Hej allihopa!
Har nyss inflyttat i ett gammalt hus, 60-talet i Luleå för 4 dagar sedan.
Jag kan inte alls fjärrvärme då jag inte har aldrig bott med sån här värme.
Nu observerar jag förbrukning i appen och blev lite svettig. Det står att vi förbrukar 0.2 MWh/dag som jag tolkar det som väldigt mycket och det kommer kosta svyndyrt.

Jag undrar vad har ni Lulebo som förbrukning? Är det nån rimlig siffra som jag ser i appen? Tempratur ute= ca -20 grader
Tempratur innomhus= ca 21 grader.
vad har ni som förbrukning?
 
  • Energikonsumtionsdata, stapeldiagram, daglig kWh-förbrukning över en månad, markerat toppvärde 17 januari.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur stor yta värmer ni för det första?

Vad stod det för i prospektet gällande uppvärmningen?
 
L Lutte skrev:
Hur stor yta värmer ni för det första?

Vad stod det för i prospektet gällande uppvärmningen?
Just det. Missade det. 163 kvm. Dock har jag gjort lite justeringar i tillbyggnaden ( ca 50 kvm) för att hålla där kallare (ca 19 grader)
Jag vet inte riktigt var i appen kan jag hitta prospektet i Luleå Energi app. Kan du styra mig litr?
 
Prospektet, är säljarens/mäklarens säljdokument för fastigheten (huset), det brukar även följa med själva köpekontraktet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Prospektet, är säljarens/mäklarens säljdokument för fastigheten (huset), det brukar även följa med
Demmpa Demmpa skrev:
Prospektet, är säljarens/mäklarens säljdokument för fastigheten (huset), det brukar även följa med själva köpekontraktet.
Det kan vara missvisande då huset var tomt under det senaste året och ingen bodde där. Dock förbrukningen var 30 MWh för uppvärmning.
Har du koll på vad tolkas son normal förbrukning MWh/m2 för ett gammalt hus i luleå i januari?
 
Jag värmer 125 m2 plus 125 m2 källare och ligger också en bit över 200 kWh/dygn när det är -20 ute. Och då har jag ställt in nattsänkningen fyra grader under dagstemperaturen mellan 22:00 och 5:00. Din förbrukning verkar normal för mig om du tänker ha 21 grader inomhus.
 
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Det kan vara missvisande då huset var tomt under det senaste året och ingen bodde där. Dock förbrukningen var 30 MWh för uppvärmning.
Har du koll på vad tolkas son normal förbrukning MWh/m2 för ett gammalt hus i luleå i januari?
Förbrukningen är säkert inte helt fel, men vad är priset på fjärrvärmen kontra elpris ?
 
D Dilato skrev:
Förbrukningen är säkert inte helt fel, men vad är priset på fjärrvärmen kontra elpris ?
Elpris(elhandel) 99 öre/kwh
Fjärrvärme energipris 505 kr/MWh
 
M Mehdi Askarizameydani skrev:
Elpris(elhandel) 99 öre/kwh
Fjärrvärme energipris 505 kr/MWh
Ok, så halva priset på fjärrvärme.

Men det elpriset är ju samma eller högre än vad jag har här i södraste Skåne, är det verkligen så illa?
Inte för att det hjälper dig på något sätt, men man undrar ju...
 
Cheesen
D Dilato skrev:
Ok, så halva priset på fjärrvärme.

Men det elpriset är ju samma eller högre än vad jag har här i södraste Skåne, är det verkligen så illa?
Inte för att det hjälper dig på något sätt, men man undrar ju...
Så har elpriset sett ut senaste åren i Norrbotten...
 
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Så har elpriset sett ut senaste åren i Norrbotten...
Å fy f*n, tur man bor i SE4 då där det inte finns några kraftverk så man kan få vettiga elpriser 🤔
 
Redigerat:
  • Haha
mikethebik
  • Laddar…
30 mWh är ungefär vad jag förbrukar per år i grannkomunen (fjärrvärme), lite större yta men lite kallare inne.
Dygnsförbruknign för 2023 nedan, syns tydligt när det är varmare ute :)
Stapeldiagram visar fjärrvärmeförbrukning i kWh över tid under 2023.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Mehdi Askarizameydani och 1 till
  • Laddar…
K_arlstrom K_arlstrom skrev:
30 mWh är ungefär vad jag förbrukar per år
30 milliwattimmar är inte mycket...
 
useless useless skrev:
30 milliwattimmar är inte mycket...
Hoppsan, ska självklart vara MWh 😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.