Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Så om man ändrar mitt ursprungliga inlägg till "anmäla fullbordade brott" så ser du inget problem längre?
Jag har nog redan förklarat det här så gott jag kan. Du får själv försöka sätta dig in i lagstiftningens detaljer om du vill lära dig mer.

Det väsentliga, som jag ser det och som jag tycker har framgått, är att inte bara poliser utan även alla andra i vissa situationer ska anmäla/rapportera brott och att underlåtenhet att göra så kan vara brottsligt.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och som vanligt ska du käbbla en massa skit...
Jag är helt övertygad om att det är enkelt för en bank att låta ett "penningtvättscript" analysera en kunds konton och överföringar. Men som Swedbank först sa, "Vi hade ingen aning" när miljarderna rullade in och inget larmade....
Att du är övertygad om att det är enkelt betyder noll å nada. Du har varit övertygad om mycket som bevisligen varit fel (senast elpriset igår)
När proffsen och de som faktiskt jobbar med detta kallar detta (AML) bankernas största utmaning sista 50åren väljer nog de allra flesta att tro på dem istf nån med ständigt hemsnickrade teorier som lämpligen försvinner från trådar där krav på bevis dyker upp…
 
Z Zodde skrev:
Att du är övertygad om att det är enkelt betyder noll å nada. Du har varit övertygad om mycket som bevisligen varit fel (senast elpriset igår)
När proffsen och de som faktiskt jobbar med detta kallar detta (AML) bankernas största utmaning sista 50åren väljer nog de allra flesta att tro på dem istf nån med ständigt hemsnickrade teorier som lämpligen försvinner från trådar där krav på bevis dyker upp…
Jo du får väl tro det då.... när vi lever i scriptens underbara värld som kraftigt underlättar letandet av penningtvättar... Swedbank har nog numera ett antal larmscript som snurrar om någon får för sig att sätta in någon miljard.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo du får väl tro det då.... när vi lever i scriptens underbara värld som kraftigt underlättar letandet av penningtvättar... Swedbank har nog numera ett antal larmscript som snurrar om någon får för sig att sätta in någon
. när vi lever i scriptens underbara värld som kraftigt underlättar letandet av penningtvättar
Så bara för man har algoritmer som söker så är det ett enkelt jobb…?
Som sagt! Kom in i verkligheten.

(Precis som om någon hade trott att sökandet gjordes manuellt!?.)🤣
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Ska"? Vilket brott döms man till om man inte gör det?
Det finns lite allt möjligt, men först ett föreläggande, om det inte efterlevs kan verksamhetstillståndet dras in. Så en bank som inte följer reglerna kan i teorin bli av med möjligheterna att bedriva bankverksamhet. Se främst 7:e kapitlet i penningtvättlagen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F Falckman skrev:
Det finns lite allt möjligt, men först ett föreläggande, om det inte efterlevs kan verksamhetstillståndet dras in. Så en banks om inte följer reglerna kan i teorin bli av med möjligheterna att riva bankverksamhet. Se främst 7:e kapitlet i penningtvättlagen.
Sen är det inte bara svenska lagar som gäller. Om USA (som är ursprungslandet för kampen mot AML och terrorfinansiering) anser att banken inte gör tillräckligt så kan bankens möjligheter att handla med USD dras in vilket är detsamma som kroken på dörren…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Så bara för man har algoritmer som söker så är det ett enkelt jobb…?
Som sagt! Kom in i verkligheten.

(Precis som om någon hade trott att sökandet gjordes manuellt!?.)🤣
Jobbar du på Grönköpings Sparbank i Norge? vad det nu heter?
Om man nu följde den stora debatten kring Swedbank, SEB och Danske Bank och penningtvätt så var ju den stora bristen kontrollmekanismer hos bankerna och det har man nu sannolikt bra verktyg för både för stora samt mindre kunder och det är ju inget "manuellt" jobb men kanske för Grönköpings Sparbank?
 
P paralun skrev:
Jobbar du på Grönköpings Sparbank i Norge? vad det nu heter?
Om man nu följde den stora debatten kring Swedbank, SEB och Danske Bank och penningtvätt så var ju den stora bristen kontrollmeknismer hos bankerna och det har man nu sannolikt bra verktyg för både för stora samt mindre kunder och det är ju inget "manuellt" jobb men kanske för Grönköpings Sparbank?
Du följer som vanligt debatten i media å gör upp hemmasnickrade teorier efter det. Vi andra jobbar direkt eller indirekt med det vi kommenterar.
Håll dig till det ämnet där du har kunskaper, läs å lär i de andra ämnena.
 
Z Zodde skrev:
Sen är det inte bara svenska lagar som gäller. Om USA (som är ursprungslandet för kampen mot AML och terrorfinansiering) anser att banken inte gör tillräckligt så kan bankens möjligheter att handla med USD dras in vilket är detsamma som kroken på dörren…
Jo det är helt sant, men det ligger ändå lite vid sidan av eller hur man ska säga. I teorin kan du ju bedriva bankverksamhet inom Sveriges gränser, även om USA har åsikter om hur bra amerikanska regler efterlevs. Att den finansiella branschen sen (för tillfället åtminstone) är strukturerad på ett sätt som gör att en bank som inte kan hantera dollar är mer eller mindre är meningslös är så att säga ett fint exempel på där verklighetens praktik får företräde framför juridikens teori.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har nog redan förklarat det här så gott jag kan. Du får själv försöka sätta dig in i lagstiftningens detaljer om du vill lära dig mer.

Det väsentliga, som jag ser det och som jag tycker har framgått, är att inte bara poliser utan även alla andra i vissa situationer ska anmäla/rapportera brott och att underlåtenhet att göra så kan vara brottsligt.
Jo men det är en viss skillnad på att man kräver att pågående brott anmäls eller brott som kan förhindras och sådana som redan är fullbordade.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jo men det är en viss skillnad på att man kräver att pågående brott anmäls eller brott som kan förhindras och sådana som redan är fullbordade.
Ingen har påstått att en påstått att allmänheten och polisen har samma skyldigheter avseende att anmäla brott. Jag förstår inte vart du vill komma.
 
F Falckman skrev:
Jo det är helt sant, men det ligger ändå lite vid sidan av eller hur man ska säga. I teorin kan du ju bedriva bankverksamhet inom Sveriges gränser, även om USA har åsikter om hur bra amerikanska regler efterlevs. Att den finansiella branschen sen (för tillfället åtminstone) är strukturerad på ett sätt som gör att en bank som inte kan hantera dollar är mer eller mindre är meningslös är så att säga ett fint exempel på där verklighetens praktik får företräde framför juridikens teori.
Jepp. I praktiken är vi i USAs händer. Rent teoretiska exempel, långt ifrån verkligheten, är sällan intressanta…
 
Z Zodde skrev:
Jepp. I praktiken är vi i USAs händer. Rent teoretiska exempel, långt ifrån verkligheten, är sällan intressanta…
Nej vi var i USA's händer efter 9/11, numera inser väl alla att man måste strypa alla pengavägar som tex narkotikaligor använder.
 
P paralun skrev:
Nej vi var i USA's händer efter 9/11, numera inser väl alla att man måste strypa alla pengavägar som tex narkotikaligor använder.
Vadå nej?

Du har en tendens å göra en poäng av det självklara.

Självklart kom AML å terrorfinansiering som ett resultat av 9/11, det vet t.o.m. en 5e klassare, ingen påstår nåt annat.
Bra att du numera inser det också (du inkluderar väl dig själv i ” alla”?)

Reglerna första decenniet EFTER 9/11 var inte särskilt krävande. Det är först SISTA 10åren USA har dragit åt tumskruvarna ordentligt.
 
Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Ingen har påstått att en påstått att allmänheten och polisen har samma skyldigheter avseende att anmäla brott. Jag förstår inte vart du vill komma.
Nej jag förstår inte var du vill komma heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.