Ibland säger dom körkort/alkohol och fordonskontroll.

Sist jag blev stoppad va slumpmässigt mitt i natten när jag hade kört med släp från Rumänien hem till Sverige.

Jag slapp blåsa 😜
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Det har de garanterat, annars hade nog varenda liten knarklangare haft ett täckt släp efter bilen... 😉

Tänker att om man är ärlig och säger att man har två skotrar på släpet blir polisen glad när de ser att de inte är stulna och glömmer bort vad de väger...
Tänker att det är skillnad på en rutinkontroll och om du misstänker nåt skumt, men det är det kanske inte
 
J john.h skrev:
Har en Tiguan 2.0 TDI CBAB 2010. Dålig värme i kupén. Kör man spjällkalibrering genom att hålla inne AC-knapp och knappen för främre spjäll så kommer det betydligt bättre värme i några sekunder för att sedan återgå till ljummet.
Inga felkoder. Detta säger mig att inget är mekaniskt fel. Kan det vara en givare i kupén?
Inte omöjligt.
Läste om nån, tror det var en BMW, där hålet till en givare var igensatt av damm.
Efter blåst rent det med tryckluft kom värmen.
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det långa intervallen är bara till för att det ska se ut att vara billigt att äga bilen. Motorn mår inte bra av att köras på samma olja så långa sträckor oavsett vad tillverkaren säger.
Långa sträckor är inget stort problem på en diesel. Är bilen bara startad spelar det knappast nån roll om man sen kör 5 eller 50 mil, det är främst kallstarterna och 'småkörning' som sliter.
 
nino nino skrev:
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Du ska kanske ställa frågan i juridikdelen istället så kanske du får ett riktigt svar om vad som gäller.
 
F fribygg skrev:
Långa sträckor är inget stort problem på en diesel. Är bilen bara startad spelar det knappast nån roll om man sen kör 5 eller 50 mil, det är främst kallstarterna och 'småkörning' som sliter.
Så du menar att det knappast spelar någon roll om oljan i motorn har gått 400 eller 4000 mil?
 
Isakare Isakare skrev:
Inte omöjligt.
Läste om nån, tror det var en BMW, där hålet till en givare var igensatt av damm.
Efter blåst rent det med tryckluft kom värmen.
Så är det ofta i flera olika Scania lastbilar. Rensa skräpet, så kommer värmen igen.
 
  • Gilla
Isakare och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Utan att väga ekipaget har dom inget att komma med. För du kan ju ha demonterat tex motorn på skotern och då stämmer helt plötsligt inte angiven vikt längre. Däremot kan det ju bli så att dom får dit utrustning för vägning efter att ha kollat vad pappret säger att sakerna ska väga.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Utan att väga ekipaget har dom inget att komma med. För du kan ju ha demonterat tex motorn på skotern och då stämmer helt plötsligt inte angiven vikt längre. Däremot kan det ju bli så att dom får dit utrustning för vägning efter att ha kollat vad pappret säger att sakerna ska väga.
Jo det är ju sant, man kan ju ha annat skrot på också.
Frågan var om dom har rätt att kräva att man öppnar, förstår ju att man blir misstänkt direkt om man nekar. Var mest intresserad om man har rätt att göra det.

Men det är nog som någon skrev, bara å tala om vad man har och öppna, då kanske man får åka ändå eller backa av en skoter för vidare färd 🙂
 
Redigt vindpinad snö, men det gick ganska bra. Rutsnön hade lossat bättre utan värmare i bilen…
 
  • Gilla
  • Haha
Per Eskilsson och 3 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Funderade på en sak, om jag har släp med kåpa och blir stannad i en rutinkontroll tex för bälte blås och körkort, har polisen rätt att öppna kåpan på släpet?
Har ibland 2 skotrar och det blir nog lite överlass och det är ju lätt att kolla vikter om man slår på regnr.
Jag lånade ibland ett täkt bilsläp när jag körde banracing med bil.
Ägaren hade efter blivit stoppad en gång, dekalat hela kåpan med en motorcykel på sidorna och texten MC racing team.
Han hade aldrig blivit stoppad sen dess.
Du kanske skulle måla upp den som om det skulle vara cykelteam 🙂
 
  • Haha
breakman och 2 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Redigt vindpinad snö, men det gick ganska bra. Rutsnön hade lossat bättre utan värmare i bilen…
[video]
Skulle varit värme i den också
 
nino nino skrev:
Skulle varit värme i den också
vid -7 lär det varit mer än en ryggburen variant då gissar jag på 😅
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
hsd
nino nino skrev:
Tänker att det är skillnad på en rutinkontroll och om du misstänker nåt skumt, men det är det kanske inte
Polisen är ganska duktiga på att notera avvikelser från förare och passagerare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.