electroluxaren skrev:
rengör nivåkammaren
Du menar i botten där filtret sitter?
Själva filtret spolar vi ur titt som tätt, det hinner aldrig bli smutsigt, eftersom maskinen larmar så ofta, så är det oftast det vi börjar med.

Men har aldrig rengjort efter filtret, nere i maskinen..
Jag har en ångtvätt som jag skulle kunna prova spola med i hålen och se om det hjälper.

Tycker bara det är så konstigt när den orkar spola ur slangen när jag har den lös, men inte ansluten mot avloppet. (Nu har den i och för sig snart gått en hel diskning, tom, sen jag satte tillbaka slangen igen)

Jag kör också alltid det varmaste programmet.

Slangen är ju så pass lång också att det är lite svårt att få till det bra i skåpet, men det borde väl fungera så som jag har dragit den?

Ett underskåp med synliga rör och vattenanslutningar, inklusive avlopps- och vattenförsörjningsledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
T TheeDude skrev:
Du menar i botten där filtret sitter?
Själva filtret spolar vi ur titt som tätt, det hinner aldrig bli smutsigt, eftersom maskinen larmar så ofta, så är det oftast det vi börjar med.

Men har aldrig rengjort efter filtret, nere i maskinen..
Jag har en ångtvätt som jag skulle kunna prova spola med i hålen och se om det hjälper.

Tycker bara det är så konstigt när den orkar spola ur slangen när jag har den lös, men inte ansluten mot avloppet. (Nu har den i och för sig snart gått en hel diskning, tom, sen jag satte tillbaka slangen igen)

Jag kör också alltid det varmaste programmet.

Slangen är ju så pass lång också att det är lite svårt att få till det bra i skåpet, men det borde väl fungera så som jag har dragit den?

[bild]
nedåtböjen på vattenslangen är inte bra, bättre att lägga böjar plant.
kolla att hålet i stosen där slangen är ansluten är fullt öppet
 
Har dragit om slangen litegrann, fått den mer upp till höger där den slanghållarprylen sitter.
Nu har jag ingen nedåtböj längre, fortsätter det strula så kanske jag flyttar den till vänster sida, och får mer fall på slangen efter den vänder ner mot avloppet..
Men den satt där med det äldre vattenlåset och då fick den sitta kvar.

Har spolat ur nivåkammaren eller ja nedre delen där filtret sitter, med ånga, och även vänt den så maskinen sprutar hetvatten.
Det kom ut litegrann faktiskt, lite sallad och sånt där trevligt, men inte så mycket.
Körde 3 gånger med den, och sen har jag kört ett diskprogram igen för att se hur den beter sig.

Först vid start så blinkade den 00 och 40, och körde pumpen, oavbrutet, det var väl vatten nånstans där den inte förväntade sig.
Väntade en stund och stängde av, ett par gånger, tills 40 försvann, och sen försvann även 00.

Nu har den gått hela programmet, får avvakta och se hur den beter sig nu framöver helt enkelt.
Tack för hjälpen!

Diskho underifrån, rörsystem, avlopp, vattenledningar, flexibla slangar, ventiler, installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan inte vara så att OM det har varit något motstånd i pimplingen att det till slut har tryckts ut någon annanstans. Du säger att den misstänker vatten på fel ställe och därför fått som andra felkoderna. Nu är det löst och när vattnet torkar upp så försvinner även dom två andra koderna?
 
D Dr Benz skrev:
Det kan inte vara så att OM det har varit något motstånd i pimplingen att det till slut har tryckts ut någon annanstans. Du säger att den misstänker vatten på fel ställe och därför fått som andra felkoderna. Nu är det löst och när vattnet torkar upp så försvinner även dom två andra koderna?
Absolut, jag har funderat i dom banorna också, helt klart är ju att 40 och 00 som jag får, hänger ihop med att den inte kan pumpa ut vattnet, som då är felkod 20.

Jag tror ju dock, egentligen utan att veta, att den där tryckvakten som man pratar om i början av tråden, aktiverar avloppspumpen vid ett eventuellt stopp, eller tryckökning, vatten ska aldrig komma till tryckvakten i normalfallet.
Om jag spolar vatten/ånga rakt ut i slangarna, så kanske det blir ett övertryck mellan pump och tryckvakt, som triggade den till att både felkoda och pumpa ut vatten.

Jag tror inte att det är läckage någonstans, eller jag kan inte se något på golvet i alla fall.
Det skulle ju vara ett inre läckage isåfall.

Jag hade en gammal maskin förr om åren, som började läcka ut vatten på golvet, och då aktiverades också avloppspumpen konstant, antar att den funktionen finns kvar fortfarande.

Rätta mig om jag har fel... 😂
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
A
T TheeDude skrev:
Absolut, jag har funderat i dom banorna också, helt klart är ju att 40 och 00 som jag får, hänger ihop med att den inte kan pumpa ut vattnet, som då är felkod 20.

Jag tror ju dock, egentligen utan att veta, att den där tryckvakten som man pratar om i början av tråden, aktiverar avloppspumpen vid ett eventuellt stopp, eller tryckökning, vatten ska aldrig komma till tryckvakten i normalfallet.
Om jag spolar vatten/ånga rakt ut i slangarna, så kanske det blir ett övertryck mellan pump och tryckvakt, som triggade den till att både felkoda och pumpa ut vatten.

Jag tror inte att det är läckage någonstans, eller jag kan inte se något på golvet i alla fall.
Det skulle ju vara ett inre läckage isåfall.

Jag hade en gammal maskin förr om åren, som började läcka ut vatten på golvet, och då aktiverades också avloppspumpen konstant, antar att den funktionen finns kvar fortfarande.

Rätta mig om jag har fel... 😂
ja du har fel, nu är du rättad.

Petitesser...
00 finns inte
40 är att tryckvakten inte kan kalibrera sig
20 är egentligen en time out för att tryckvakten inte känt av att det är tomt och pumpens maxtid är överskriden
 
A
har du ånga så ta bort höger sida
där sitter presostaten
ta loss den och kör ånga/vatten i slangen från den till brunnen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.