Hej,

Jag har planer på att köpa bostadsrätt och går då i renoveringstankar och framförallt ändra planlösningen. Det jag undrar är om väggen som den gröna pilen pekar på är en bärande vägg eller inte? Den röda rektangeln markerar vilken bostadsrätt det gäller i huset.
Tack på förhand.

/Niclas
 
  • Arkitektonisk ritning, planlösning, markerad röd rutt, grön bock, skala 1:100, lägenheter, våningsplan 7-9.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Simplistisk ritning av lägenhetsplan. Märkt med 'kök' och 'rum'. Strukturer och dörrar indikeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ljust köksrum med fönster, marmorbord, stolar, växt, radiator och tapet. Utsikt mot grönska och byggnad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum med soffhörn, stor stadsbild på väggen, tv-hörna, och speglad garderob.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis inte men svårt att säga, äldre hus rör sig och är det trästomme kan ju laster ändrats, någon kan ha rivit något annat så även något som från början inte var direkt bärande nu håller upp en golvregel eller så. Vad är det för material i väggen?
 
BirgitS
Finns det med en teckenförklaring på ritningen du la upp?
Det brukar finnas med något som säger vad prickmarkerade väggar, som de lägenhetsavskiljande väggarna, är gjorda av t.ex.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det med en teckenförklaring på ritningen du la upp?
Det brukar finnas med något som säger vad prickmarkerade väggar, som de lägenhetsavskiljande väggarna, är gjorda av t.ex.
Jag förstår vad du menar men tyvärr har jag inte hittat någon sådan förklaring i de ritningarna jag fått tag i. ska på en ny visning på måndag och ska undersöka lite vad det är för material i både innerväggen och de lägenhetavskiljande väggarna.
 
T TypRätt skrev:
Troligtvis inte men svårt att säga, äldre hus rör sig och är det trästomme kan ju laster ändrats, någon kan ha rivit något annat så även något som från början inte var direkt bärande nu håller upp en golvregel eller så. Vad är det för material i väggen?
Tack för svaret, jag ska på visning nu på måndag så ska undersöka materialet i väggarna då, även kolla hur tjock väggen är men den ser åtminstone tunnare ut i ritningarna än ytterväggarna. Är det något särskilt jag bör kolla på för att få en klarare bild om det är en bärande vägg eller inte när jag är där?
 
Kolla ritningar på andra våningsplan, bärande väggar är ofta genomgående genom hela fastigheten så finns inte motsvarande vägg i källaren t.ex. är det mer sannolikt inte en bärande vägg.
 
  • Gilla
Niclas Davidsson
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Kolla ritningar på andra våningsplan, bärande väggar är ofta genomgående genom hela fastigheten så finns inte motsvarande vägg i källaren t.ex. är det mer sannolikt inte en bärande vägg.
Arkitektoniska ritningar av källarvåning och lägenhetsvåning med textmarkeringar, inga personer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är ritningen för både källarvåning och lägenhetens våning och i källaren ser det ej ut som att denna vägg finns. Borde vara ett gott tecken?
 
Räkna med att väggen är bärande, väggar som löper över längre sträckor i lägenheter har ofta någon typ av bärande funktion. Allt handlar inte om att bära upp ett ovanliggande bjälklag utan det kan även vara för att stabilisera huset för tex vindlaster osv.

Du kan hursomhelst inte bara riva väggen och bör inte heller göra det, alla seriösa BRF kommer kräva ett utlåtande från en konstruktör och i vissa fall även att man tar in en av föreningen utvald byggledare som säkerställer att allt blir rätt utfört av den byggare du anlitar för arbetet...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Fråga styrelsen om dom har k-ritningar på huset till att börja med. Om det inte finns i föreningen så brukar kommunen ha sådant lagrat och det kan du begära ut från dom isf.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.