Isakare Isakare skrev:
Stämmer, det var systerbilen Fiat Croma som man kunde få med automatik utan AC.
Om jag inte missminner mig så kunde man i utlandet få Saab ng9-3 med manuell AC.
Blev väldigt förvånad när jag såg en bild på insidan av en med klassiska AC-vred.

När jag var i staterna 2015 så hade vår rent nya hyrbil, en Ford Fusion (Mondeo) manuell AC.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Är det nån som förstår sig på domkrafter? Ser detta ut som nånting värt att köpa? Det är billigare än en ny 2.5 - 3 tons domkraft från biltema eller jula typ. Och dubbelt större, 1,4 m lång. Tycker jag behöver en ordentligare domkraft i verkstan och brukar luta mot begagnad kvalitét över nytt från kina. Fast i detta fall är det ju helt okänt vilket märke eller årtal denna är, bara att den är ganska stor.

Jämför mot stolen i bakgrunden... Nästan så man börjar undra om den är så stor kanske den inte ens kommer under en normal bil? Kanske menad för pickups eller traktorer?

Verkstadsgolv med gammal röd domkraft, bakgrunden visar en arbetsbänk och diverse verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal, röd domkraft ligger på betonggolv i ett verktygsspäckat garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal röd domkraft på smutsigt betonggolv i rörigt garage med verktyg och kartonger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nån som förstår sig på domkrafter? Ser detta ut som nånting värt att köpa? Det är billigare än en ny 2.5 - 3 tons domkraft från biltema eller jula typ. Och dubbelt större, 1,4 m lång. Tycker jag behöver en ordentligare domkraft i verkstan och brukar luta mot begagnad kvalitét över nytt från kina. Fast i detta fall är det ju helt okänt vilket märke eller årtal denna är, bara att den är ganska stor.

Jämför mot stolen i bakgrunden... Nästan så man börjar undra om den är så stor kanske den inte ens kommer under en normal bil? Kanske menad för pickups eller traktorer?

[bild] [bild] [bild]
Lägsta höjd ser ändå ganska OK ut (utan veta måttet). Men den verkar vara ohanterlig så jag hade inte köpt den......
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nån som förstår sig på domkrafter? Ser detta ut som nånting värt att köpa? Det är billigare än en ny 2.5 - 3 tons domkraft från biltema eller jula typ. Och dubbelt större, 1,4 m lång. Tycker jag behöver en ordentligare domkraft i verkstan och brukar luta mot begagnad kvalitét över nytt från kina. Fast i detta fall är det ju helt okänt vilket märke eller årtal denna är, bara att den är ganska stor.

Jämför mot stolen i bakgrunden... Nästan så man börjar undra om den är så stor kanske den inte ens kommer under en normal bil? Kanske menad för pickups eller traktorer?

[bild] [bild] [bild]
Ser väldigt gammal ut. Inte så ovanligt att dom börjar läcka olja och hålla tryck dåligt. Jag tycker nog den ser lite hög ut. Nyare vanliga bilar börjar vara väldigt låga. Men om du tänkt dig mera till äldre så funkar det nog.
Svärfar köpte en billigare modell från motonet och den funkar ännu efter 20år.
Domkrafter är ju ganska enkla saker.
 
Fick nedslag på besiktningen på nedre kulled fram båda sidor på våran V60 2019. Dom höll inte ens 200000 km. Eftersom det är en awd så måste man byta hela nedre stödarmen. Finns bara som orginal reservdel. Kostar ca 900€ inklusive montering. Volvos kvalité har verkligen sjunkit.
 
  • Wow
Tokslut
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nån som förstår sig på domkrafter? Ser detta ut som nånting värt att köpa? Det är billigare än en ny 2.5 - 3 tons domkraft från biltema eller jula typ. Och dubbelt större, 1,4 m lång. Tycker jag behöver en ordentligare domkraft i verkstan och brukar luta mot begagnad kvalitét över nytt från kina. Fast i detta fall är det ju helt okänt vilket märke eller årtal denna är, bara att den är ganska stor.

Jämför mot stolen i bakgrunden... Nästan så man börjar undra om den är så stor kanske den inte ens kommer under en normal bil? Kanske menad för pickups eller traktorer?

[bild] [bild] [bild]
Har du bra med plats där den ska användas så är det väl bra med en riktigt stor, har du begränsat med utrymme så blir du nog bara förbannad...

Nike är väl ett bra märke att leta efter annars, har ingen egen erfarenhet av dom men fick tips av en bekant som skruvar mycket
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
@Niq Menar du 2000 mil? 20000 mil låter inte helt orimligt för en kulled i utsatt läge...
 
nino nino skrev:
Har du bra med plats där den ska användas så är det väl bra med en riktigt stor, har du begränsat med utrymme så blir du nog bara förbannad...

Nike är väl ett bra märke att leta efter annars, har ingen egen erfarenhet av dom men fick tips av en bekant som skruvar mycket
Just det jag började sitta och tänka på, har inte så stort garage tyvärr. 1.5 bilars bara och fullpackat redan...
 
DennisCA DennisCA skrev:
Ja jag tittar runt på flera alternativ, jag tror om det blir nytt så ligger biltema bra till, 2.5 tons lågprofils domkraft t.ex. räcker nog till allt jag behöver lyfta.

[länk]

Det finns en finns en 3 tons Bahco också på en annan affär (motonet) för litet mera fast den lyfter 50mm mindre än biltema domkraften.
Den du länkade är både lägre och lyfter högre än dess kusin 15-784 som jag köpte för 15 år sedan. Jag har bytt O-ringar i cylindern en gång. Gummidetaljer från Biltema är ofta skräp men packningar är enkelt att byta. Skulle jag köpa idag så skulle jag jämföra med Bahco.
 
Det blir nog biltema eller så chansar jag på denna, jag borde titta på den med egna ögon iallafall, se om den slipper under bilarna mina, samt om den känns för otymplig eller ej.
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Är det nån som förstår sig på domkrafter? Ser detta ut som nånting värt att köpa? Det är billigare än en ny 2.5 - 3 tons domkraft från biltema eller jula typ. Och dubbelt större, 1,4 m lång. Tycker jag behöver en ordentligare domkraft i verkstan och brukar luta mot begagnad kvalitét över nytt från kina. Fast i detta fall är det ju helt okänt vilket märke eller årtal denna är, bara att den är ganska stor.

Jämför mot stolen i bakgrunden... Nästan så man börjar undra om den är så stor kanske den inte ens kommer under en normal bil? Kanske menad för pickups eller traktorer?

[bild] [bild] [bild]
Det där var en mycket gammal pjäs, lång och klumpig men ändå begränsad lyfthöjd, inget jag skulle vilja ha i garaget.
En modern med samma lyfthöjd har kolven under, och är bara hälften så lång.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Vad är ett rimligt pris för kamremsbyte på en Renualt K9K diesel motor? Rakt monterad.
4000 kanske
1500 för kamremsats och 1-3h jobb
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
@Niq Menar du 2000 mil? 20000 mil låter inte helt orimligt för en kulled i utsatt läge...
Nä 20000 mil är det. Kanske inte helt orimligt men inte speciellt bra heller. Men den kanske gått mycket i stadstrafik.
Det som är orimligt enligt mig är att man måste byta hela stödarmen för en kulled skull och att den är så dyr. Skulle man ha en billig stödarm skulle det kunna vara rimligt det också.
 
N Niq skrev:
Nä 20000 mil är det. Kanske inte helt orimligt men inte speciellt bra heller. Men den kanske gått mycket i stadstrafik.
Det som är orimligt enligt mig är att man måste byta hela stödarmen för en kulled skull och att den är så dyr. Skulle man ha en billig stödarm skulle det kunna vara rimligt det också.
Tja, min Fiesta har inte ens gått 19000 mil och jag tror jag har bytt 4 eller 5 nedre spindelleder.... Jag har definitivt bytt båda sidor minst två gånger.. nu har jag väl iofs inte köpt originalkvalitet alla gånger men ändå... Köpte en hel länkarm på tradera för 90 spänn, så jag ska byta den när vädret blir bättre.. men då är det egentligen inte spindelleden som är dålig utan en inre gummibussning ...

Håller med om att det är ett oskick med spindelleder eller bussningar som inte går att byta separat, men det är väl aluminiumlänkarmarnas fel...
 
  • Gilla
  • Wow
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.