useless useless skrev:
Det långa intervallen är bara till för att det ska se ut att vara billigt att äga bilen. Motorn mår inte bra av att köras på samma olja så långa sträckor oavsett vad tillverkaren säger.
Jo, mina egna bilar går 500-1000 mil på oljan, kör lite privat och byter årligen.
Firmabilen som ska säljas efter 3-4 år servas bara som den ska.

För många år sen kom en snickare med en Toyota Hi Ace där motorn hade stannat.
Han hade köpt bilen när den gått 10" mil, nu hade den gått 21"
Service...oljebyte ??? Näää, det har jag inte gjort.
Det var kamaxeln som skurit fast !!!
Jag köpte ett topplock på skroten och skruvade dit, sen gick den igen. Men när man bromsade hårt hördes ett skrapande ljud från motorn, det var vevaxeln som rörde sig i längsled, axiallagret till veven var helt slut.
Märkligt nog knackade inte motorn eller hade dåligt oljetryck.
 
  • Haha
  • Wow
Tokslut och 3 till
  • Laddar…
Vevlager brukar väl ge upp ungefär samtidigt som kamlagring, om det blir brist på olja?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vevlager brukar väl ge upp ungefär samtidigt som kamlagring, om det blir brist på olja?
Det fanns olja i. Det var stopp i en oljekanal till en lagring av kamaxeln.
Än märkligare var att luftburken med filter saknades.
Den sitter under golvet på HiAce, fästet hade rostat bort.
Att motorn gick är ett under.
 
  • Gilla
Tokslut och 2 till
  • Laddar…
Plockade stötfångaren av Saaben, vilket krävde ganska mycket jobb då flera fästen har rostat fast totalt. Tanken var att tillverka nya fästen för dimljusen jag har. Men det såg så jäkligt ut att jag började plocka isär mera.

0v1bvfkh.jpg

82fevzxh.jpg

Varenda skruv är rostad bortom räddning.

uS9frkDh.jpg

Men till sist fick jag isär allting. Började fundera på vad jag skulle ersätta original infästningen med.

SOWCa9th.jpg

Tittade på alla sorters fästmetoder, plastclips, rostfria skruvar och muttor och sånt men i slutändan blev det ändå Saabs egna metod på nytt, fast jag går upp en storlek till M5 istället. Plus nuts kallas dom:
mTrYrAVh.jpg

Hade faktiskt köpt dessa för några år sen och glömt bort dom. Tyvärr inte rostfria bara förzinkade men det får duga, de gamla klarade ju sig 33 saltiga vintrar. Det finns rostfria att köpa på nätet dock.

7x87P1ch.jpg

ECHz6hxh.jpg

Fast efter jag monterat en, så tyckte jag att jag borde rengöra stötfångaren ordentligt innan jag fortsätter så nu luktar den aprikos efter jag tog in den i badrummet och rengjorde den med duschgel och tvättsvamp. Fortsätter rengöra de andra delarna medan den torkar.

Nästan så man borde ta tillfället i akt att slipa och måla om stötfångaren men ett sidospår får räcka, efter detta ska jag fokusera på att tillverka nya dimljusfästen. Det finns också lite rost som ska slipas och ytor som ska målas med linolja bakom stötfångaren.
 
  • Gilla
FredrikR och 7 till
  • Laddar…
Diesel för 17:62 idag kändes ju nästan gratis!
 
  • Gilla
vcx och 6 till
  • Laddar…
Skönt att slippa sossepriser!
 
  • Gilla
  • Älska
vcx och 6 till
  • Laddar…
S
I veckan kan man ladda en gång gratis hos Tesla.
 
  • Skärmdump av Tesla Europe Twitter-inlägg om gratis laddning för icke-Tesla EVs, tillgängligt i 18 länder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hsd
Gäller inte Teslabilar....
 
Storsockret
Utnyttjas flitigt :p Bild från sektgrupp på fb

Tesla Supercharger-station, snötäckt, natt, McDonald's-skylt i bakgrunden, fotspår i snön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Storsockret Storsockret skrev:
Utnyttjas flitigt :p Bild från sektgrupp på fb

[bild]
Jag hade blivit tokig, jag började koka redan på 90-talet när idioter skulle in och betala innan de flyttade bilen från punpen fast det var kö till pumpen. Det där hade fått mig att häkta lina och dra bort skräpet på stört (om det inte fanns lediga platser)
 
Tokslut Tokslut skrev:
Jag hade blivit tokig, jag började koka redan på 90-talet när idioter skulle in och betala innan de flyttade bilen från punpen fast det var kö till pumpen. Det där hade fått mig att häkta lina och dra bort skräpet på stört (om det inte fanns lediga platser)
Om man inte gick in o betalade innan man flyttade bilen började dom ju genast härja om smitning och smitningsförsök.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om man inte gick in o betalade innan man flyttade bilen började dom ju genast härja om smitning och smitningsförsök.
Möjligt, min hemma mack kunde man nästan alltid köra framåt mot huset = man fick tom. gå kortare ;)

De har tom ringt och bett mig betala en gång då jag missade betala :D (Tur man var stammis)

Edit: Numera läser kamerasystemet av bilens plåtar och pumpen är typ redo när man ska stoppa i slangen
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
N Niq skrev:
Om man inte gick in o betalade innan man flyttade bilen började dom ju genast härja om smitning och smitningsförsök.
Beror väl på var man bor, det har aldrig hänt mig ens i "the big city" Vasa. Jag brukar alltid flytta bilen till parkeringen oavsett så det inte ska bli kö, fast det är sällan man tankar nuförtiden på det viset, några ggr per år.
 
Säkert är det så.Jag bodde i en mindre stad. Det hände ett par gånger på olika ställen sedan slutade jag med det. Men tankade för det mesta på en obemannad station.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.