Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
 
  • Trähörn av rum med panelväggar och grovt gjuten betonggolv; oavslutad konstruktion, spikar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak och väggar i ett hörn, med synliga reglar och bjälkar. Naturlig färgvariation på träet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med träbjälkar, spånskiva, mörkt, ogästvänligt, dolt, smalt, konstruktion, avskilt, isolering, oinredd yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästruktur, takbjälkar, isoleringsflis, mörkt, krypvind eller vindsvåningens inre.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träkonstruktion av takstol i vinklat loft, med synliga spikar och isoleringsmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två bilder av ett träloft med isoleringsmaterial och takstolar. Begränsat ljus, möjligen en vind.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Forskande Fukttekniker
  • Laddar…
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Nu är det bilder, inte så lätt att bedömma men det ser ut som aktiva läckage. Om taket är omlagt 2019 ska det inte se ut sådär..

Ordentligt avdrag på priset eller köp inte. Det ser av bilderna att döma ut att behövas en omlöggning av tak samt utbyte av de mörka missfärgade delarna an råspånten.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 12 till
  • Laddar…
Det behövs nog mätas för att se om det är aktivt läckage. Missfärgningen kan vara från tiden innan takbytet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Det står klart och tydligt vad du bör innan ev. Köp.
Utifrån vad dessa kommer fram till i omfattning, pris och rekommendationer så kan du ta ställning till köp med prisavdrag eller inte köp.
Tumma inte på detta!
Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Ser väl ut att vara ganska mycket påväxt som rimligtvis tillkommit sedan 2019. Underlagstaket måste nog bytas och det är ju en ganska stor operation som man verkligen inte väntar sig på ett tak omlagt 2019.

Är det bara spånisolering på vinden? Spånisolering utan någon plast under kan ju göra att för mycket fukt från huset leds upp till vinden. Någon ventilation på vinden?
 
  • Gilla
Bygget 52 och 2 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Det behövs nog mätas för att se om det är aktivt läckage. Missfärgningen kan vara från tiden innan takbytet.
Enligt mäklaren så säger säljarna att det varit såhär så länge dom har haft huset i sin ägo, vilket är 22 år. Och det har inte ökat i omfattning under den tiden. Men sånt kan man ju inte veta med säkerhet.

Det som slog mig dock när du skriver detta är att det i så fall måste betyda att dom inte har bytt råsponten? Eller åtminstone inte allting. Är det vanligt om det är så?
 
Det vita här är också tillväxt va?
Visst kan man strunta i å byta råsponten om den är i bra skick men inte om den ser ut så här. Ska man ändå lägga om taket är det ju en liten kostnad i sammanhanget.
Skärmbild av mobil webbläsare, visar träkonstruktion, sannolikt inomhus, med spånskivor på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MöIIer och 3 till
  • Laddar…
Av bilderna att döma ser det ut som att vissa kan ha blivit utbytta. Men som sagt en mer djupgående undersökning är på sin plats.
 
V VLJ skrev:
Ser väl ut att vara ganska mycket påväxt som rimligtvis tillkommit sedan 2019. Underlagstaket måste nog bytas och det är ju en ganska stor operation som man verkligen inte väntar sig på ett tak omlagt 2019.

Är det bara spånisolering på vinden? Spånisolering utan någon plast under kan ju göra att för mycket fukt från huset leds upp till vinden. Någon ventilation på vinden?
Enligt mäklaren har säljarna sagt att det varit så sedan dom köpte huset för 22 år sedan och att det inte har ökat i omfattning under den tiden.
Men jag undrar ju då om dom verkligen har bytt ut råsponten vid takomläggningen för det betyder ju i så fall att detta mögel tillkommit sedan 2019 vilket är mindre trevligt.

Det finns ingen installerad ventilation på vinden och jag går i tankarna om jag ska krypa upp på vinden och själv ta mig ut till kanterna för att kontrollera om det finns luftspalter på 25-30mm vid vardera sida.

Funderar dock på om det är tillräckligt eller om jag ska försöka hinna få dit någon som kan titta på det.

Det är någon slags spånisolering och jag är osäker på hur det ser ut där under.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Det vita här är också tillväxt va?
Visst kan man strunta i å byta råsponten om den är i bra skick men inte om den ser ut så här. Ska man ändå lägga om taket är det ju en liten kostnad i sammanhanget.
[bild]
Jag tror att det vita enbart är fukt som kommit upp på vinden och sedan fryst då det var 10 minusgrader denna dagen.

Den sista bilden jag la upp med en vit ram är den bild som besiktningsmannen tog och det var 10 dagar tidigare. Har svårt att tänka mig att vitmögel uppstått under de 10 dagarna.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vad är det för värmekälla i huset? Används murstocken?
 
  • Gilla
växelventil och 2 till
  • Laddar…
Jag hade definitivt velat peta på de mörka partierna och sett om träet va murket eller inte, tycker det ser väldigt mörkt ut på sina ställen
 
  • Gilla
Turpen
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad är det för värmekälla i huset? Används murstocken?
Det är bergvärme i huset.
Det installerades också 2019.

Det finns också en kamin.
 
J __Jonas__ skrev:
Det är bergvärme i huset.
Det installerades också 2019.

Det finns också en kamin.
Då kan klimatet på vinden ha blivit något sämre utan en varm murstock som tillför lite extra värme.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
J __Jonas__ skrev:
Hej!

Det här är mitt allra första inlägg här på "byggahus" och jag står också inför mitt första husköp.

Har tittat på hus i flera år och varit på antalet visningar och äntligen hittat ett som känns rätt på så många punkter.

Det är ett 1,5 plans trähus med källare, byggt 1949.
Fasaden är målad runt hela huset 2019. Taket är omlagt 2019. Källaren är välmående och man ser att huset har varit väl omhändertaget löpande. Bergvärme installerat 2019.

Huset är besiktigat och det var egentligen inga större konstigheter som inte lätt går att åtgärda själv.

Det är dock EN SAK som jag väldigt gärna skulle vilja ha hjälp från någon kunnig att bedömma och det är mögel på vinden.

Besiktningsmannen skrev såhär gällande vinden:

"Utvändigt / Vind:
Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket och mikrobiell lukt förekommer i utrymmet. Den upptäckta mikrobiella påväxten på underlagstaket kan vara ett tecken på att vinden tillförs fukt inifrån bostaden och/eller uteluften. Vi rekommenderar en fördjupad undersökning av byggentreprenör/ventilationstekniker för att bedöma orsak och omfattning. Vinden är besiktigad från vindslucka då det saknas landgång i utrymmet. "


Jag har också själv stått på en stege och tittat in genom vindsluckan och kände en lätt doft av mögel, så som besiktningsmannen också skrev.
Kan tillägga att jag inte kände någon som helst lukt av mögel inne i huset.
Allt annat känns bra med huset men jag är orolig för möglet och undrar hur jag ska tänka?

- Ska jag HELT slopa huset pga detta trots att allt annat känns och är bra?

- Går det att åtgärda? Och hur stor omfattning är det?

- Vad skulle det kosta såhär år 2024 att åtgärda ett sådant här problem?

(Förstår givetvis att det varierar beroende på vem man anlitar osv men en grov uppskattning tar jag tacksamt emot).

Bifogar bilder som jag själv fotograferade här om dagen och temperaturen ute var då ca 10 minus.

Titta gärna på bilderna och kom med kommentarer 🙏 Tacksam för ALL kunskap och hjälp jag kan få då jag är väldigt okunnig själv i detta.
Tar reda på vilken ventilation som finns. Saknas mekanisk vent så är det ingen större investering. Dvs frånlufs fläkt på skorstensstock plus några tilluft ventiler i samtliga rum. Värmesystemet tidigare hade nog högre effekt och höll fukten borta från boendedelen och som nu sätter av sig på vind mot kallt undertak. Vindsventilation tycks också saknas dvs ventiler i varje gavel. Ytmögel tas bort med mögeltvätt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.