallafall som tolkningen ser ut nu. Skatteverket har gjort det lätt för sig isåfall.
Utifrån detta ställningstagandet kan man starkt misstänka att det blir en rättslig prövning. Kommer Checkwatt överleva tro om investeringarna i hembatterier minskar radikalt/slutar framöver utifrån detta ? (likaså andra aktörer som erbjuder system för stödtjänster)

På vinterhalvåret får du använda batteriet till annat än lagra egenproducerad el som jag tolkar och läser det. Men hur mer hål i huét är inte det då; att just när elbehovet är som störst under vintern så tankar man in/ur batterierna med el från elnätet

Återigen tror jag Skatteverket har snurrat in sig i en massa OM och svårigheter som de ska tolka från fall till fall igen och då även kontrollera hur batteriet används på sommaren och vintern.
Det var inte så jag tolkade det. Jag tolkade det snarare som att du får ladda det från nätet i liten omfattning på vi tern när solkraft inte finns tillgängligt. Tex om energin används vid ett avbrott.
Men så länge man inte säljer energi från batteriet så märks det ju inte hur det används, även om det inte är tillåtet.
 
M mortimer skrev:
Ska bli intressant vad alla partners nu säger och ger för offerter. Kan detta påverka priserna något , sänker alla partners priserna med motsvarade ca 50% ?
Nej, den marginalen finns inte på batterier. Möjligen 10-15, sedan går de back.

Det är brist på batterier och växelriktare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det var inte så jag tolkade det. Jag tolkade det snarare som att du får ladda det från nätet i liten omfattning på vi tern när solkraft inte finns tillgängligt. Tex om energin används vid ett avbrott.
Men så länge man inte säljer energi från batteriet så märks det ju inte hur det används, även om det inte är tillåtet.
Ytterligare en tolkning som då återigen tyder på att texten från skatteverket är luddig och har utrymme för feltolkning.

Hur ska man då reglera hur mycket du får tanka i batteriet från elnätet och när, kräver detta då att växelriktare och/eller CM10 modulen vet när det produceras solel till växelriktaren/batteriet och under de dagarna/timmarna på vinterhalvåret så får du inte använda det för t.ex Checkwatt och då kan Checkwatt inte garantera tillgänglig effekt från ditt batteri till SVK under de timmarna.
 
Du får inte använda det gör balanstjänster alls. Det var väl ändå tydligt?
 
Så tolkar inte jag det. Står inte uttryckligen att det inte får användas till stödtjänster.

Så oavsett vem som tolkar det rätt där kring stödtjänster så ser jag inte att man kan motivera en sådan investering på de grunderna i den nya texten från SKV.

Investerar man 200.000kr och inte får bidrag så blir ROI med CW ca 6-7år
Använder man det enbart enligt de villkoren och då inte Checkwatt (eller annan stödtjänst) men får bidrag och då betalar 100.000kr ur egen ficka så ska du lyckas göra vinst på att lagra billig el på dagen.
Tidigare innan Checkwatt så har det alltid lönat sig att sälja den elen du producerar på dagen än att lagra det i batteri.

Det här kommer med all sannolikhet inte vara över idag utan det kommer mer att läsa
 
Räkna med att inkomsterna från stödtjänster störtdyker inom 1-2 år.
 
Som jag tolkade det jag läste är det viktiga att man lagrar egenproducerad el. Tyvärr är det inte kvantifierat. Vilket är skräp. Men säg att det betyder 90% egenproducerad el.

Då bör det gå bra att användas för sol el på sommaren, och FCR-D på vintern. I och med att FCR-D inte innebär någon stor laddning av batterier. Någon nämnde typiskt 20 sec två ggr per dygn. Blir inte mycket el laddat då.

Däremot blir inte prisarbitrage på vintern tillåtet. För då laddar man mängder icke-egenproducerad el.
 
M mortimer skrev:
Den artikeln är dessvärre låst och kräver inlogg/prenumeration.
Men det är helt klart intressant info att läsa det lilla som går att läsa i ingressen.
74 batterilager på gång. På sammanlagt 3347 MWh. Gissningsvis C=1 batterier.

Och det ses som en risk för överetablering. Dock talas om annan potentiell användning än balanstjänster.

Detta kan ju leda till att ersättningen från checkwatts mfl blir lägre. Det står att få tror att dagens ersättningsnivåer kommer kvarstå. Nämns att fallande ersättning kan märkas 2024 eller 2025.
Det tar ju ett tag att bygga dessa batterilager.

Min kommentar är att 2025 kommer vi troligen få lite lägre batteri priser då billigare Na-jon batterier börjar dyka upp som alternativ teknologi. Då kan man möjligen få effekter av att den som köper billigare Na-jon batterier kan få en viss lönsamhet och då ökar installerad effekt än mer vilket sänker ersättning för balanstjänster än mer.

En tjänst som nämns är att när man gräver ned elkablar så uppstår reaktiv effekt. Den är oönskad och med batterier kan man få bort sådan. Det kan då vara en lönsam användning av batterilager.

Nybro energi avser starta med balanstjänster. Men ser annan användning senare. T ex att kapa toppar i förbrukningen. Batterilagret är placerat i knutpunkt mellan regionalnät och lokalnät.

Ib vogt lägger lager vid stora solcellsparker i Arboga och Emmaboda. Med avsikt att köra prisarbitrage.

De tidigaste byggda batterilagren är ofta placerade vid vattenkraftverk. För att möjliggöra långsammare reglering av vattenkraften. Dom har en helt annan användning.

11 batteriparker är i drift. 27 är byggstartade. 46 planerade. Det är Li-jon batterier som kommer användas.
 
Det finns ingen som tror att ersättningsnivåerna kommer att ligga kvar.
 
D Daniel 109 skrev:
Det finns ingen som tror att ersättningsnivåerna kommer att ligga kvar.
Bara de som har investerat (näh, jag är inte en av de som investerat i något batterilager)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.