Har f.n. en solcellsdriven ljusslinga på balkongen som lyser 5 minuter om dagen så här års. Skulle vilja ha en nätdriven historia istället så man kan ha grejerna på när man vill.

Det finns inga eluttag på balkongen så det jag spontant funderade på var att kila in sladd mellan ett stängt fönstrer/balkongdörr. Det förutsätter att sladden är ganska smal. Är det någon som har förslag på sådan belysning? Eller andra idéer på lösning? Jag kommer inte bo här i all evighet annars hade jag gjort något mer seriöst här och monterat ett eluttag.
 
Jag borrade ett hål genom tröskeln för kabelgenomföring.
Dörrkarmen ute på balkongen är i efterhand klädd med en plåt som det gick att gömma kabeln bakom.
Borde kanske vara ett IP44 uttag även att balkongen är inglasad.
 
  • Bild på en golvkant med kablar, lister, och en del smuts vid en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av ett hörn, smutsigt golv, kablar, vit dörr med sliten kant och en grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn med belysning: glödlampa i sladd, ljusslinga, vit kabel längs vägg och tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bondra
  • Laddar…
Tack för att du delar SirKnasen. Ska fundera lite på det!
 
Ett bättre alternativ är att ha trafon inomhus och sedan dra ut lågvolt till led-slingan via en tunn kabel som du lägger i fönsterkarmen helt enkelt, då behövs inga genomföringar i vägg etc.
 
  • Gilla
Bondra och 3 till
  • Laddar…
Om du vill ha 230V ute på balkongen så finns det egentligen bara en sak att göra, det är att montera ett uttag ute.
Man får egentligen inte dra ut en skarvsladd innifrån och ut.
Det är extra viktigt att inte dra ut en skarvsladd utomhus om uttaget inne är ojordat.

Är det klenspänning, tex 12-24V så finns det inga direkta regler.
Om det går att klämma kabel/trådar mellan dörrblad/fönsterbåge och karm beror bl.a. på vad det är för kabel, hur tjock den är.
Den finns speciella kablar avsedda för fönstergenomföring, men dessa finns "bara" för ethernet och koax.
 
  • Gilla
Bondra och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.