Jag har en gammal 3 fas uttag i mitt garage, den rectangular i metall, men måste byta till den nya rund plast sort.

Hur gör man? Någon som har kopplingsskema till detta...??

Mvh,

Hammer.
 
Kommer jag ihåg rätt så finns dessa gamla 3 fas uttag utan nolla och då är det inte bara att byta ut.
 
Finns det ingen nolla så kan man ju koppla in ett 4 poligt uttag, men då kan man bara ha det till motorer.

Sätt upp en central med jfb och lägg till nollan!
 
Du kan inte bara sätta dit en ny central och ta ut en nolla så som "falukorv" beskriver.
För du måste ha en kabel area som motsvara 10mm2 för inkommande PEN-ledare ( nolla +jord ) till en matande undercentral enl föreskrifterna.
 
Men separera PE och N så behövs inga 10mm2.

Protte
 
Rätt protte Då duger det gott med 6mm2 för att klara föreskrifterna

Om man inte vill ligga i grå zonen och "döpa" om undercentralen till kopplingslåda/styrskåp eller liknande
Men det är liteväl magstarkt för mig
 
Hm.

Men nu har ni väl gått över ån efter vatten. Om han ändå ska dra en ny kabel så behöver han ju inte alls sätta upp någon ny central. Byt helt enkelt till en 5-ledare med area som motsvarar nya uttagets märkström (gissar att det är 16A uttag frågeställaren behöver).

Föreslår att frågeställaren kompletterar med information om nuvarande uttag (4/3 stifts) och kabel (5/4 ledare).
 
Undercentral blir det väl i egentlig mening om den ligger direkt på huvudsäkringarna. Men är det ett uttag som är avsäkrat i elcentralen för att man gått ner i area som ska ersättas så blir det väl mer ett kopplingsskåp. Men för tydlighetens skull och ev framtida utbyggnad så.
 
b2b2 skrev:
Rätt protte Då duger det gott med 6mm2 för att klara föreskrifterna

Om man inte vill ligga i grå zonen och "döpa" om undercentralen till kopplingslåda/styrskåp eller liknande
Men det är liteväl magstarkt för mig
Du kommer inte undan kravet på minst 10kvmm på en PEN-ledare oavsett vad kopplingsutrustningen heter eller kallas!
 
Ingen enkel svar allså......

Då ringer jag elektrikern....

Better to be safe than sorry!

Hammer.
 
Mikael_L
Är det fem st ledare fram till ditt gamla uttag så är det inga problem, då är det bara att byta till ett modernt.
Du får säkert hjälp med schema då, nu drog bara diskusionen iväg åt andra håll här.

Glöm inte att bryta alla säkringar till uttaget om du skruvar upp för att kolla antalet ledare, dom där gamla uttagen är extra farliga iom att dom är av metall, och har du otur lossnar en tråd och lägger sig mot höljet medan du tar isär det...!!!
 
Jag tittade inne i kontakten, (efter jag hade stängde av huvudbrytaren), fanns 4 kablar därinne. Sen kollade jag inne i den rund trefas handsken på kompressorn, där fanns också 4, fanns inget kopplade till Nollan. Nu har jag bytt den gamla metall frykantiga på väggen till en rund polig, fast hoppade over Nollan där också.
Kompressorn fungerar nu, med L1 L2 L3 samt jord kopplade. jag ska inte använder uttaget till någonting annat än kompressorn, då är jag nöjd..... men nästa gång "min elektriker" kommer förbi, ska jag overtala honom att drar ett nytt 5 polig kabel från centralen...

Undrar vad Nollan har för funktion på min komptressor motorn om inte det finns en kabel till detta? eller har kontakten på kompressorn blivit fel kopplade tidigare?? Hmmmm...

Hammer <--- not dead yet!

Grym på engelska, men tydligen ganska kass på svenska!!
 
Om du har en fyrledad kabel till kompressorn kan det vara så att dom som har kopplat in hansken har annvänt den blåa som fas.
Så gjorde man oftast förr för att spara på kabel , men även idag brukar det göras på detta viset med motororer som inte behöver nolla.
 
Mikael_L
Till en trefasmotor behöver du ingen nolla, de tre faserna drar lika mycket ström så det jämnar ut sig och ingen ström behöver gå i nollan. http://sv.wikipedia.org/wiki/Trefas

En MIG/MAG-svets t.ex. kanske behöver nolla, om det är så att elektroniken går på 230V och själva svetstrafon på 400V trefas. Då behövs nolla för att elektroniken ska fungera och få rätt spänning.

Har du kontrollerat så att kompressorns motor snurrar åt rätt håll nu efter bytet av kontakt ?
 
Ummmm... nej! Ska kolla om den snurra rätt..... vad gör man om den går fel håll..... förutom att skapa vacuum i tanken! ,-)


Hammer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.