Läste att bränslevärmare på vissa nyare bilar inte värmer motorn, utan bara kupen.
Anledningen ska vara att systemet får problem när det är kallt ute och motorn är varm, motorns programvara är inte utvecklad för det.
Har tidigare läst om VAG bilar som fått problem med vanlig elektrisk motorvärmare och satt felkoder eller inte startat.
Kollade för kul skull min Ford Transit -22 idag, den funkade som normalt och värmer även motorn.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Hört att RAM också skickar felkoder, tydligen va lösningen att flytta oljetempgivaren för att lura systemet. Mer än så vet jag inte.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Läste att bränslevärmare på vissa nyare bilar inte värmer motorn, utan bara kupen.
Anledningen ska vara att systemet får problem när det är kallt ute och motorn är varm, motorns programvara är inte utvecklad för det.
Har tidigare läst om VAG bilar som fått problem med vanlig elektrisk motorvärmare och satt felkoder eller inte startat.
Kollade för kul skull min Ford Transit -22 idag, den funkade som normalt och värmer även motorn.
Så är det tex på den Audi jag har (3.0 tdi). Vissa väljer att programmera om detta i tron att det gör någon avgörande skillnad på motorns livslängd. För egen del tror jag att dagens oljor är så bra att det inte spelar någon roll alls och då kan man lika gärna köra på komfortalternativet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Så är det tex på den Audi jag har (3.0 tdi). Vissa väljer att programmera om detta i tron att det gör någon avgörande skillnad på motorns livslängd. För egen del tror jag att dagens oljor är så bra att det inte spelar någon roll alls och då kan man lika gärna köra på komfortalternativet.
Man hoppas ju det... Min V90 plug in har elektrisk värmare men som jag förstår det värmer det endast kupe (+avfrostning) och batteri, inte motor. Skulle igår bara flytta bilen några meter för att packa i och då känns det ju väldigt onödigt att dra igång bensinmotorn. Men nej, trots mer än halvfullt hybridbatteri går bensinmotorn igång så fort man vrider om startknappen efter en natt med -16.
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Tur att det är halt.
Ser ni sträcker på vägen, hjulen står still på släpet framför.
Bilen stannade strax efter jag tog kortet, men höll 80 innan !!!
Bild från bilens förarsida av väg vid solnedgång med andra fordon, snötäckta marker och klart väder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Tur att det är halt.
Ser ni sträcker på vägen, hjulen står still på släpet framför.
Bilen stannade strax efter jag tog kortet, men höll 80 innan !!!
[bild]
Tänkte väl som jag brukar tänka, Äsch det släpper snart
 
  • Gilla
  • Haha
Dublin och 2 till
  • Laddar…
Tänkte att tillfälligt montera en list på bilens utsida. Funderar på om det fungerar med vanlig häftmassa. Alltså sådan man använder för att sätta upp papper på väggen med inne. Vad tror ni om det?
 
O O skrev:
Tänkte att tillfälligt montera en list på bilens utsida. Funderar på om det fungerar med vanlig häftmassa. Alltså sådan man använder för att sätta upp papper på väggen med inne. Vad tror ni om det?
Nog tveksamt hur massan fäster i kyla.
Det finns tape som garanterat fäster, men den är inte enkel att få bort sen.
 
Om du menar att tillfälligt fästa den för att se hur det skulle bli så funkar det säkert... Tänker du köra runt med den lär den nog trilla av så fort du lämnar uppfarten....
 
O O skrev:
Tänkte att tillfälligt montera en list på bilens utsida. Funderar på om det fungerar med vanlig häftmassa. Alltså sådan man använder för att sätta upp papper på väggen med inne. Vad tror ni om det?
Ja, det funkar om det är väldigt tillfälligt...
 
Isakare Isakare skrev:
Nog tveksamt hur massan fäster i kyla.
Det finns tape som garanterat fäster, men den är inte enkel att få bort sen.
Tack alla!
Jo. Misstänkte att det inte sitter ordentligt. Det verkar tyvärr som jag nog har rätt.
Får köra med dubbelhäftande tejp. Varianten med skum och ta några lager. Det blir lätt att skära loss. Och så får jag väl ta bort resterna med lacknafta och tålamod.
 
O O skrev:
Tack alla!
Jo. Misstänkte att det inte sitter ordentligt. Det verkar tyvärr som jag nog har rätt.
Får köra med dubbelhäftande tejp. Varianten med skum och ta några lager. Det blir lätt att skära loss. Och så får jag väl ta bort resterna med lacknafta och tålamod.
Thinner är det ända som löser limmet på dubbelhäftande, lacken tål thinner men kan bli lite matt så man får vaxa efteråt.
Biltema har både tejp som sitter (karosstejp) och thinner, tror den kallas förtunning, plåtburk med gul dekal.
Använd varmluftpistol och rulla bort resterna från tejpen med tummen, tvätta det sista med thinner.
 
Eller limborttagning.
 
RoTe
Biltemas "label off" är riktigt bra! Jag har tagit bort herrans massa dekor och emblem och lister från bilar och jag köpte rakblad av plast på ebay för en massa år sen, 100-pack och dom är superbra, blir så klart slöa fort men då byter man bara blad, har säkert 70 kvar eller nåt. Ska man ta bort toningsfilm är turtle wax glass clean oslagbar för limresterna, finns inget bättre!

https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/9d0f0c8eb514963e1fda0eb95b4bf3ab/1/0/1043466.jpg
 
  • Gilla
richardtenggren och 2 till
  • Laddar…
Jag skall köpa nya däck till min bil, och jag undrar var fasen man hittar vilket belastningsindex som krävs. Överallt står det att det skall stå i regbeviset, men i mitt gör det inte det vad jag kan se! Det står bara dimension på däcken. Eller kollar jag på fel ställe? Det är en peugeot 407 SW från 2008 om det spelar någon roll.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.