Ja jag tror jag ska rengöra och måla ordentligt, sen limma på samma typ av ljudisolering igen. Kanske dra en fog med seam sealer eller nåt där mattan börjar för extra skydd, det där var vattnet tog sig in första gångerna.

Köpte annars ett par navkapslar från en saab att lägga på min Yaris, ser riktigt snyggt ut, men de passar inte. Kapslarna känns för stora för att gå på plåtfälgen. Det ser ut att vara korrekt storlek på fälgarna, 15" men passar ändå inte.
 
Redigerat:
Aluminiumbeklädd bitumenmatta typ Silent Coat eller Dynamat är grymt. Mycket enklare att montera än de äldre kladdiga.

2mm silent coat över hela ytan och sen lite skum/matta ovanpå
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Ja jag tror jag ska rengöra och måla ordentligt, sen limma på samma typ av ljudisolering igen. Kanske dra en fog med seam sealer eller nåt där mattan börjar för extra skydd, det där var vattnet tog sig in första gångerna.

Köpte annars ett par plåtfälgar från en saab att lägga på min Yaris, ser riktigt snyggt ut, men de passar inte. Fälgarna känns för stora för att gå på plåtfälgen. Det ser ut att vara korrekt storlek på fälgarna, 15" men passar ändå inte.
Menar du att däcken från SAAB-fälgarna inte passar på Yaris-fälgar med samma diameter?
 
Japp, det är konstigt, trodde plåtfälgar var ganska standardiserade sen ett bra tag.

Men inte däck, utan navkapslar. Jag skriver som en kratta.... Redigerat.
 
Navkapslar eller fälgsidor?
 
Vad är det för skillnad?
 
Vad jag har lärt mig så sitter navkapseln bara över navet och skruvarna/muttrarna medans fälgsidan täcker hela fälgen. Navkapslarna är oftast gjorda att passa en specifik fälg medans fälgsidorna är 'standardiserade'.


Ett bilhjul på en äldre fordon med synlig rost och slitage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
john.h och 2 till
  • Laddar…
Kastar in en liten fråga om service av sin bil. (Volkswagen/Skoda)
Lämnade in min bil nu på morgonen och man har en ny rutin att man skriver på ett papper att man godkänner att verkstaden tar in bilen. Jag frågade lite varför eftersom jag själv bokat servicen.
"Det var nya rutiner" men kan inte riktigt bli klok på bakgrunden och varför?
Läste inte igenom papperet utan skrev snabbt på och det var kö av andra billägare hos kundmottagarna.
Men det kanske finns nåt bra skäl?
 
useless useless skrev:
Vad jag har lärt mig så sitter navkapseln bara över navet och skruvarna/muttrarna medans fälgsidan täcker hela fälgen. Navkapslarna är oftast gjorda att passa en specifik fälg medans fälgsidorna är 'standardiserade'.
Baserat på vad jag har erfarit har de två orden blandas ihop med varandra såpass att jag har tänkt på det som samma sak. Men enligt din definition handlar det om fälgsidor.

Denna typ av fälgsidor då
6GUDoObl.jpg
 
P paralun skrev:
Kastar in en liten fråga om service av sin bil. (Volkswagen/Skoda)
Lämnade in min bil nu på morgonen och man har en ny rutin att man skriver på ett papper att man godkänner att verkstaden tar in bilen. Jag frågade lite varför eftersom jag själv bokat servicen.
"Det var nya rutiner" men kan inte riktigt bli klok på bakgrunden och varför?
Läste inte igenom papperet utan skrev snabbt på och det var kö av andra billägare hos kundmottagarna.
Men det kanske finns nåt bra skäl?
Jag har varit med om två fall där jurister har lyckats klara sig undan från att betala för att dom inte skriftligt godkänt beställningen av arbetet. Kanske det är något sådant som hänt
 
N Niq skrev:
Jag har varit med om två fall där jurister har lyckats klara sig undan från att betala för att dom inte skriftligt godkänt beställningen av arbetet. Kanske det är något sådant som hänt
Jo kan vara något sådant? men har man nu beställt en service av sin bil så har man ju det.
Sen ringer man ju alltid upp om det upptäcks fel på bilen som bör repareras.
Blev mest mycket förvånad att man nu ska skriva på ett papper när man lämnar bilnyckeln till kundmottagaren. Ska be om en kopia på det jag skrev på av ren nyfikenhet.
 
P paralun skrev:
Kastar in en liten fråga om service av sin bil. (Volkswagen/Skoda)
Lämnade in min bil nu på morgonen och man har en ny rutin att man skriver på ett papper att man godkänner att verkstaden tar in bilen. Jag frågade lite varför eftersom jag själv bokat servicen.
"Det var nya rutiner" men kan inte riktigt bli klok på bakgrunden och varför?
Läste inte igenom papperet utan skrev snabbt på och det var kö av andra billägare hos kundmottagarna.
Men det kanske finns nåt bra skäl?
Jag har fått skriva under "arbetsordern" när jag lämnat in min Ford på Brandt de senaste 5-6 åren.. Säkert som skrivs ovan, nån har lämnat in sin bil och sen inte velat betala vad det kostar.. Sen har väl säkert vissa verkstäder hoppat på det tidigare...

Edit: för övrigt har de inte bytt en skruv mer än vad jag skrivit under på, utan att ringa upp och fråga... Mycket nöjd med det faktiskt.... Sen är det ju så dyrt att man får sälja en njure varje gång man gör något mer än bara service men men....
 
P paralun skrev:
Jo kan vara något sådant? men har man nu beställt en service av sin bil så har man ju det.
Sen ringer man ju alltid upp om det upptäcks fel på bilen som bör repareras.
Blev mest mycket förvånad att man nu ska skriva på ett papper när man lämnar bilnyckeln till kundmottagaren. Ska be om en kopia på det jag skrev på av ren nyfikenhet.
Ja alla normala människor håller ju med om det men sen finns det ju alltid undantagen som försöker med allt. Riktigt snåla giriga människor som är jurister har goda förutsättningar för att lyckas komma undan att betala om det finns minsta lilla kryphål.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har fått skriva under "arbetsordern" när jag lämnat in min Ford på Brandt de senaste 5-6 åren.. Säkert som skrivs ovan, nån har lämnat in sin bil och sen inte velat betala vad det kostar.. Sen har väl säkert vissa verkstäder hoppat på det tidigare...

Edit: för övrigt har de inte bytt en skruv mer än vad jag skrivit under på, utan att ringa upp och fråga... Mycket nöjd med det faktiskt.... Sen är det ju så dyrt att man får sälja en njure varje gång man gör något mer än bara service men men....
Jag servar regelbundet och håller serviceschemat och rutinen har ju alltid varit att man ringer upp och diskuterar något man upptäcker, typ att det nog är hög tid att byta bromsbelägg och man får även ett pris att säga ja eller nej till. Ska be om en kopia på det jag skrev på.
 
N Niq skrev:
Ja alla normala människor håller ju med om det men sen finns det ju alltid undantagen som försöker med allt. Riktigt snåla giriga människor som är jurister har goda förutsättningar för att lyckas komma undan att betala om det finns minsta lilla kryphål.
Jo nu vet jag, om man ska reparera bilen så har man då sedan flera år fått skriva på arbetsordern.
Nu har man tvingats införa samma rutin för en service eftersom kunder ifrågasatt vad de bokat.
Sen funderar man då på att bokar man online så sker signeringen via bank-id, inte klart.
Dyrt är det, cirkus 7000:- för den här servicen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.