Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så energideklarationen verkar vara legit. Kan du se i kWh vilken årsförbrukning du troligen landar på. Bättre att jämföra detta istället för elpriset som svänger upp och ned som en jojo.
-23 landade jag på 7351 kWh (nät) februari till Dec.
 
Jag skulle satt in en billig luft-luft pump så länge, då halverar du nog förbrukning mot direktverkande el... Kostar <15k inkl montering om du väljer billigaste modell. Det borde styrelsen också kunna godkänna, även om det kräver att du monterar enhet utomhus. Iom du bor på NB så stör det nog inte på utsidan?

I övrigt är det nog så att det är att flytta vidare. Denna vinter har varit extremt kall och elen förra var extremt dyr. Kombinationen gör nog att tidigare år inte varit lika stort problem. Om elkostnad för värme är säg 1/3, 12.000 per år, 1.000kr per månad i snitt är det nog ingen som bryr sig för hårt?

Föreningen är ju du och dina grannar, så ska du sälja är det ju dåligt att straffa föreningen.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vallentuna, tillsammans med grannkommunen Upplands Väsby känt som Stockholms Sibirien. De har växtzon 4 där för trädgårdsodlingen medan det annars är zon 2 närmare Stockholm.
Spännande, jag som bor i norra Sollentuna, nära Vallentuna och Lapplands Väsby, är det lika kyligt hos mig altså? Jag själv kommer från början från Uppsala och nästan längtar till barndomens vintrar, förutom för elförbrukningen då... Men märker att det är mer vintrigt i Uppsala än här och inte så stor skillnad när man rör sig några mil söderut härifrån... Men kanske mer vintrigt i Vallentuna?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Claes Sörmland
D digg75 skrev:
-23 landade jag på 7351 kWh (nät) februari till Dec.
Låter ju mycket rimligt i förhållande till energideklarationen.
 
D digg75 skrev:
Finns inte heller ngn gemensam agenda att frysa ner huset. Vart kommer det ifrån?
Du skriver:
D digg75 skrev:
Trapphuset utanför min dörr är +7 grader i detta nu. Då är det -14 ute.
Samt:
D digg75 skrev:
Att man dessutom stänger av elradiatorerna i trapphusen... Slår man på dom "blir styrelsen arg" har jag fått veta. :)
Styrelsen får väl anses representera föreningens gemensamma agenda och blir de arga om man vill ha över +7 grader Celsius i trapphuset är det nära att tro att de i det närmaste vill "frysa ner huset".
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Uppdatering.

Då är det konstaterat att golven på bottenvåningen är oisolerade.
Fastigheten står på en betonggrund och betongplank. Ovanpå det byggnaden i trä.
Så på betongen, platonmatta och sedan är det tomt upp till golvspån och golv.

Gick ner med kamera och upptäckte det.
Vore intressant att se hur det är i golvbjälklagen mellan våningarna.
Bor du på bottenvåningen?

Jag vet att du svarat på att värmen är luftburen. Det är dock väldigt ovanligt i kombination med radiatorer under alla fönster. Varifrån får du uppgiften att det är luftburen värme? Kan radiatorerna ha tillkommit i efterhand?

Apropå läckagen kunde du kort testa att blockera frånluften för att få ett litet övertryck i bostaden. Om läckagen är boven i sammanhanget borde det då bli varmt.
 
  • Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Bor du på bottenvåningen?

Jag vet att du svarat på att värmen är luftburen. Det är dock väldigt ovanligt i kombination med radiatorer under alla fönster. Varifrån får du uppgiften att det är luftburen värme? Kan radiatorerna ha tillkommit i efterhand?

Apropå läckagen kunde du kort testa att blockera frånluften för att få ett litet övertryck i bostaden. Om läckagen är boven i sammanhanget borde det då bli varmt.
Yes, bottenvåning

Huset byggdes med elradiatorer och varmluft, ja. Inget eftermontage.
Det har redan trycktestats och termograferats.Med stora avvikelser
 
D digg75 skrev:
Yes, bottenvåning

Huset byggdes med elradiatorer och varmluft, ja. Inget eftermontage.
Det har redan trycktestats och termograferats.Med stora avvikelser
Det finns liksom ingen anledning att sätta dit elradiatorer om man ändå skall värme med luftn. Är man som projektör osäker på om den luftburna värmen kommer räcka till löser man det enklast med ett elbatteri i ventilationskanalen.

Så gott som all tilluftsventilation har ett värmebatteri. Men det betyder inte att man värmer lokalen med luften. Man har du luftburen värme så är det också ett betydligt större luftflöde än normalt för att det skall fungera. Det måste blåsa på rätt bra om 26C luft skall klara av det.

Men allt kan ju gå fel och huset bjuder ju på många överraskningar.

Det finns riktlinjer för vilka temperaturer golv, väggar ock tak får har. Om ditt golv är oisolerat så borde det bli för kallt och det kan ju objektivt lätt mätas upp. Man skall mäta i vistelsezonen alltså en bit in från yttervägg.
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det finns liksom ingen anledning att sätta dit elradiatorer om man ändå skall värme med luftn. Är man som projektör osäker på om den luftburna värmen kommer räcka till löser man det enklast med ett elbatteri i ventilationskanalen.

Så gott som all tilluftsventilation har ett värmebatteri. Men det betyder inte att man värmer lokalen med luften. Man har du luftburen värme så är det också ett betydligt större luftflöde än normalt för att det skall fungera. Det måste blåsa på rätt bra om 26C luft skall klara av det.

Men allt kan ju gå fel och huset bjuder ju på många överraskningar.

Det finns riktlinjer för vilka temperaturer golv, väggar ock tak får har. Om ditt golv är oisolerat så borde det bli för kallt och det kan ju objektivt lätt mätas upp. Man skall mäta i vistelsezonen alltså en bit in från yttervägg.
Nej jag vet! Det är det som är skumt.

Huset hade från start ett ventsystem med batterier. Dessa batterier har varit trasiga i flera år.
I somras rasade ventaggregaten med och byttes ut med nya Systemair prylar. Dock beställdes inte det nya med några batterier!!!
Talade med ventfirman förra veckan och fick då veta att man inte bett om batterier i upphandlingen.

Mina golv håller ca 14-15 grader idag. -9 ute nu.
Golv/vägg vinkeln är kallast och i hela lägenheten.
Dessutom drar det in i mediacentralen i hallen. Blåser nästan ur vägguttagen med.

Huset är byggt i moduler. Mellan modulerna finns heller ingen isolering (i golv). Oklart hur väggarna är.

Termografering och täthetsprov gjordes vid -1 grad.
 
  • Planritning med markerade läckagepunkter, rumsbeskrivningar och måttangivelser, sannolikt för felrapportering eller renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Termisk bild som visar värmevariationer; möjliga kallras vid fönster och vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Golvet får vara som lägst 16 C (en bit in i lägenheten/) förutsatt att du har varmt i luften. Så avsaknaden av isolering märks ju tydligt här.

Försök dokumentera golvtemperaturen men det måste mätas på ett korrekt sätt med bra instrument etc.
 
TRJBerg
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vallentuna, tillsammans med grannkommunen Upplands Väsby känt som Stockholms Sibirien. De har växtzon 4 där för trädgårdsodlingen medan det annars är zon 2 närmare Stockholm.
Har bott i norra delen av Vallentuna kommun. Hände att det var 10 minusgrader lägre temperatur hemma jämfört med Stockholm på vintrarna.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har bott i norra delen av Vallentuna kommun. Hände att det var 10 minusgrader lägre temperatur hemma jämfört med Stockholm på vintrarna.
Det är så där när man lämnar Östersjökusten samt Mälarnära lägen och tittar på tempen i lerdalarna. Samma söder om Stockholm. Hade -18 grader C som lägst denna morgon i ett sånt ogynnsamt läge.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Golvet får vara som lägst 16 C (en bit in i lägenheten/) förutsatt att du har varmt i luften. Så avsaknaden av isolering märks ju tydligt här.

Försök dokumentera golvtemperaturen men det måste mätas på ett korrekt sätt med bra instrument etc.
Uppdatering.

Då är det klart att man ska filma.
Jag har filmat själv med kamera som jag fick ner på 5 ställen.
Man ser bara tomt och Platonmatta i botten mot betongen.

Nu vill man borra 50-100 mm stora hål i alla rum i varje fack då. Sedan vill man filma ut mot syllen.
I köket måste jag riva ut golvskåpen annars borrar dom ner genom botten på skåpen för att komma åt.
Ingen återställning ingår.
Möte med föreningen om detta i helgen.
Föreningen har innan varit tydliga med att man inte ersätter några ytskikt över huvud taget.
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
D digg75 skrev:
Uppdatering.

Då är det klart att man ska filma.
Jag har filmat själv med kamera som jag fick ner på 5 ställen.
Man ser bara tomt och Platonmatta i botten mot betongen.

Nu vill man borra 50-100 mm stora hål i alla rum i varje fack då. Sedan vill man filma ut mot syllen.
I köket måste jag riva ut golvskåpen annars borrar dom ner genom botten på skåpen för att komma åt.
Ingen återställning ingår.
Möte med föreningen om detta i helgen.
Föreningen har innan varit tydliga med att man inte ersätter några ytskikt över huvud taget.
Bra med Platon i vilket fall! 👍🏻
 
  • Gilla
digg75
  • Laddar…
UPPDATERING:

Hål borrade i alla rum. Ingen isolering alls.
Styrelsen kontaktade byggbolaget om detta som slår ifrån sig allt.
Deras svar är löjligt och likas så min styrelse som godtar detsamma.


"jag har försökt gräva efter detta projekt men hittar inte i våra datorer så det måste vara riktigt gammalt, det finns säkert i pappersform i arkivet.

Jag kan inte med säkerhet svara på hur man gjorde då men idag isolerar vi inte hela golven utan man lägger en bit in från ytterväggen, så det är nog i sin ordning med isoleringen skulle jag tro.

Tittar jag på termograferingen så ser det ut som att det är störst problem vid fönster och balkongdörr det kan nog vara på sin plats att man går igenom justeringen på fönster, balkongdörr och kollar av tätlisterna så det helt och ok för där kan det dra in en hel del.

Vad gäller i väggvinklar och under socklar så kan jag inte svara på vad som hänt under dessa år, men byter man tex ut golv, socklar och målar om så förändras ju alla förutsättningar och man tar bort alla garantier där, garantitiden ( 5 år ) har gått ut så även ansvarstiden ( ytteliggare 5 år ) och i och med det så kan Lindbäcks inte hållas ansvariga för vad som händer efter dessa 10 år."


Jag är förbluffad att man inte bygger med isolering i golv längre.. Huset är byggt 2009.
Men svaret är svävande. Mycket osäkert och "tro".
Nu vill föreningen istället ta kostnaden för isolering själva. Utan att nyttja försäkringen.
Man vill kapa upp långa kanaler i varje rum så att man kommer in med slang för lösull och sedan lappa ihop golvspånet efter det.
Alla möbler behöver jag "bara flytta på" och plasta in.
Parkettgolven (som jag slipat och lackat om i februari förra året) kommer de inte ersätta.
Det tillhör lägenheten och är inte deras problem.
 
D digg75 skrev:
Nu vill föreningen istället ta kostnaden för isolering själva. Utan att nyttja försäkringen.
Vad är det för försäkring som skulle täcka detta? Om det är 15 år sedan huset byggdes lär inte byggföretaget ha något formellt ansvar längre. Så det är nog föreningen som kommer att få stå för kostnaden oavsett.

D digg75 skrev:
Parkettgolven (som jag slipat och lackat om i februari förra året) kommer de inte ersätta.
Det tillhör lägenheten och är inte deras problem.
Vad skulle vinsten vara med att föreningen stod för återställandet av golven? Det skulle väl bli lika dyrt för dem? Vad är det för typ av golv? Klickgolv går ofta att ta upp hela. Så de kanske går att rädda och sedan lägga tillbaka efter isoleringen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.