God afton,

Vet knappt vad jag ska börja med detta elände…

Gammalt hus som successivt har gått från radiatorer till golvvärme, såg ut som ett kaos redan innan jag började röja i det hela och efter ett antal påbyggnader så är det nästan omöjligt att få rätt temperatur i de olika delarna.

Ett golvvärme system som består av 12mm rör, med egen pump.
4 slingor med 20mm som är kopplade i en minishunt, med egen pump.
Några få radiatorer +handdukstork.
En gäststuga med golvvärmeslingor 20mm som ligger på radiatorslingan med en reduceringsventil på sig.

Min tanke var att redan vid bergvärmepumpen dela upp utflödet, men hittar ingen lämplig pryl till detta.

28mm cu från värmepumpen in till fördelare, 6 avstickare för 20mmx2 pex , varav tur eller retur behöver vara ställbar/justerbar så att jag kan få in rätt flöde till mina olika installationer.

denna lösning är tänkt att ha några år innan allt är ombyggt.
 
Det låter som problemet är dålig injustering, snarare än brister i systemet.

Är det ett- eller tvårörssystem? Sitter det termostater på alla golvvärmeslingor eller bara en per shunt-grupp? Finns inomhusgivare till VP?

Du borde komma väldigt långt bara med att balansera in radiatorerna först så varje har c:a 7 graders diff mellan tillopp och retur. Kör med fullt öppna termostater. Justera sedan in värmekurvan på VP så du får rätt temp i rummen med radiatorer.

Grundjustera GV-slingorna på samma sätt förutom att du inte ska ändra på värmepumpen - men tänk på att det tar tid innan en justering är märkbar då GV är ett trögt system - särskilt om det är ingjutna slingor.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Det låter som problemet är dålig injustering, snarare än brister i systemet.

Är det ett- eller tvårörssystem? Sitter det termostater på alla golvvärmeslingor eller bara en per shunt-grupp? Finns inomhusgivare till VP?

Du borde komma väldigt långt bara med att balansera in radiatorerna först så varje har c:a 7 graders diff mellan tillopp och retur. Kör med fullt öppna termostater. Justera sedan in värmekurvan på VP så du får rätt temp i rummen med radiatorer.

Grundjustera GV-slingorna på samma sätt men tänk på att det tar tid innan en justering är märkbar då GV är ett trögt system - särskilt om det är ingjutna slingor.
Glömde säga att orsaken till att jag ska ändra om i dagsläget (istället för när allt är klart) är att jag behöver flytta upp rören till källartaket för att kunna bygga upp en ny vägg… och där går ett gjutjärnsrör 26-27mm till ett 22cu 😖.

Tvårörssystem.
Bara termostat på hela gruppen + en på det mindre systemet.
Elementen står fullt öppet.
Utetemperaturgivare, så när det blåser så blir det kallt 🥶, har dock köpt en innegivare som ska monteras.

Min Nibe fighter sjunger nog på sista versen och ger stundtals ifrån sig konstiga siffror, dvs den är jobbig att ställa in.
Helt plötsligt skickar den ut 45grader när det är plus 2 ute… nästa gång skickar den ut 27-28 grader.

Tanken är att byta ut allt när jag väl fått klart utbygge och den sista golvvärmen på övervåningen… men är nog nåt år dit.

Vill alltså samla ihop alla avstick från rören i källartaket till en fördelare, och då funderade jag samtidigt på om det kunde vara en idé att göra dessa ställbara.
 
Spontant så borde du nog kolla upp givarna på pumpen och även utetemp-givare så dessa är friska. Det kan vara så enkelt. Det kan även vara växelventilen för radiatorvatten/varmvatten som kärvar som för pumpen att skicka ut så varmt vatten. Det är ett vanligt fel på Nibe. Dvs pumpen tror den göra varmvatten men ventilen kärvar och istället värms radiatorvattnet.

För ett litet villasystem behöver man inte justera in flödet utan man balanserar/justerar radiatorerna som jag beskrev tidigare.

Annars är produkten du söker en injusteringsventil/balansventil. Tex LK OptiFlow
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.