Hejhej, vi har en Kia niro EV som har fungerat superbra fram tills nu när tokkylan slagit in (-35C). Inför vintern tänkte jag "vad skönt med elbil, då slipper jag ju vara rädd för att bilen inte ska starta" och det må vara sant, men att bilen startar hjälper ju inte mig så mycket när den tappar kapacitet snabbare än det går att ladda.

Laddningen går för oss nu fruktansvärt långsamt. Vi har en Zaptec Go laddbox som en vanlig dag laddar med ca 11kW men nu sedan kylan slagit in så laddar den bara med 0.7kW, ca 16 gånger långsammare vilket innebär att en laddning från 0 till 100% för bilens 65kWh batteri tar ynka 93h. Vi har haft bilen inkopplad hela natten och endast fått 12% laddning 😢

Gör jag något fel eller är det bara såhär det är att ha en elbil utan varmgarage i Norrbotten?
 
Hur kraftiga är huvudsäkringarna?
Hur hårt belastade är varje fas utan att elbilen laddar?
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Låter som att elvärmen till huset tar all el som finns och att laddaren övervakar så att säkringarna inte går. Vad har ni för uppvärmning och hur mycket har ni säkrat huset?

Laddning värmer upp batterierna och det bör räcka för att få el till dem, även om det går lite långsammare än vanligt för att ladda.
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Hur kraftiga är huvudsäkringarna?
Hur hårt belastade är varje fas utan att elbilen laddar?
20A huvudsäkring, huset värms upp med jordvärme så faserna borde inte vara särskilt hårt belastade. Vi har ingen annan större förbrukning. Laddningen fungerade bra i -20C.

Bilen laddade lika långsamt (0,7kW) med nödladdaren (230V 10A/16A som borde ge 2300kW/3680kW) i helgen när vi var i stugan i -30C .
 
  • Gilla
erze
  • Laddar…
Jag kan förresten lägga till att man inte kan ladda med mindre än 6A per fas i snitt, så om laddövervakningen är satt på 20A och huset drar 16A per fas för uppvärmning, då kommer ni inte att få särskilt mycket laddning. Ni kanske behöver säkra upp alltså.

Men om uppvärmningen drar 3x16A (mina spekulationer) så kanske bergvärme skulle vara en intressant investering med relativt rimlig återbetalningstid.
Edit, tydligen inte problemet då det var jordvärme.
 
jonaskop jonaskop skrev:
20A huvudsäkring, huset värms upp med jordvärme så faserna borde inte vara särskilt hårt belastade. Vi har ingen annan större förbrukning. Laddningen fungerade bra i -20C.

Bilen laddade lika långsamt (0,7kW) med nödladdaren (230V 10A/16A som borde ge 2300kW/3680kW) i helgen när vi var i stugan i -30C .
Då kan man ju misstänka att KIA har en köldspärr...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Enligt KIAs handbok så fungerar inte bilen med säkerhet under -35°C
 
  • Wow
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Låter som att elvärmen till huset tar all el som finns och att laddaren övervakar så att säkringarna inte går. Vad har ni för uppvärmning och hur mycket har ni säkrat huset?

Laddning värmer upp batterierna och det bör räcka för att få el till dem, även om det går lite långsammare än vanligt för att ladda.
Vi har inte igång lastbalansering på laddboxen så det borde tyvärr inte vara fallet. 20A huvudsäkring och jordvärme.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Dags att bygga garage då :)
Eller ett garage tält med tex en värmefläkt som värmer batteriet
 
sir_daniel sir_daniel skrev:
Dags att bygga garage då :)
Eller ett garage tält med tex en värmefläkt som värmer batteriet
Niro har batterivärmare, men det måste vara varmare än -35 för att den skall räcka till enligt manualen. Man kan ju ana att det måste vara ännu varmare om det blåser.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Niro har batterivärmare, men det måste vara varmare än -35 för att den skall räcka till enligt manualen. Man kan ju ana att det måste vara ännu varmare om det blåser.
Precis, så en ypperlig anledning att motivera att bygga garage eller ännu bättre en maskinhall för alla leksaker 😎
 
  • Gilla
  • Haha
jonaskop och 1 till
  • Laddar…
Tack så mycket för all hjälp, tråkigt att det är som det är men så kan det vara, snart blir det varmare utomhus igen, tur att vi har en bensinbil också.

Vi har faktiskt ett garage + snickeri på 110kvm (oisolerat) med för liten port för att köra in bilen i samt med världshistoriens glesaste dörrar. Det ska isoleras och få nya dörrar inom en snar framtid så inom något år är kylan ett minne blott.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Är problemet kvar, eller har kylan gett med sig så det löst sig på det viset?

I och med att bilen ändå tar någon laddning kan jag tänka mig att det skulle hjälpa att försöka isolera bilen något. Täcka för så att det blir ett relativt slutet luftrum under bilen. Då kan jag tänka mig att det kan skapas ett mikroklimat som är lite varmare än allting runtomkring så att laddningen kommer igång.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Är problemet kvar, eller har kylan gett med sig så det löst sig på det viset?

I och med att bilen ändå tar någon laddning kan jag tänka mig att det skulle hjälpa att försöka isolera bilen något. Täcka för så att det blir ett relativt slutet luftrum under bilen. Då kan jag tänka mig att det kan skapas ett mikroklimat som är lite varmare än allting runtomkring så att laddningen kommer igång.
Problemet är fortfarande kvar men på söndag blir det varmare så jag klarar mig tills dess. Tack för övrigt för ett bra förslag! Elpriset är nu så pass högt (peakar vid 7.50kr idag...) så att det är nog nästan billigare att köra bensinbilen idag.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.