A AG A skrev:
Det är ett alternativ som kanske även jag skulle ha gjort. Men jag skulle kanske enbart ringt, och påtalat missen. Men så länge ingen olycka skett, hade jag inte börjat kräva ersättningar.
Ungefär så tycker jag även att TS borde ha gjort. Det kommer både bli dyrt och svårt för TS att bo i hus, om han måste ringa tekniker/hantverkare för minsta lilla. Särskilt om han ska försöka få någon annan att betala varje gång.
Jag behöver inte ringa tekniker/hantverkare för minsta lilla... herregud.
 
M MjölnarBengt skrev:
Såg det, jag får skriva och skicka en faktura till säljaren.
Som privatperson?
 
K Kane skrev:
Som privatperson?
Antar det, finns det annat alternativ?
 
M MjölnarBengt skrev:
Antar det, finns det annat alternativ?
Du kan väl inte fakturera som privatperson.
 
K Kane skrev:
Du kan väl inte fakturera som privatperson.
Jo?
 
M MjölnarBengt skrev:
Jo?
Knappast.
 
K Kane skrev:
Knappast.
Jag förstår inte problemet, en enkel googlesökning ger hundratals förslag på tjänster där man som privatperson kan författa och skickar en faktura.
 
K Kane skrev:
Du kan väl inte fakturera som privatperson.
Varför inte?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Varför inte?
Blir knöligt med moms- och skatteregler. Även om det finns möjligheter att fakturera utan moms så är det en intäkt vad jag känner till och skall beskattas.
 
Här har ni lite bilder.

1. "Förpackningsmaterialet" som orsakade kraftiga vibrationer.
2. Manualen, som synes ingen varning om att tvättmaskinen kan ta skada av att köras med "förpackningsmaterialet" kvar, till skillnad från stycket som behandlar transportbultarna, detta var anledningen till att jag som lekman valde att kontrollera just transportbultarna.
3. Bild på mellanrum mellan golv och tvättmaskin, väldigt tight, omöjligt att se maskinens undersida.
4. Bild på anslutning till vatten/avlopp, det var därifrån jag gick in med inspektionskameran.
 
  • Hand håller stycke frigolit med tejp och plastband, bakgrunden är oskarp med kartong och papper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsmanual på svenska, visar hur man tar bort transportsäkring från vitvaror, med illustrationer och varningstexter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En människohand vid kanten av en vit tavla ovanför en ljus yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem under handfat med vattentillförsel, avloppsrör och justerbara anslutningar mot vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Kane skrev:
Blir knöligt med moms- och skatteregler. Även om det finns möjligheter att fakturera utan moms så är det en intäkt vad jag känner till och skall beskattas.
Du får naturligtvis inte speca moms på fakturan om du inte redovisar moms men om det ska ses som en skattepliktig intäkt har i sig inget med fakturan att göra utan beror på grunden till fordran.

En faktura är inget annat än en anmaning att betala en skuld.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Blir knöligt med moms- och skatteregler. Även om det finns möjligheter att fakturera utan moms så är det en intäkt vad jag känner till och skall beskattas.
Kort svar: nej det är inte krångligt. Du vet inte vad du pratar om. Så nu kan vi gå vidare
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K Kanotisten skrev:
Kort svar: nej det är inte krångligt. Du vet inte vad du pratar om. Så nu kan vi gå vidare
Dåså, då är det utrett att det är enkelt att skicka en faktura som privatperson till en privatperson eller ett företag (vet inte om säljarens juridiska status framgår i tråden). Den fakturan lär väl dock inte betalas.
 
K Kane skrev:
Dåså, då är det utrett att det är enkelt att skicka en faktura som privatperson till en privatperson eller ett företag (vet inte om säljarens juridiska status framgår i tråden). Den fakturan lär väl dock inte betalas.
Den risken har väl alltid en borgenär som upprättar en faktura, speciellt om grunden till fordran kan ses som lite oklar.

Jag kan dock inte se att det faktum att fakturan ställs ut av en privatperson påverkar den risken.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag kan dock inte se att det faktum att fakturan ställs ut av en privatperson påverkar den risken.
Är säker på att risken att någon river/bestrider en faktura med tveksam grund på väldigt lågt belopp från en privatperson är stor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.