Det har tagit lång tid med bygget. Mest för att vi haft fullt med jobb vilket såklart är positivt. Så pass mycket att vi är fullbokade till juni vilket är otroligt roligt.

men till bygget…
Ny bondsågad panel på byggnad under uppbyggnad med vindduk och temporära dörrar i vintermiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag rev bort all gammal panel och satte ny bondsågad som jag hämtat hos svärfar. Då fick dit vindduk och luftspalt.
Har satt all panel förutom toppen av gaveln. Till våren blir det måla med falu rödfärg och springläkt.

Portarna satte jag igen tills jag har tid att bygga nya portar.

Inomhusbyggarbetsplats med oslipade gipsskivor i tak och väggar, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ikväll slipa jag klart spacklet. Det blev reglar osb sedan gips i tak och väggar. Imorgon kommer min bror och börjar måla. I veckan eller nästa kommer en kompis och installerar en luft-luft värmepump till.

Målet är att väggar, golv, värme och taklampor ska vara klara i slutet av februari.
 
  • Gilla
Putte G... och 5 till
  • Laddar…
Det är långt mellan uppdateringarna men jag kastar in lite bilder.

Renoveringsarbete där en öppning mellan två utrymmen skapas, med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppnade upp i mellan gamla och nya delen.

Två personer monterar en metallhylla i ett ljust verkstadsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


grabbarna hjälper mig att montera skivförvaringen.

Snickeriverkstad med trähyllor och pågående montering av skivförvaring på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


det har varit full aktivitet i snickeriet så har inte hunnit med verkstadsprojekten jag planerat.

Bild av en cirkelsåg i en verkstad, utrustad med ett nyligen köpt parallellanhåll för hantering av stora skivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag köpte att parallellanhåll till sågen för att lättare kunna hantera stora skivor. Har inte testat än så kan inte kommentera mer.

Ambitionen är att det ska bli en länga med bänkskåp på väggen framför sågen. Hoppas jag kan komma igång med det i slutet av sommaren. Sedan har jag viss eldragning, tryckluft och få igång ett saxbord jag tänkt ha som arbetsbänk. Man får skynda långsamt.
 
  • Gilla
nanowire och 3 till
  • Laddar…
A
Anhållet är ganska bra tycker jag. Om inte annat så är det ett säkert sätt att få det andra snittet rakt i en justersåg. Det fibbliga är ju att hålla på att vända skivan, med risk för kantstötar mm. Jag använder det i princip bara för att såga långa koniska bitar, där är det en dröm att ha.
 
Jag förstår din poäng. Vi får se om vi får in ett arbetssätt vi gillar.
Jag behövde ändå en bordsbreddning och då skiljde det 2500kr med det här så jag tyckte det var värt att prova. Känslan är att vi kan få bättre noggrannhet och snitt med att klyva med justerbordet.
Tack för dina synpunkter!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
K
Vad kör du med för uppvärmning i snickeriet?
 
Två luftvärmepumpar.
 
  • Gilla
Krux
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.