TRJBerg
Har en massa gamla telefonuttag utspridda i huset. Undrar om det finns något nyttigt/roligt att använda dom till?
(Huset är byggt 1995.)
Uttagen:
Vägguttag monterat på ljus träpanelvägg, europeisk stil, plastövertäckning, oanvänt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om kablarna går i rör så kan man dra in ethernet istället. Annars ser jag ingen större nytta...
 
  • Gilla
Klass0n och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om kablarna går i rör så kan man dra in ethernet istället. Annars ser jag ingen större nytta...
Låter som en bra idé
Hur svårt är det att dra ethernet kablar i rören?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Inte svårt alls, bara vanlig dragfjäder. Enda problemet är att telefonjacken och bakomliggande elrör brukar vara dragna i en seriell slinga, trådat nätverk brukar ha stjärntopologi. Men några sträckningar med trådat kan du nog få till relativt enkelt, elrören brukar kunna rymma två ethernetkablar av inte alltför grov sort tex cat 5e.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
W Wai Wong skrev:
Låter som en bra idé
Hur svårt är det att dra ethernet kablar i rören?
Plocka ur teleuttagen, ta en penna och dra ett streck just där kabeln går in i röret. Ta och dra lite försiktigt i en kabel på ett annat uttag för att identifiera vilken kabel som går vart samt om det är rörstopp eller inte. Köp sedan kabel på lösmeter och skala upp ca 10cm av varje kabel, ta tex ett par av nätverkskabeln samt två tåtar från telekabeln. Tvinna ihop och tejpa tajt så kabeln inte blir nämnvärt större i omkrets än vad den redan är. I vissa fall kan man stoppa i kabeln för hand men att använda befintliga telekabeln som draglina är enklast.
Lycka till!
 
  • Gilla
ramviksrille
  • Laddar…
Jag hade kollat hur rör etc går och eventuellt dragit Ethernet som redan föreslagits.

Vill du göra något roligt så bygg ett eget internt telefonnät och ring till varandra inom huset, alternativt med snabbtelefoner 😇


/Jocce
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
TRJBerg
Lite sammanfattning:

1. Dra Ethernetkablar i rören (om det är rör) för det egna nätverket. Nackdel kan vara att rören går i "serie", dvs opraktiskt för modernt nätverk.
2. Använd för interntelefoner. Inte stor nytta numera (speciellt för mig, lever ensam).
3. Använd befintliga ledningar för nätverk m h a omvandling av typ "nätverk via elnätet i huset". Min ide. Har ingen aning om det är möjligt. (Lågspänning här naturligtvis!)
4. Använd för test av glidmedel... 😆
 
Om du sätter rj45 uttag kan du använda dig av ett dubbeluttag. Då kan du brygga uttagen med en kort nätverkskabel.
 
  • Vägguttag med ansluten kabel, skadad isolering, potentiell elrisk, behöver reparation eller utbyte.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
_KirderF_ och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
E EttAnvändarnamn skrev:
Om du sätter rj45 uttag kan du använda dig av ett dubbeluttag. Då kan du brygga uttagen med en kort nätverkskabel.
Vad är funktionen/nyttan med att brygga?
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad är funktionen/nyttan med att brygga?
Om uttagen sitter i serie genom olika rum, A - B - C och du inte behöver ett uttag i B just nu
 
TRJBerg
E EttAnvändarnamn skrev:
Om uttagen sitter i serie genom olika rum, A - B - C och du inte behöver ett uttag i B just nu
Är lite okunnig här, tänker du att dubbla kablar är dragna och ena uttaget i B går till ett av uttagen i C?
 
MrJay
E EttAnvändarnamn skrev:
Om uttagen sitter i serie genom olika rum, A - B - C och du inte behöver ett uttag i B just nu
Sätt ett keystone inuti dosan istället
 
  • Gilla
EttAnvändarnamn och 1 till
  • Laddar…
Karrock
E EttAnvändarnamn skrev:
Om du sätter rj45 uttag kan du använda dig av ett dubbeluttag. Då kan du brygga uttagen med en kort nätverkskabel.
Den var fanimej kort!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.