galento
Lägg gärna ut vilket tätningsmedel du tänkte på. Har faktiskt aldrig hört att man kör utan innerslang på traktorhjul oavsett fälgtyp 🤔🤔
 
Vad väger en bakmonterad snöslunga?
Min traktor orkar väl precis med ett gediget schaktblad bak.

Funderar på om man ska investera i en snöslunga
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Vad väger en bakmonterad snöslunga?
Min traktor orkar väl precis med ett gediget schaktblad bak.

Funderar på om man ska investera i en snöslunga
Vad har du för traktor?

Har själv blivit lite sugen på slunga till min lille T320 Buster då jag sett flera som kört 320 med slunga. :)

/ Patrik
 
Patrik440
Igår fick jag äntligen lagt på mina nya kedjor.
Röd traktor med snöblad, vinterlandskap, snötäckt mark, hund framför, skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Röd fordonshjul med snökedjor, täckt av snö, på en snöig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ Patrik
 
  • Gilla
JonasTu och 6 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Vad har du för traktor?

Har själv blivit lite sugen på slunga till min lille T320 Buster då jag sett flera som kört 320 med slunga. :)

/ Patrik
Har en T22!
Om du väljer att byta så ser ju ditt snöblad riktigt trevligt ut! 😉
 
Redigerat:
M Mikko58 skrev:
Bra jobbat men jag skulle nog inte hålla på med slutavverkning när man vet hur mycket en skördare hugger, 70-90 träd i TIMMEN. Däremot förstagallring gör jag.
Detta är inte slutavverkning, utan naturvårdshuggning.
 
galento
Patrik440 Patrik440 skrev:
Igår fick jag äntligen lagt på mina nya kedjor.
[bild]
[bild]

/ Patrik
Ja nu borde det dra gött i snö och is 👍
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Patrik440
Skogspromenix Skogspromenix skrev:
Har en T22!
Om du väljer att byta så ser ju ditt snöblad riktigt trevligt ut! 😉
He he... Nja snöbladet blir med stor säkerhet kvar även om det köps en slunga.

Det brukar sitta på året runt för jag hinner aldrig plocka av det innan det är dags att montera igen. :)
Röd Volvo 320 traktor med plog framför bränslepump, hundar i hytten, på en bensinstation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Patrik440
galento galento skrev:
Ja nu borde det dra gött i snö och is 👍
Ja. :)

I natt kom det mera snö så det blir till å ut å ploga i eftermiddag efter jobbet.
Får se om jag får filmat lite då också.
 
galento galento skrev:
Lägg gärna ut vilket tätningsmedel du tänkte på. Har faktiskt aldrig hört att man kör utan innerslang på traktorhjul oavsett fälgtyp 🤔🤔
Ska villigt erkänna att min erfarenhet med traktorer är ganska liten. Därför tänkte jag först att det är tubeless däck. Men gissar att din traktor är ganska gammal så det kanske inte ens var tubeless på bildäcken när den byggdes.

Jag vet inte hur det brukar vara tycker bara att dom jag sett är utan slang men det har inte varit framhjul till bakhjulsdriven. Sen kan jag komma fel ihåg också.

En burk märkt "Bead Sealer", smutsig och använd, hålls av en person.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det här lägger vi mellan däck och fälg när fälgarna har dålig yta. Även runt ventiler. Men det är ju för att däcket ska täta mot fälgen utan slang.
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Vad har du för traktor?

Har själv blivit lite sugen på slunga till min lille T320 Buster då jag sett flera som kört 320 med slunga. :)

/ Patrik
Trejons minsta väger tydligen 450 kilo
https://www.trejon.se/se/snoslunga-optimal-2-st-utkast-reglerbara.html#tech-data

Tror mitt schaktblad väger minst lika mycket.

Min erfarenhet är att slunga är nog bra när man vill få undan snö utan att bygga vallar. Men det går ganska långsamt iaf med gammal mindre traktor. Den tar inte lika grant som schaktbladet blir alltid lite packad snö kvar. Så jag brukar oftast dra med bladet efter. Fundera också om du har en gård som lämpar sig för att slunga.

Skulle gärna ha en frontplog det skulle vara bra smidigt att ploga med.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
M -MH- skrev:
Detta är inte slutavverkning, utan naturvårdshuggning.
Det spelar ju inte så stor roll vad du kallar huggningen om skogen blir som du önskar efteråt och traktorn dessutom fixar skotningen. Trevlig lättkörd terräng verkar du ha att rasta Ferguson i ;)
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Är en gammal inäga kring fd torp som jag får NOKÅS-stöd till att hugga bort all gran. Därav lättsamt att köra på fd brukad mark.

Slutavverkade 0,3 ha för några år sedan med samma utrustning. De övergrova (80 cm) rotstockarna fick man verkligen kämpa för att få ut!
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
galento
N Niq skrev:
Ska villigt erkänna att min erfarenhet med traktorer är ganska liten. Därför tänkte jag först att det är tubeless däck. Men gissar att din traktor är ganska gammal så det kanske inte ens var tubeless på bildäcken när den byggdes.

Jag vet inte hur det brukar vara tycker bara att dom jag sett är utan slang men det har inte varit framhjul till bakhjulsdriven. Sen kan jag komma fel ihåg också.

[bild]
Det här lägger vi mellan däck och fälg när fälgarna har dålig yta. Även runt ventiler. Men det är ju för att däcket ska täta mot fälgen utan slang.
Ok tack för tips , traktorn är en -78 . Ja hela livet är ju en läroresa och olika forum har man haft mycket nytta av 😊👍.

Får ta ett varv till med sprayburken sen
får det duga 😎 . Beställde däcken på däckstället i morse.

Orange kabeltrumma i metall ligger på sida, sliten, på betonggolv, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JFrisk och 2 till
  • Laddar…
galento galento skrev:
Ok tack för tips , traktorn är en -78 . Ja hela livet är ju en läroresa och olika forum har man haft mycket nytta av 😊👍.

Får ta ett varv till med sprayburken sen
får det duga 😎 . Beställde däcken på däckstället i morse.

[bild]
Det kan löna sig att svetsa dit ventilskydd i fälgarna nu när däcken är borta. Till exempel en stump av ett grovt rör.
Då man kör i skogen utan ventilskydd finns det en risk att någon stockända eller sten eller stubbe bryter av ventilen jäms med hålet i fälgen.
 
  • Gilla
Patrik440 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.