TRJBerg TRJBerg skrev:
Din sista fråga: därför att det känns orimligt. Ingen jag känner eller jag själv skulle göra det (för en helt ny apparat från en seriös leverantör).
Är det verkligen orimligt att offra tre sekunder av sitt liv på att göra denna kontroll? Har du inget bättre argument? Ok, om man nu inte har en multimeter eller spänningsprovare till hands just då, då kanske det tar lite längre tid. Jag begär inte att man åka och köpa en multimeter. Men, dubbelkoll och trippelkoll som inte kostar nämnvärt kan rädda liv, så kan man så tycker jag man gör det.
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hör ni nu. TS saknade tydligen komplett kunskap om hur man ansluter en stickkontakt till en befintlig kabel till frys, annars hade han inte frågat här. Han har tydligen löst det snabbt och räddat julmaten. Bröstmjölken hade inte behövts som motivering/argument.
Problemet är väl löst då och varför ska ni älta fortfarande behörighetsfrågor? Sluta med det!
God jul!!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Glöm inte att kontakta elbolaget också för att säkerställa att det inte är några planerade underhållsarbeten som kan störa den nödvändiga mätproceduren innan den nya mobilladdaren kopplas in.
Så du kan inte låta bli att fåna dig på detta forum? Är det en tvångshandling? (jag vill inte veta, jag önskar bara att du håller dylika inlägg i en egen fån-tråd)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
RoTe
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Så du kan inte låta bli att fåna dig på detta forum? Är det en tvångshandling? (jag vill inte veta, jag önskar bara att du håller dylika inlägg i en egen fån-tråd)
Det var ju en annan idiot som började...
 
J Jontha skrev:
Det är behörighet eller inte. Det finns inget mellanting. Ja eller nej. 0 eller 1. En helt binär fråga.
Du har helt rätt! Svaret på frågan är glasklart, och helt binärt! Och svaret är att uppgiften att montera en stickpropp inte har något med behörighet att göra, inte ett smack, eller 0 om du så vill! Så sluta gärna att hitta på felaktigheter.

Eller var det ett försök att skämta? 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
J Jontha skrev:
Många goda råd i tråden men även många dumdristiga.
Jag skulle inte kalla det dumdristigt att montera en stickpropp, även utan att göra några kontroller. Det finns inte signifikant risk med detta. Men kan man göra en kontroll så är det alltid bra. Vad menar du med dumdristiskt?
J Jontha skrev:
Försäkringen kommer aldrig gälla ifall någon ser att det pulats med kontakten.
Har du en referens till detta? Jag hävdar att du inte kan visa upp ett enda försäkringsfall där en korrekt monterad stickpropp skulle ge avdrag på försäkringen. Du kanske menar en felaktig montering när du säger "pula"? Vi (jag) på forumet sysslar inte med sådant utan ger bara korrekta råd. TS visar med bilder en klart godkänd montering av en stickpropp.
J Jontha skrev:
Läs instruktionsboken från leverantören. Det står ALLA GÅNGER att auktoriserad personal krävs för att få behålla garantier och försäkring.
För vadå? Visa oss en sådan anvisning.
Och visa oss ett fall där ett försäkringsbolag agerar polis och gör avdrag för att ägaren inte anlitat "behöriga" yrkespersoner.
J Jontha skrev:
Detta är för att du och jag ska kunna sova gott om nätterna utan att något kylskåp/tv/bergvärmepump kommer explodera och orsaka fruktansvärda skador.
Vad skulle du säga borgar för att det inte ska ske? Två svar är rätt.
1. ett korrekt montage av en obehörig
2. ett korrekt montage av en behörig
3. ett felaktigt montage av en obehörig
4. ett felaktigt montage av en behörig

J Jontha skrev:
Kanske detta är ett sidospår i tråden, men med tanke på hur viktigt det är så måste dessa brasklappar få finnas. Hur skulle det se ut ifall vi inte varnade varandra? Nejfan, bara gräv!
Ja det är ett sidospår. Det finns inga skäl att gå så djupt i konsten att montera en stickpropp. Det behövs inga brasklappar här utifrån vad TS visar med bilder. Varför denna tråd spunnit iväg så sanslöst är för mig en gåta. Kanske har forumedlemmarna inga pengar till juklappar till sig själv?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det var ju en annan idiot som började...
Riktigt så långt skulle jag inte gå med att sätta stämplar på forummedlemmar, offentligt....
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Riktigt så långt skulle jag inte gå med att sätta stämplar på forummedlemmar, offentligt....
Det är ok, säger man "annan idiot" så inbegriper det automatiskt en själv (som 1:e idioten) 😆
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
useless useless skrev:
Nej, det är inte ett av undantagen. Stickproppsanslutna apparater är inte del av elanläggningen och omfattas över huvud taget inte av lagen.
Du och Daniel har rätt. Ni fick mig att fundera nu. Jag har trott att det är nummer 2 i undantagen i föreskriften jag nämnde man menar men det gäller bara fast anslutna saker. Stickpropp är inte med i undantagen alls.

Nu fick jag lära mig något nytt. Bra att ni har koll.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Du och Daniel har rätt. Ni fick mig att fundera nu. Jag har trott att det är nummer 2 i undantagen i föreskriften jag nämnde man menar men det gäller bara fast anslutna saker. Stickpropp är inte med i undantagen alls.

Nu fick jag lära mig något nytt. Bra att ni har koll.
Stickproppen är väl en del av apparaten så därför nämns den inte.
 
A Amatörtorparen skrev:
Hej,

Håller tummarna att ni kan hjälpa mig!

Vår frys är trasig och jag håller på att bråka med firman som sålde den om att få en ny i ersättning. Det drar ut på tiden och med ett spädbarn hemma och behov av att frysa bröstmjölk och julen på gång så blev det nu ohållbart att vara utan frys. Så jag köpte en gammal kyl+frys på blocket att ha tills det löser sig med den ordinarie frysen. Sen åkte vi ut till torpet och hämtade hem en hel pappkasse med kött från frysboxen. Allt vi ska äta under julhelgen och lite till, köttfärs till köttbullar, lyxig prinskorv från gårdsbutik och så vidare.

Men... Nu när jag skulle sätta i kontakten och starta frysen så inser jag att det finns ingen kontakt, bara en sladd med tåtar.

All bygghandel i trakten är stängd så jag kan inte åka och köpa en stickkontakt. Har ställt ut maten på balkongen men det är +7 grader så det håller inte hur länge som helst.

Har hittat en skarvsladd här hemma där det ser ut som att det går att skruva loss delen jag behöver. Finns det en chans att jag kan montera dit den?

Bilder bifogade!
Anledningen till att någon klipper av kabeln är att man rekommenderas det när man skrotar en elektrisk pryl.
Skarva, men räkna inte med att den funkar. Ha koll på den under några timmar, så att inget händer(typ brand)!
Troligen har säljare stulit frysen från soptippen. Anmäl gärna säljaren till Polisen!
 
  • Wow
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
C
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Anledningen till att någon klipper av kabeln är att man rekommenderas det när man skrotar en elektrisk pryl.
Självklart, man vill ju inte att någon skall återanvända en fullt fungerande pryl.
 
  • Haha
  • Älska
Emil.P och 1 till
  • Laddar…
Nej, tydligen finns det folk som resonerar så. Obegripligt för mig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Är det verkligen orimligt att offra tre sekunder av sitt liv på att göra denna kontroll? Har du inget bättre argument? Ok, om man nu inte har en multimeter eller spänningsprovare till hands just då, då kanske det tar lite längre tid. Jag begär inte att man åka och köpa en multimeter. Men, dubbelkoll och trippelkoll som inte kostar nämnvärt kan rädda liv, så kan man så tycker jag man gör det.
Två saker:
- Jag förnekar inte den potentiella nyttan med det. Anser bara att risken inte motiverar prioritering av det.
- Min argumentering är baserad på "alla" typer av apparater för konsumenter. Inte specifikt spisar.

Förstås, jag utgår ifrån att dödsfall i Sverige pga felkopplad jord i nya spisar från seriösa leverantörer är extremt sällsynta. De dödsfall som jag läst om gällande spisar har varit hempul, typ en granne som "hjälpt" med installation av spis.
 
Framgår det ens någonstans i er tutorial hur detta ska kopplas? Jag är mest orolig för de yngre förmågor med noll tålamod som bara googlar in för ett snabbt svar. Gulgrön sladd fästes var? Kan vara bra att vara övertydlig ibland. Självklarhet för dig kan vara helt omöjligt att uppfatta för någon annan. Därav risken med el-råd på nätet och varför jag brinner så för att auktoriserad personal utför eljobben. Det behöver inte kosta skjortan. Man kan ta med sin elpryl till en butik om man behöver hjälp och inte vill betala servicebil etc. Men tänk till en gång innan ni ger er i kast med eljobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.