S Stuff skrev:
Vår lokala VAG-verkstad har pysslat med sånt i 7-8 år och ännu värre har det blivit senaste året sedan såldes och nu ägs helt av VAG-koncernen.
Tror det kommer uppifrån. Skitnödiga tyskar.

Inför varenda service ska man sitta med en servicerådgivare och signera pryl för pryl om man accepterar att de byter en glödlampa, fyller på spolarvätska, toppar upp olja etc etc. Även signera att man godkänner att de får provköra bilen om de ska felsöka något.
Sista året har de börjat skicka ut det i förväg så man ska sitta hemma dagen innan och checka in sin bil (men får sen ändå signera på papper eller pekskärm när man lämnar in bilen).
Kollar man runt bland bekanta så är det likadant hos alla märkesverkstäder, jag tror inte VAG är värre än Volvo osv. Sen är ju dagens servicescheman mycket mer varierande i pris beroende på miltal plus då mycket mer komplicerade och märkesverkstaden har då all utrustning som behövs.
Det mesta är sedan dyrt idag. Sedan är det ju ett val man måste göra själv vad man tror om framtiden och man ska sälja bilen. En nyare begagnad bil får direkt ett avdrag om den inte följt serviceschemat.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad är "bra läge"? Vem vill lämna in bilen på Strandvägen?
Bodde jag på strandvägen hade jag nog tyckt det vart smidigt med en verkstad nära... Kanske reparerar de som bor på strandvägen bilen själv? Eller har de privatchaffis, har tesla, lexus eller nån annan bil där serviceteknikern kan komma ut till bilen. Inte sjutton vill de åka till segeltorp och äta på korvmojen medan dom byter olja på porschen? Men nu bor jag inte på strandvägen, så vad vet jag? Men jag har tyckt det varit smidigt att vi har en lokal verkstad på cykelavstånd... Här i "orten".
A aka_the_barf skrev:
Vad är det för service som kostar 7000kr?
Min lilla elbil Renault Zoe ville Hedin bil ha ca 7000kr för att serva. I det ingick kupefilter, bromsvätska och att smörja dörrstopparna. Eftersom det är el är det inga oljebyten eller liknande.

Många Zoe får vatten som strömmar in i kupén, det ingår nämligen inte att de rensar dräneringen när de byter kupefilter. Servicen är ju så billig så det kan man väl rimligen inte förvänta sig?

Nästa service är lika dyr, då är det förvisso kylvätskebyte som jag tror är rätt bra att göra rätt på elbilar, så man får fräsh kylvätska, inga luftfickor och man ska tydligen även bryta batteriströmmen för att eleminera riskmoment.

Jag köpte ett serviceavtal där båda servicarna ingick för 7500 kr (har jag för mig) - tycker fortfarande det är dyrt, men 7000 för ENA servicen är galet. Jag har fem års garanti som går ut om ett par månader, men innan det ville jag vara säker att det inte skulle bli nåt krångel och diskussion om nåt behöver bytas (det är ju en reanult).
A aka_the_barf skrev:
Vill man ha någonting gjort ordentligt är det bäst att göra det själv 😉
Håller med!
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Under pandemin kom faktiskt lokala Din Bil och hämtade bilen vid service, sjukt praktiskt, billigare än lånebil, lyckades få dem att hämta bilen året efter med men de var inte alls sugna i år.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Under pandemin kom faktiskt lokala Din Bil och hämtade bilen vid service, sjukt praktiskt, billigare än lånebil, lyckades få dem att hämta bilen året efter med men de var inte alls sugna i år.
Det förutsätter dock att man är ok med att någon oidentifierad individ är ute å kör med din bil.......inte ok.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Det förutsätter dock att man är ok med att någon oidentifierad individ är ute å kör med din bil.......inte ok.
För du menar att de inte gör det vid servicen?
Och de identifierade faktiskt sig 😉
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
För du menar att de inte gör det vid servicen?
Och de identifierade faktiskt sig 😉
Nu har jag ju inte bilen på service speciellt ofta eftersom jag gör det mesta själv, men jag frågar alltid om bilen kommer köras och normalt är svaret nej, endast lokalt på verkstaden. Så har den rullat mer än några hundra meter så har vi en diskussion att ta vid utlämnandet.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nu har jag ju inte bilen på service speciellt ofta eftersom jag gör det mesta själv, men jag frågar alltid om bilen kommer köras och normalt är svaret nej, endast lokalt på verkstaden. Så har den rullat mer än några hundra meter så har vi en diskussion att ta vid utlämnandet.
Jo men hur lång provkörning som görs är ju helt på vad som reparerats har jag lärt mig.
Och vad spelar det för roll? En runda runt en bilverkstad eller en lite längre för att verkligen kontrollera att en bil beter sig korrekt efter en större reparatin.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men hur lång provkörning som görs är ju helt på vad som reparerats har jag lärt mig.
Och vad spelar det för roll? En runda runt en bilverkstad eller en lite längre för att verkligen kontrollera att en bil beter sig korrekt efter en större reparatin.
Vad det spelar för roll? Ja, jag ser framför mig 5 20åringar från verkstadsgolvet som drar iväg och käkar lunch i min bil och kombinerar det med "provkörning". Nej tack säger jag. Jag har noll förtroende för att man behandlar bilen som jag önskar, och det gäller i synnerhet på större verkstäder.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo men hur lång provkörning som görs är ju helt på vad som reparerats har jag lärt mig.
Och vad spelar det för roll? En runda runt en bilverkstad eller en lite längre för att verkligen kontrollera att en bil beter sig korrekt efter en större reparatin.
Håller med. Tror också att största risken för att bilen ska repas eller nåt sånt är inne på verkstadsområdet, många verkstäder parkerar bilarna jäkligt tight när de flyttar runt på dem.
 
D Dublin skrev:
Håller med. Tror också att största risken för att bilen ska repas eller nåt sånt är inne på verkstadsområdet, många verkstäder parkerar bilarna jäkligt tight när de flyttar runt på dem.
Njau, har själv aldrig hör någon som fått sin bil skadad vid en bilverkstad.
Sen är ju alla medveten om att det ofta är "tight" med plats vid en större bilverkstad, både de som jobbar samt kunder. Risken är nog liten och mycket högre risk på en p-plats vid ett köpcentrum där en massa drullar kör omkring inkl dörruppslag.
Plus alla jefla SUV-ägare som inte har koll på hur stor bilen är och blockar flera p-platser.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Håller med. Tror också att största risken för att bilen ska repas eller nåt sånt är inne på verkstadsområdet, många verkstäder parkerar bilarna jäkligt tight när de flyttar runt på dem.
De parkerar som sagt astajt och verkar inte ha så stor respekt. Men det handlar nog om vilken verkstad och vad det är för bil.

Jag fick min nya bil bucklad redan när jag skulle hämta den, dvs den levererades med en rejäl buckla i dörren. Denna bil tvingade jag dem att köra många mil (tillslut), eftersom det var fel på radar/kamera som de aldrig lyckades laga - första gångerna lämnade jag den på morgonen, de ringde vid tretiden, jag hämtade bilen och samma fel var kvar "den funkar, vi har läst ut felkoder" - problemet var att nåt var feljusterat så kamera eller radar inte "såg" vägen (den kunde styra själv vilket den inte kunde - den tappade "synen" efter 10 minuter, jag hade haft en exakt lika bil innan så jag visste hur det skulle funka), jag fick (beställa) en ny bil efter kanske 2 månader... De lyckades för övrigt inte fixa bucklan heller utan när jag skulle lämna in bilen när jag skulle hämta ut nästa bil (personalbil) så ville de ha betalt för att det var en buckla i dörren. Men jag skickade då mailet där jag när jag hämtade ut den skrev om bucklan, samt att jag alla de 5-6 gånger jag lämnade in den (under ca 2 månader) påpekat att de skulle laga bucklan (vilket de misslyckades med varje gång, det glömdes bort). De lyckades dock laga något varje gång tror jag. Dock aldrig radarn. Måndagsexemplar? :D De hade betygssättning på sin verktad och jag gav dem en etta, "hur kan vi höja vårt betyg, om du får en rekond av bilen, får vi högre betyg då?" - bilen var väl 3 veckor gammal så det kändes inte helt nödvändigt sa jag, bättre reparera det som är trasigt tänker jag...

Nästa bil hade också röd "hybridvarning" ett par gånger i månaden, plus att laddning, app mm aldrig funkade - det gick heller inte att lösa så jag gav helt enkelt upp. Jag kör numera en begagnad privatägd Renault Zoe som "peppar peppar" hittils funkat kanonbra!
 
  • Wow
Myckling
  • Laddar…
Förvisso en anekdot som troligen inte kan appliceras på alla mekar men har en granne som jobbar på en VAG-verkstad (heter väl inte så längre?). När han kör sin egen bil så är det extremt försiktigt och kryper han över guppen i gatan. Ibland kommer han istället med en firmabil eller kundbil och då är det inte frågan om att ta det lugnt och försiktigt utan då ska det gasas ordentligt.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Vad det spelar för roll? Ja, jag ser framför mig 5 20åringar från verkstadsgolvet som drar iväg och käkar lunch i min bil och kombinerar det med "provkörning". Nej tack säger jag. Jag har noll förtroende för att man behandlar bilen som jag önskar, och det gäller i synnerhet på större verkstäder.
Det jag sett är att dom brukar ta en demobil från bilhallen om dom ska iväg på något ärende.
Och min lokala verkstad utan bilhall, dom åker nog inte iväg på lunch
 
  • Gilla
husägaren TS
  • Laddar…
Unikt namn
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det jag sett är att dom brukar ta en demobil från bilhallen om dom ska iväg på något ärende.
Och min lokala verkstad utan bilhall, dom åker nog inte iväg på lunch
Har du en "rolig bil" så är risken inte obefintlig att den provkörs omototiverat långt.

Brorsan har haft sportigare bilar i omgångar och en provsväng på uppåt 10mil kunde ett vanligt oljebyte resultera i. Han fotade alltid av mätartavlan och det blev ofta diskussioner där firmorna fick krypa till korset med prisavdrag.
Möjligen har beteendet minskat nu när var och en kan bevaka bilens position med GPS.

Men kör du bara en tråkig familjetraktor så händer det troligtvis inte.
 
Handlade ny Passat V6 Syncro på 90-talet och den fick service hos Din Bil för de va redan inne för annat mest hela tiden iaf. och jag minns jag reagerade på att spolarvätskan va dyr de fyllde på (ganska stora behållare på dom och jag vet larvigt i det stora hela!) och tänkte att den måste jag fylla innan nästa gång. Tror ni inte den låg en liter i baksätet när servicen var klar och en liter va lagd på notan :D Det "ingår" minst 1liter sas det...
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.