Mycket vanligt med bara en platon förr som skydd för väta mot grunden och ingen isolering, så fullt normalt på hus av äldre art.
 
R
B bjorsi skrev:
Nu visade det sig att den ena firman har varit omskriven här på forumet (då hade firman annat namn). Givetvis den firman som min polare tyckte låg rimligast till i pris.
De två andra firmorna har kommit in med nästan dubbla kostnaden på sina offerter.

Offerterna ligger på 60k, 120k och 118k
Den billigaste är sällan den billigaste när arbetet väl är klart..
Jag har ett måtto att om man tar in tex. 6st offerter så väljer jag mellan offerterna som ligger i mitten prismässigt dvs. 3-4 då brukar det bli bra😉
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Den billigaste är sällan den billigaste när arbetet väl är klart..
Jag har ett måtto att om man tar in tex. 6st offerter så väljer jag mellan offerterna som ligger i mitten prismässigt dvs. 3-4 då brukar det bli bra😉
Nu har ju TS fått en ungefärlig prisuppgift så beloppet kan maximalt bli 15% över det enligt konsumenttjänstlagen.
 
  • Gilla
Rejäl och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Den billigaste är sällan den billigaste när arbetet väl är klart..
Jag har ett måtto att om man tar in tex. 6st offerter så väljer jag mellan offerterna som ligger i mitten prismässigt dvs. 3-4 då brukar det bli bra😉
Jag tog in 5.
Två offerter låg kring 50-55k, de tre andra från 130-220k.
Även pratat med en kompis som har grävfirma i Sthlm, han uppskattade det till 50-60k.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Mycket vanligt med bara en platon förr som skydd för väta mot grunden och ingen isolering, så fullt normalt på hus av äldre art.
Absolut. Men hade varit intressant att uppskatta när detta med Platon är gjort, om det är gjort kring 2000 hade det varit rimligt att tidigare ägare bytte rör när man ändå grävde, är det gjort på 80-talet inte lika rimligt att byta 20 år gamla rör.
 
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har ju TS fått en ungefärlig prisuppgift så beloppet kan maximalt bli 15% över det enligt konsumenttjänstlagen.
Ja beroende på hur offerterna är beskrivna alltså dom får friskriva sig från vissa delar..
Tex. Rörläggning ingår inte osv. Så totalt kan det fortfarande bli dyrare..
 
R
B bjorsi skrev:
Jag tog in 5.
Två offerter låg kring 50-55k, de tre andra från 130-220k.
Även pratat med en kompis som har grävfirma i Sthlm, han uppskattade det till 50-60k.
Absolut det var bara ett råd..
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
B bjorsi skrev:
Absolut. Men hade varit intressant att uppskatta när detta med Platon är gjort, om det är gjort kring 2000 hade det varit rimligt att tidigare ägare bytte rör när man ändå grävde, är det gjort på 80-talet inte lika rimligt att byta 20 år gamla rör.
Därom kan man inte säga något, kan vara cementrör ut till gatan från grunden. Finns det tecken på att golvet är upphugget eller nya rör ( plast ) som går ner genom plattan. Annars är det nog bara grävning eller att filma rören som gäller
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ja beroende på hur offerterna är beskrivna alltså dom får friskriva sig från vissa delar..
Tex. Rörläggning ingår inte osv. Så totalt kan det fortfarande bli dyrare..
Ja man får kolla noga vad som offereras och inte. Om något inte offereras men en muntlig ungefärlig prisuppgift ges vid sidan av - vilket verkar vara fallet i tråden - så gäller även den uppgiften.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja man får kolla noga vad som offereras och inte. Om något inte offereras men en muntlig ungefärlig prisuppgift ges vid sidan av - vilket verkar vara fallet i tråden - så gäller även den uppgiften.
Ja muntligt gäller likväl som skrivet men när det gäller priser är det säkrast att ha det skrivet med villkoren som gäller om jobbet som ska göras..
 
Claes Sörmland
R Rejäl skrev:
Ja muntligt gäller likväl som skrivet men när det gäller priser är det säkrast att ha det skrivet med villkoren som gäller om jobbet som ska göras..
Ja, vi har ju gott om exempel på hantverkare som fullständigt struntar i avtalet och utpressar sina kunder när man påbörjat jobbet. T ex rivit badrummet. Och jag känner till sådana fall från bekantskapskretsen. Så säker kan man aldrig vara när man gör affärer med okända människor, skriftligt eller ej.

(Just markentreprenad är ju också en bransch med många, ska vi säga egensinniga företagare. Det är sen gammalt.)
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nu är avloppet och inkommande vatten bytt. De var tvungna att pausa några dagar pga kylan.
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Nu har ju TS fått en ungefärlig prisuppgift så beloppet kan maximalt bli 15% över det enligt konsumenttjänstlagen.
Bra att veta. För fakturan jag fick nu var betydligt högre än vad ungefärliga prisuppgiften var. Ska ringa firman idag.
 
Det blev dyrare för att de behövde köra bort 2 lass massor som de inte hade räknat med (typ 20k). Massorna var för dåliga att lägga tillbaka
Sedan 20k till extra för arbete
 
C
B bjorsi skrev:
Massorna var för dåliga att lägga tillbaka
"För dåliga för att lägga tillbaka"? 🤔
OK att man vill ha fint material precis runt rören, men det skall vara j-vligt "dåliga" massor för att det inte skall gå att använda dem för att fylla upp ett hål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.