Jag har en gammal gräsklippare som jag fått av min morfar. Den ska driva på 2 hjul om man håller in en spak. Tyvärr har det inte fungerat på länge och nu tänkte jag fixa detta.

Jag har tagit isär så jag jag har växeln fri

Fråga 1
Hur gör jag för att kunna lossa på skruven med röd pil? Den runda sake sitter ivägen. Den runda grejen är kopplad till motorn och snurrar när maskinen är igång, så det är här kraften kommer

Fråga 2
JAg gissar att detta är armen som kopplar in kraften på hjulen, se blå pil. Ngn som har ide om vad som kan gör att det inte fungerar? Finns det ngt som slits ut. Jag tänkte plocka isär och se hur det ser ut, men måste låssa skruven i fråga ett först
 
  • Maskindel med skruvmejsel, märkningar i rött och blått, arbetsyta med repor och smuts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Verktyg och delar på en smutsig arbetsbänk, troligen en förgasare från en motor under underhåll eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på gammal, smutsig bilkomponent, sannolikt en vattenpump, på en arbetsbänk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En smutsig mekanisk del, möjligen en bromsok eller liknande, på ett slitet vitt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fabrikat på gräsklipparen?.
 
M Manhunter skrev:
Fabrikat på gräsklipparen?.
Ariens Garde
 
  • Röd maskin med informationsetikett, "CASTEL GARDEN" logotyp, tekniska specifikationer, använd och nött yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu fått isär växeln.

Ngn som vet hur den fungerar? Vad kan jag peta på eller ev byta ut för att få den att fungera?
 
  • Öppen växellåda, verktyg, mekanisk insida, tjock korrosion på rör, verkstadshandduk bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppnad differential, verktyg, arbetsdukar, mekaniskt arbete, fordonsunderhåll, verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På den sista bilden ser man locket med snäckhjulet i. Till höger om snäckhjulet i bild sitter en arm på en axel i locket. Är andra änden av den axeln kopplad till armen som du talade om i första inlägget? Hur som helst. Den armen påverkar vad som ser ut som en koppling som kopplar ihop kronhjulet med hjulaxeln. Det är tänkbart att du kopplar in driften genom att dra i armen. Du måste troligen hålla ett vajern till armen spänd så länge du vill ha drift.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Det är tänkbart att du kopplar in driften genom att dra i armen.
Kolla att den "yttre" armen hänger ihop ordentligt med armen inne i växellådan. Det kan hända att det är någon kam eller liknande som blivit utsliten och som tillåter den yttre armen att röra sig fritt utan att den inre armen hänger med.
 
  • Gilla
Avemo
  • Laddar…
YEs ni har rätt. Yttre armen är det som gör att kraften kopplas in. Den löper fritt och verkar fungera fritt.

Det jag tänker är om det är ngt med "fjällen" som sitter till höger snäckhjulet. Vad tror ni om att spruta in fetlösare mellan dessa och sen skruva ihop allting? Gissar att det är dessa "fjäll" som är kopplingen
 
A avskedsfest skrev:
Det jag tänker är om det är ngt med "fjällen" som sitter till höger snäckhjulet. Vad tror ni om att spruta in fetlösare mellan dessa och sen skruva ihop allting? Gissar att det är dessa "fjäll" som är kopplingen
Det är uppenbart en koppling som är avsedd att fungera i oljebad. Så fettlösare kommer inte att göra något bättre. Det är en länkarm som "gränslar" utgående axeln. Det ser ut som att armen i locket möjligen kan komma på fel sida om denna när man monterar ihop.

Du kanske redan vet. Men den fungerar alltså omvänt mot hur en koppling brukar fungera. När den är opåverkad är det frikopplat. När du drar hårt i armen skall det driva.
 
C
A avskedsfest skrev:
Den löper fritt och verkar fungera fritt.
Men inte fritt från den inre armen, va?
A avskedsfest skrev:
Det jag tänker är om det är ngt med "fjällen" som sitter till höger snäckhjulet.
Ja, de är "hjärtat" i kopplingen. (Kopplings-)lameller kallas de. Den fungerar så att varannan lamell sitter fast i den yttre ringen, och varannan lamell i den inre axeln. När de pressas ihop (genom att armen trycker på tryckplattan till höger) gör friktionen mellan lamellerna att den ena axeln driver den andra.

Det är uppenbarligen en så kallad våt koppling som löper i oljebad, så problemet är till synes knappast att den behöver smörjas. Möjligen är lamellerna så slitna att det inte längre uppstår tillräcklig friktion mellan kopplingshalvorna.

Men utifrån vad bilden visar ser det spontant inte ut att vara överdrivet slitet eller något tecken på haveri.
Jag tror mer på länkaget som skall styra kopplingen. Vad är symptomen? Slirar den, eller snurrar drivaxeln inte alls?
 
Det som hände var att vajern gick av, och då körde jag utan drift. Men då låste sig hjulen ibland. Nu när jag hade lite tid över så tänkte jag ta tag i problemet. Kopplingslamellerna satt klibbade ihop, jag särade dem med en kniv. Gissar att det inte går att byta dessa. Vad mer kan jag göra förutom att peta på kopplingslammernar? Jag tänkte att även om de ligger i olja så är gräsklipparn mkt gammal. Kanske ngt som klibbar ihop efter en massa år....

Ang armen.
Armen med blå pil sitter ihop med armen med grön pil. I grönpilsarmen sitter vajern som går till handtaget som man trycker in för att koppla in drift. Det jag menar är att dessa armar inte ser så slitna ut. De rör sig fritt. Jag får peta lite på brickan (gul pil) för att kunna sätt ihop växeln.
 
  • Öppnad växellåda, mekaniska delar, verktyg, färgmarkeringar, arbetsbänk med tyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
A avskedsfest skrev:
Kopplingslamellerna satt klibbade ihop, jag särade dem med en kniv.
Grejen är att om de kärvat ihop skulle problemet vara att klipparen driver hela tiden oavsett om du drar i kopplingsarmen eller inte. Och det är inte det jag uppfattat att problemet är(?)

Nästa steg när du nu är igång med kopplingen är att testa att den funkar.
Snurra på kugghulet. I viloläget skall det snurra relativt fritt. När du trycker in plattan vid gula pilen (i pilens riktning) skall kugghjulet däremot driva runt hjulaxeln.
 
Jag tänkte att det kanske satt ngt klibb mellan lammelerna som gjorde att de inte kund tryckas ihop...

Testade så gott jag kunde. Jag snurar på kugghjulet. Det vill driva hjulen framåt, men det går lätt att hålla emot. Pressar jag in plattan vid gula pilen så blir det drift som inte går att stoppa. Så spontant verkar det fungera nu när jag tagit isär allt och petat på allt jag kan...

Kanske bara ska sätt ihop och hoppas på det bästa...

Tack för all hjäp!
 
C
A avskedsfest skrev:
Pressar jag in plattan vid gula pilen så blir det drift som inte går att stoppa. Så spontant verkar det fungera nu när jag tagit isär allt och petat på allt jag kan...
Ja det är förväntat resultat, så jag skulle avråda från att för tillfället pillra på kopplingen mer än så. Och vända blicken till nästa del i kedjan som är armen som styr kopplingen. Se om du kan återskapa samma resultat om du skruvar ihop växellådan igen och drar i armen. Du kan alltid återkomma till kopplingen om det senare visar sig att den t.ex. slirar alltför mycket.
 
Tänkte bara berätta hur det gått

Fyllde på med transmisionsolja och skruvade ihop. Sen monterades allt tillbaka. Nu vajjer fäster och ställdes in med rätt spänning. Allt fungerar perfekt, provkörde i garaget!

Vet inte vad som var fel. kanske var det vajjern till handtaget.

Tack för alla tipps.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.