D DrGreenbaum skrev:
Cement och träullskivor tycker jag är ett utmärkt material för att använda för att reglera ljudbilden i ett rum. Man vill ju ha en så jämn absorption som möjligt över hela frekvensområdet samt att det ljud som reflekteras tillbaka har en hög spridning.

Det kan man ju åstadkomma med träullsskivor på bakomliggande regelstomme där man kanske kan göra basabsorbeter i hörn eller inbyggt i väggen där det är gamla dörrhål eller liknande. Sikta på att få en 500 mm djupt för att komma nånvart i lägre frekvenser. Får du för hög absorption i höga frekvenser kan detta kompenseras med att ta bort absorptionsyta genom att sätta träribbor ovan träulliten och då få en bättre ljudspridning också.
500 mm på alla väggar? Det får vara ett väldigt stort rum. Eller bara en vägg?
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
sorry för otydligheten. Del av en vägg räcker ju oftast bra! Kanske en gammal dörröppning eller nåt sånt man bygger igen.
 
Har en yttervägg i betong som reflekterar trafikbuller. Vi har en terrass under tak som vi ofta använder, men trafikbullret kommer både från vägen och som reflektion från husväggen. Önskar dämpa reflekteringen av ljudet från väggen. Har funderat på tjock MDF skiva mot väggen med trälister utanpå som omtalas i inläggen här. Vad har ni för kunnande om hur man gör detta?
Väggen är 3 m hög, och ca. 2 m bred som jag planerar dämpa. har husets hörn på ena sidan, och ett fönster på andra.
 
M Morgan1 skrev:
Har en yttervägg i betong som reflekterar trafikbuller. Vi har en terrass under tak som vi ofta använder, men trafikbullret kommer både från vägen och som reflektion från husväggen. Önskar dämpa reflekteringen av ljudet från väggen. Har funderat på tjock MDF skiva mot väggen med trälister utanpå som omtalas i inläggen här. Vad har ni för kunnande om hur man gör detta?
Väggen är 3 m hög, och ca. 2 m bred som jag planerar dämpa. har husets hörn på ena sidan, och ett fönster på andra.
Jag föreslår hexagoner av träbetong. Då kan du göra en "konstnärlig" montering, och jag tror inte du behöver fylla upp hela väggen.

https://gds.se/hus/ljudisolering/dampa-ljudet-det-maste-inte-bli-fult
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
M Morgan1 skrev:
Har en yttervägg i betong som reflekterar trafikbuller. Vi har en terrass under tak som vi ofta använder, men trafikbullret kommer både från vägen och som reflektion från husväggen. Önskar dämpa reflekteringen av ljudet från väggen. Har funderat på tjock MDF skiva mot väggen med trälister utanpå som omtalas i inläggen här. Vad har ni för kunnande om hur man gör detta?
Väggen är 3 m hög, och ca. 2 m bred som jag planerar dämpa. har husets hörn på ena sidan, och ett fönster på andra.
Om du ska dämpa bullret måste du ha ett material som dämpar buller. Mineralull bakom träribbor eller träullit med bakomliggande mineralull är ju en bra lösning.
 
  • Gilla
Morgan1
  • Laddar…
Har läst på litet mera och ser det som ett bra alternativ att kombinera flera olika material.
Betong reflekterar ljudvågor, och då måste man fånga dom, så dom inte vänder tillbaka.
Om jag då tar träribbor-träullit sen MDF. Då har man en fälla. Träribborna bryter upp ljudvågorna, träulliten fångar in dom och MDF-skivan hindrar dom att nå in till den hårda reflekterande väggen.
Tycker det borde fungera, men det är säkert någon här som har kunnande och erfarenhet med detta?
 
M Morgan1 skrev:
Har läst på litet mera och ser det som ett bra alternativ att kombinera flera olika material.
Betong reflekterar ljudvågor, och då måste man fånga dom, så dom inte vänder tillbaka.
Om jag då tar träribbor-träullit sen MDF. Då har man en fälla. Träribborna bryter upp ljudvågorna, träulliten fångar in dom och MDF-skivan hindrar dom att nå in till den hårda reflekterande väggen.
Tycker det borde fungera, men det är säkert någon här som har kunnande och erfarenhet med detta?
Jag skulle släppa tanken på mdf ute, kommer inte bli någe vidare. Hur mycket väggtjocklek är ni villiga att släppa ? Jag skulle säga att träullit är det mest lämpade materialet för uppgiften. Köp i stora skivor och sätt sedan upp direkt på betongen eller med luftspalt. Montera sedan ribbor utanpå. Träulliten kan målas om man vill utan nämnvärd försämring av prestanda, ju tjockare skivor och luftspalt desto bättre prestanda.
 
Stormen Stormen skrev:
Smart med en träskiva. Jag byggde med 45x45 reglar som jag klöv. 200mm stenull och akustikduk. Spalten beräknad utifrån den frekvens jag ville dämpa i runmet.
Snyggt jobbat o bra med mörkt.
Nästa gång blir det helt klart att såga i en skiva istället. Inspirerande!
Hur vet man vilken spalt/springa/avstånd som dämpar vad?
 
R
K Karlj86 skrev:
Hur vet man vilken spalt/springa/avstånd som dämpar vad?
Det är inte ribborna som dämpar utan det är duken/filten bakom..
 
  • Gilla
Mattias_Jo1
  • Laddar…
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Det är inte ribborna som dämpar utan det är duken/filten bakom..
Ibland använder man konstruktioner där springor/hål spelar stor roll, som de som baseras på Helmholtz-principen.
Det är förstås inte inblandat här.
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Ibland använder man konstruktioner där springor/hål spelar stor roll, som de som baseras på Helmholtz-principen.
Det är förstås inte inblandat här.
Ok vad bygger den på?
 
TRJBerg
R Rejäl skrev:
Ok vad bygger den på?
Jag är inte sakkunnig i ämnet, men några länkar nedan. Har inte kollat närmare på kvaliteten på dem, var länge sedan jag intresserade mig för ämnet.
Men sajten faktiskt.io är bra svensk källa här, man får söka lite där dock.

https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance



https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=46710

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=46978

https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=71738&start=30
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Jag är inte sakkunnig i ämnet, men några länkar nedan. Har inte kollat närmare på kvaliteten på dem, var länge sedan jag intresserade mig för ämnet.
Men sajten faktiskt.io är bra svensk källa här, man får söka lite där dock.

[länk]

[media]
[media]
[länk]

[länk]

[länk]
En typ resonanslåda🤔 lite overkill för mig men det fungerar säkert för sitt syfte…
 
TRJBerg
R Rejäl skrev:
En typ resonanslåda🤔 lite overkill för mig men det fungerar säkert för sitt syfte…
Ibland är det ett bra alternativ då det gäller specifika frekvenser (vanligtvis inom basområdet) och andra lösningar tar för stor plats eller blir för dyra.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Blev ju ändå ett rätt så ok resultat. Tygsoffan och även gardinerna gör ju sitt för att dämpa. Funderar på att köpa en av dom där ljuddämpande tavlorna som finns att köpa
 
  • Vardagsrum med TV, soffa, högtalare, mörk belysning och träpanelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.