Hejsan.

Skulle behöva lite hjälp / smakråd.
Bor i dagsläget i ett litet torp på 65 kvm från slutet 1800. En vinkel är tillbyggd nån gång mitten 1900.

Vill bygga till så jag kan få ett till sovrum, större kök, större badrum samt groventre.

Har ”fått” hjälp med lite skissande.
3D bilden ser väldigt lustig ut. Lite missvisande då min tanke att taket på den låga nya delen skulle börja under befintlig takfot och inte upp på taket.

På 3D bilderna ser det ju inte så roligt ut.
på dom andra ”vanliga” bilderna ser det ju bättre ut.

Bifogar lite bilder på nuvarande planlösning, samt nya tänkta. Vore tacksam för nån åsikt :)
 
  • Planritning på en bostad med kök, vardagsrum, sovrum, hall, badrum och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av planlösning, markerade områden i rosa, tekniska måttangivelser, detaljerad, oinredd yta, förändringsförslag möjligen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Traditionellt rött svenskt hus med vita knutar, trädgård, svensk flagga och stege vid sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med vita knutar, gräsklippare framför, grönska, höst, stege, molnig himmel, lugnt bostadsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tredimensionellt, delvis genomskuret modellhus med synligt interiör, isolerat på en grå bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett vitt hus med en lutande takkonstruktion och flera fönster, reflekterande yta under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektoniska ritningar av ett hus, fyra vyer: framifrån, bakifrån, från sidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Oskick
  • Laddar…
C
K Krulle_100 skrev:
Lite missvisande då min tanke att taket på den låga nya delen skulle börja under befintlig takfot och inte upp på taket.
Tycker det framgår rätt tydligt att du inte kommer att få ståhöjd i tillbyggnaden då(?)
Svartvit ritning av husfasad med fönster, dörr, skorsten och sadeltak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inte för att vara sån, men här skulle jag verkligen ta mig en funderare på om det faktiskt är realistiskt med en tillbyggnad som i princip dubblar ytan? Eller om det är dags att se sig om efter ett större hus.
 
  • Gilla
sir_daniel och 2 till
  • Laddar…
Hallå och tack för svar.
Jag har mätt på det och det ska gå att få samma takhöjd i den låga tillbyggnaden som i originalbyggnaden 2060mm med 14 graders lutning.

Och jag har kollat efter andra hus i 3-4 år men inte hittat något, så lika bra att ta tag i det man har känner jag då jag älskar läget.
 
C
K Krulle_100 skrev:
Jag har mätt på det och det ska gå att få samma takhöjd i den låga tillbyggnaden som i originalbyggnaden 2060mm med 14 graders lutning.
Jag tror inte du kommer att få bygglov med 2060 rumshöjd.

Sen får jag ändå inte till det. 14 graders lutning över en spännvidd på 4 m innebär ca. 1 m höjdskillnad + bjälklagets tjocklek. Ligger befintlig takfot verkligen > 1 m ovanför befintligt innertak?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Ledsen att behöva säga det, men det ser riktigt fult ut.

Jag är övertygad om att du kan göra något bra av det, men det här är inte det.

Kan du förlänga en befintlig del av byggnaden? Byta befintliga tak till nya/bredare? Vända på det? Bygga en flygel? Vad som helst utom det där.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
Brutalaste varianten av allt: Gör ett nytt sadeltak över hela det tänkta huset som ersätter dina tre tak. Då kan du höja takhöjden på bottenvåningen och vinner en övervåning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
Ber om ursäkt men det där ser inte klokt ut.
 
Varför inte bara bygga ut på längden symmetriskt mot det nuvarande tillbygget istället? Så blir huset korsformat istället för L-format.

Antingen en förlängning av gamla huskroppen eller en motstående tillbyggnad, alltså.
 
  • Gilla
Helena_Gavle och 6 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Brutalaste varianten av allt: Gör ett nytt sadeltak över hela det tänkta huset som ersätter dina tre tak. Då kan du höja takhöjden på bottenvåningen och vinner en övervåning.
Brutet sadeltak/mansardtak eller valmat tak som är brutet/mansardtak vore riktigt trevligt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
K Krulle_100 skrev:
3D bilden ser väldigt lustig ut. Lite missvisande då min tanke att taket på den låga nya delen skulle börja under befintlig takfot och inte upp på taket.
Du sätter fingret på en svårighet här. En utbyggnad med pulpettak på husets långsida ser lätt konstig ut om den är för stor, om takvinkeln är för liten eller om utbyggnadens takfall möter det gamla husets takfall i stället för att börja under takfoten. Men är takfoten låg kan man inte gärna göra på något annat sätt. Jag tror mer på att förlänga huset från någon av gavlarna.
 
C
A Avemo skrev:
Jag tror mer på att förlänga huset från någon av gavlarna.
Fast planen inkluderar redan en förlängning från en gavel. Blir ju opraktiskt och konstigt med alltför många rum i fil.
 
Purre Purre skrev:
Brutet sadeltak/mansardtak eller valmat tak som är brutet/mansardtak vore riktigt trevligt
Ja, man kan börja leka med konstruktionen för att få taket att utnyttja och harmonisera med den befintliga byggnaden. Kanske kan man behålla de bärande delarna av de befintliga takstolarna och innertaket men lägga de nya ovanpå? Visst blir det ett jättetjockt bjälklag över de befintliga rummen, men takhöjden blir normal nutida standard i de nya delarna och man får ett golv på övervåningen i samma nivå över hela huset. Dessutom blir inte hela huset en byggarbetsplats.

Det finns alla möjligheter att göra något bra av detta. Var det inte någon medlem här (Enk projektet?) som byggde in en sommarstuga i det nya huset?
 
C cpalm skrev:
Fast planen inkluderar redan en förlängning från en gavel. Blir ju opraktiskt och konstigt med alltför många rum i fil.
Det kan bli opraktiskt och konstigt med ett lågt låglutande pulpettak också. Det är svårt att göra stora utbyggnader utan att huset ser konstigt ut.

En variant som fungerar ibland är att tillbyggnaden dominerar så att det ursprungliga huset snarare ser ut som en tillbyggnad på det nya. Men det är svårt att göra när det redan är tillbyggt sedan tidigare.
 
C
A Avemo skrev:
Det kan bli opraktiskt och konstigt med ett lågt låglutande pulpettak också. Det är svårt att göra stora utbyggnader utan att huset ser konstigt ut.
Ja verkligen, håller med 100%. Det var därför jag ifrågasatte om det verkligen är rimligt med en såpass omfattande utbyggnad som TS önskar.
 
Jag skulle lägga en tillbyggnad i form av en förlängning av det gamla torpet i full bredd och höjd med samma takvinkel och höjd som det gamla huset på köksgaveln ev behöver då det befintliga rummet/ kammaren på övervåningen få ett takfönster eller kupa med utrymmningsmöjlighet om det används som bostadsrum i dag., Har köksgaveln bara ett trapphus med fönster men full ståhöjd kan takfönster undvaras och tillbygget istället förses med ordentliga ljusinsläpp och ett nytt sovrum kan med fördel placeras på ovanvåningen av tillbygget.
 
  • Gilla
Purre och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.