Vårat nybyggda badrum är ca 3, 5 x 3 m och med en takhöjd på 2,80. På båda gavlarna så fortsätter väggen och snedtaket upp i nock med ca 1,5 meter till.
Vi ska ha klinker på golvet, kakel på väggen och pärlspont i taket (snedtaket upp i nock). Nu vet vi inte hur vi ska göra med de kaklade väggarna. Ska vi kakla hela väggarna ända upp i nock eller ska kakla ex upp till 2,80 höjd på alla väggar runt om eller ska vi ha en lägra linje ändå på kankse 1,5 eller 2 meter från golvet?
Och om vi nu kaklar upp till 2,80 vad gör vi då med gavelspetsarna på väggen, ska de målas eller kanske kläs med pärlspont?
Tacksam för råd och synpunkter!
 
Jag hade kaklat hela vägen upp för att förstärka intrycket av den höga takhöjden. Att bryta av med en målad yta tycker jag bara ser ut som en budgetlösning.
 
Fler åsikter? Vi måste bestämma oss snart.
Alltså så är det hög takhöjd på 2,80 + kanske 1,5 meter till på gavelväggarna (vid snedttaket) upp i nock. Vi ska ha svarta klinker 15 x 15 på golvet, samt vita matta kakelplattor 33 x 45, liggande på väggen.
 
Hur var det.... Är själva "nocken" mitt i badrumstaket eller har ni "pulpettak" där inne? Generellt tycker jag att det ser lite Svenssonaktigt ut med kakling ända till taket. Det måste inte nödvändigtvis vara fult men jag tycker att det ofta blir finare att sluta en bit innan taket. I ert fall tycker jag absolut att ni ska låta bli att kakla upp till nockspetsen. Jag tror att rummet kommer att kännas konstigt och opropotionerligt om ni gör det. Det kanske blir bra att kakla upp till 2,8. Kolla annars om ni kan hitta en nivå strax under 2,8, där ni kan ha "brottet". Det beror ju en del på hur fönster och dörrar sitter. Linjen som kommer att löpa runt rummet kommer att hjälpa rummets form. Den trevliga takhöjden kommer man att märka i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.