Hej. Har ett tillagningskök med diskbänk skåp mot yttervägg. Halva väggen består av ett fönster. Yttervägg består av 25cm siporexfasad.
Problemet är att det inte finns något element. Diskbänken skåpen inuti och golvet nedanför känns kallt. Fönstret är utbytt mot 3-glas och har gjort en liten skillnad men fortfarande är golvet kallt att stå på. Min tanke är att dra någon typ av plaströr/ golvvärmerör under diskbänken för att hålla skåpet varmt och bryta kylan under diskbänken. Ev går en del värme bakom och värmer väggen och bänkskivan i komposit då det är lite luft bakom lådor osv där värmen kan sprida sig. Har även tittat på konvektor i sparklåda men tycker det verkar dyrt och då drar fläkten ström hela tiden. Vad har ni för tankar om min idé?
Slangen kan ju läggas dubbel eller fler varv bakom sparklåda. Ev kan manövern sätta ventilgaller på sparklåda då en del värme går mot golvet? Har elementrör i närhet på andra sidan väggen. Var sätter jag termostat tex?
 
Redigerat:
Om du har vattenuren värme är en fläktradiator perfekt. Den lilla fläkten drar inte mer än en långburk i månaden i el:)
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om du har vattenuren värme är en fläktradiator perfekt. Den lilla fläkten drar inte mer än en långburk i månaden i el:)
25 w enl tillverkare + värmen.
 
Ö Örnie69 skrev:
25 w enl tillverkare + värmen.
Priset är ju rätt mastigt med…
 
Ö Örnie69 skrev:
Priset är ju rätt mastigt med…
Jo, nypris är saftigt men tänk på de stackars fossingarna :)
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Hej. Har ett tillagningskök med diskbänk skåp mot yttervägg. Halva väggen består av ett fönster. Yttervägg består av 25cm siporexfasad.
Problemet är att det inte finns något element. Diskbänken skåpen inuti och golvet nedanför känns kallt. Fönstret är utbytt mot 3-glas och har gjort en liten skillnad men fortfarande är golvet kallt att stå på. Min tanke är att dra någon typ av plaströr/ golvvärmerör under diskbänken för att hålla skåpet varmt och bryta kylan under diskbänken. Ev går en del värme bakom och värmer väggen och bänkskivan i komposit då det är lite luft bakom lådor osv där värmen kan sprida sig. Har även tittat på konvektor i sparklåda men tycker det verkar dyrt och då drar fläkten ström hela tiden. Vad har ni för tankar om min idé?
Slangen kan ju läggas dubbel eller fler varv bakom sparklåda. Ev kan manövern sätta ventilgaller på sparklåda då en del värme går mot golvet? Har elementrör i närhet på andra sidan väggen. Var sätter jag termostat tex?
*
Elektrisk Takvärmepanel 300 eller 600 W. Troligen räcker 300.

https://shop.frico.net/en/cts6--radiant--heater/p864148
*
 
J Jochi skrev:
*
Elektrisk Takvärmepanel 300 eller 600 W. Troligen räcker 300.

[länk]
*
Tack för tipset. Dock vill jag undvika elvärme samt att jag har panel i taket…
 
Ö Örnie69 skrev:
Priset är ju rätt mastigt med…
Får det till ca 400kr mån bara o fläktens effektkostnad. Inte sugen på det när dessutom värmen tillkommer…
 
B
Ö Örnie69 skrev:
Får det till ca 400kr mån bara o fläktens effektkostnad. Inte sugen på det när dessutom värmen tillkommer…
0.025 x 24 x 31 = 18.6 kWh/månad. Kanske 60kr/månad om fläkten går på max 24/7 och elen är dyr.

Värmen tillkommer alltid, för alla alternativ...
 
  • Gilla
Örnie69 och 1 till
  • Laddar…
A
jobba dig varm...
matlagning är ingen dans på rosor
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Hej. Har ett tillagningskök med diskbänk skåp mot yttervägg. Halva väggen består av ett fönster. Yttervägg består av 25cm siporexfasad.
Problemet är att det inte finns något element. Diskbänken skåpen inuti och golvet nedanför känns kallt. Fönstret är utbytt mot 3-glas och har gjort en liten skillnad men fortfarande är golvet kallt att stå på. Min tanke är att dra någon typ av plaströr/ golvvärmerör under diskbänken för att hålla skåpet varmt och bryta kylan under diskbänken. Ev går en del värme bakom och värmer väggen och bänkskivan i komposit då det är lite luft bakom lådor osv där värmen kan sprida sig. Har även tittat på konvektor i sparklåda men tycker det verkar dyrt och då drar fläkten ström hela tiden. Vad har ni för tankar om min idé?
Slangen kan ju läggas dubbel eller fler varv bakom sparklåda. Ev kan manövern sätta ventilgaller på sparklåda då en del värme går mot golvet? Har elementrör i närhet på andra sidan väggen. Var sätter jag termostat tex?
Vattenburet golvvärme avger i runda slängar 60W/kvm och på en kvm läggs c:a 4 meter slang. Nu vet jag inte hur mycket slang du hade tänkt få in där men om du tänkt dig en slang har jag svårt att det ökar komforten alls. Det behövs betydligt mer effekt för att bryta kölden du beskriver.

Är det platta på mark, plintgrund eller källare under?
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
Ö Örnie69 skrev:
Får det till ca 400kr mån bara o fläktens effektkostnad. Inte sugen på det när dessutom värmen tillkommer…
Vad har du för värmekälla? All el fläkten drar blir ju också värme. Har du elpanna blir merkostnaden 0 kronor. Med värmepump kanske 10-12 kWh extra.
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad har du för värmekälla? All el fläkten drar blir ju också värme.
Fjärrvärme. Ingen som tror på min idé med värmerör under diskbänk?
 

Bästa svaret

Ö Örnie69 skrev:
Ingen som tror på min idé med värmerör under diskbänk?
Som sagt var blir det ju väldigt dålig effektavgivning av några meter rör. Möjligen med någon form av kamrör, men en fläktkonvektor av något slag är enklare och mer standardlösning.
 
  • Gilla
Örnie69
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Vattenburet golvvärme avger i runda slängar 60W/kvm och på en kvm läggs c:a 4 meter slang. Nu vet jag inte hur mycket slang du hade tänkt få in där men om du tänkt dig en slang har jag svårt att det ökar komforten alls. Det behövs betydligt mer effekt för att bryta kölden du beskriver.

Är det platta på mark, plintgrund eller källare under?
Ca 3.5 m diskbänk. ytterväggen kyler ner disken och även diskbänkens ovansida . Detta tänker jag blir uppvärmt av slingan under. Platta på mark med 40mm frigolit och 50mm fiberskiva och 20 cm siporexkross. Golvet känns skönt i övriga huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.