Mätarna byts ändå med jämna mellanrum. De ska kalibreras med 10års intervall. Då är det oftast lika bra att byta dem. De nya mätarna har krav på direktrapportering, nu räcker det månadsvis. De ska även ha en port för kunden att få ut information från. De ska öven även klara mätning på kvartsbasis. Med de kraftigt varierande priserna behövs kortare handelsintervall. Så jag ser det som rimligt att standarden för mätare uppdateras.
 
  • Gilla
krfsm och 1 till
  • Laddar…
Var kan tacka politikern Anders Ygeman för att han valde att gå EON till mötes istället för att sätta ner foten. Nu tror EON att de kan göra hur de vill eftersom politikerna saknar koll.
 
  • Gilla
Clossa och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Njau, elnätsbolaget har ju en ledningsrätt och får sköta sitt inkl kostnader för att hålla ledningsgatan fri.
[länk]
Fastighets/villa/radhus-ägaren har ju noll privat rättighet till trottoaren och gatan utanför men likväl fullt ansvar att skotta snö och sanda utanför den egna fastigheten, så varför skulle man inte kunna ålägga markägaren att hålla trädfritt på ledningsgatan (kanske med faktura till ledningsrättsinnehavaren)?

Ledningsbolagen har ju bevisligen inte skött uppgiften tillräckligt bra.

Stort antal träd på elledningarna efter Babette​

21.10.2023

Fallen trädgren vilar på elledningar över skogsbakgrund under klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


–Vi har fortfarande ett stort antal träd på ledningarna, så vi måste periodvis stänga av strömmen i olika områden för att få bort träden, säger han.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3383408/stort-antal-trad-pa-elledningarna-efter-babette
 
N
D Daniel 109 skrev:
Mätarna byts ändå med jämna mellanrum. De ska kalibreras med 10års intervall. Då är det oftast lika bra att byta dem. De nya mätarna har krav på direktrapportering, nu räcker det månadsvis. De ska även ha en port för kunden att få ut information från. De ska öven även klara mätning på kvartsbasis. Med de kraftigt varierande priserna behövs kortare handelsintervall. Så jag ser det som rimligt att standarden för mätare uppdateras.
Kan man kalibrera mätarna "via luften" på samma sätt som de fjärravläses?
Min nuvarande är från 2007 och inga åtgärder har gjorts på plats sedan den installerades.
Timavläsning har den gett tillgång till sedan många år.
Nästa år skall den bytas ut av Vattenfall som en förberedelse för att möjliggöra effekttariff enligt de uppgifter jag fått.
 
S Skopan skrev:
Jag föreslog ju att man skulle prata med politikerna. Det har två syften:

1. Få reda på hur partierna ställer sig i frågan om privatägda elnät, så att det kan väga in när man lägger sin röst.
2. Tala om för dem att det är en viktig fråga för dig.

Det är inte Facebook-grupper som stiftar lagar här i landet.
Att våga skapa upprop via Facebook kan göra skillnad, då vi visar öppet var vi står i denna fråga. Det handlar inte om att skapa nya lagar via nätet, utan mod att stå upp för vad man tycker och säga ifrån, istället för som nu…vad leder denna diskussion till mer än att vi knyter näven allt hårdare.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Kan man kalibrera mätarna "via luften" på samma sätt som de fjärravläses?
Min nuvarande är från 2007 och inga åtgärder har gjorts på plats sedan den installerades.
Timavläsning har den gett tillgång till sedan många år.
Nästa år skall den bytas ut av Vattenfall som en förberedelse för att möjliggöra effekttariff enligt de uppgifter jag fått.
Nej, naturligtvis inte. Vet du vad kalibrera betyder?

Det kan vara så att man kan komma undan med att kalibrera ett mindre antal mätare och vara nöjd med det om de ligger inom toleranserna.

Det är ett krav från myndigheterna, inte något vattenfall hittat på.
 
Skellefteåkraft måste vara unikt. Kommunägt, femte största kraftproducenten i Sverige, där vinsterna från produktion av el kommer kommunmedborgarna till del.
Skellefteåkraft grundades 1906 när invånarantalet var 1000 personer. Har även eget kraftnät.
Heder åt dessa framsynta kommuninvånare.
Hur elkostnaden och nät gentemot tex. EON är har jag inte kollat upp.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Vi har oss själva att skylla på. Vi sparade för mycket energi. Det innebär mindre pengar till elbolagen
Deras vinster minskar. Då höjer man istället sin abonnemangs kostnader
Timdebitering det är en tidsfråga innan det inte är lika förmånligt.
solceller? Även där en tidsfråga innan de sänker deras inköpspris.

När det gäller elräkningen så är det som irriterar mig mest. Det är de kostnader man inte själv kan de är moms, skatt och elbolagens alla kostnader. De brukar vara lika mycket om inte mer själva elkostnaden.
Egentligen borde staten sänka skatten under vinterhalvåret. Det är mycket billigare administration.

Vi måste tänka på att elnätsbolagen har en väldig kostnad i att underhålla och laga alla ledningar. Det är en otrolig infrastruktur. Det måste företagen få betalt för. Det tror jag alla förstår. Problemet är att det är omöjligt att byta elnäts leverantör. Man kan flytta. Men det är inget alternativ. Mitt förslag är att staten tar över driften av elnätet. Det finns ändå ingen konkurrens eftersom man inte kan välja. Resten av elmarknaden är avreglerad idag. Där finns väldigt många operatörer. Mycket av elmarknaden är alltså avreglerad. Det är nog det bästa. Som det är idag fungerar det inte.
 
N
D Daniel 109 skrev:
Nej, naturligtvis inte. Vet du vad kalibrera betyder?

Det kan vara så att man kan komma undan med att kalibrera ett mindre antal mätare och vara nöjd med det om de ligger inom toleranserna.

Det är ett krav från myndigheterna, inte något vattenfall hittat på.
Jag vet EXAKT vad kalibrera betyder. Frågan om det kan ske via luften var närmast att se som ett dåligt skämt.
Jag vet dessutom mycket väl att detta inte är något Vattenfall hittat på.
Kan upplysa dig om att jag under ett antal år arbetade med avläsning av elmätare åt Mätargruppen som utförde avläsningar åt bl.a. Vattenfall Eldistribution.
 
Det är inte lätt att veta vilken kompetens du har. Det är väldigt många inlägg från folk med väldigt lite kunskap. Därför tolkade jag din fråga som seriös.
 
  • Gilla
antett och 1 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Det är inte lätt att veta vilken kompetens du har. Det är väldigt många inlägg från folk med väldigt lite kunskap. Därför tolkade jag din fråga som seriös.
Jag förstår. Det var ett dåligt skämt från min sida det där med "via luften".
 
S Skopan skrev:
Att Sveriges elnät inte ligger i främmande makts händer är ett plus. Att kunderna som sitter fast med en elnätsleverantör för all framtid åtminstone har lite att säga till om genom att kunden indirekt äger elnätsbolaget är ett plus. Att eventuella övervinster som riskerar uppstå på denna monopolmarknad tillfaller medborgarna är ett plus.

Din tur. Vad är det som är bättre med att ett utländskt bolag har ensamrätt i stora delar av landet att bygga och driva elnät?

Det kan ju inte vara för att du är marknadsliberal, för det är ju ingen marknad. Jag kan inte begripa vilken politisk inriktning dessa privata monopol är förenligt med. Feudalism?
Du kan kolla mer här (upptäckte att de har ett forum) och EI förefaller ha många klagomål från EON kunder.
https://konsumentforum.ei.se/org/energimarknadsinspektionen/d/eons-hojning-av-elnatsavgiften/
 
  • Ledsen
Dilato
  • Laddar…
MultiMan
Jag följde EI:s forum ett år eller två men tröttnade på det som jag minns mest var ursäkter och att de inget kunde göra. Framstod som totalt tandlösa och det är väl våra politiker som bär ansvaret för det.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Fastighets/villa/radhus-ägaren har ju noll privat rättighet till trottoaren och gatan utanför men likväl fullt ansvar att skotta snö och sanda utanför den egna fastigheten, så varför skulle man inte kunna ålägga markägaren att hålla trädfritt på ledningsgatan (kanske med faktura till ledningsrättsinnehavaren)?

Ledningsbolagen har ju bevisligen inte skött uppgiften tillräckligt bra.

Stort antal träd på elledningarna efter Babette​

21.10.2023

[bild]

–Vi har fortfarande ett stort antal träd på ledningarna, så vi måste periodvis stänga av strömmen i olika områden för att få bort träden, säger han.

[länk]
Jo vilken revolution....

Men det går ju snabbt nuförtiden när man röjer och här är då just EON i farten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Hej,

Tyvärr bor vi i ett hus som är anslutet till E.ONs elnät. Vi flyttade hit 2016, sedan dess har de kontinuerligt höjt priserna, ofta med motiveringen att vi får vara med och utveckla framtidens elnät.

Under de senaste månaderna har elkostnaden legat på ett par hundra kronor, medan kostnaden för elnätet har överstigit tusenlappen.

2024 kommer de att införa nya prishöjningar, vilket innebär en ökning med strax över 9% både för abonnemangsavgiften och överföringsavgiften. Vi har 16 A, och om man skulle använda 17 000 kWh per år, innebär det en höjning från 18,887 till 20,638 kronor. Jämför vi detta med en mindre aktör, till exempel ett kommunalt elnät, så kan det vara över 4000 kr billigare per år.

E.ON har skickat tillbaka cirka 25 miljarder kronor till sitt ägarbolag i Tyskland under en tioårsperiod. Samtidigt påstår de att en stor del av vinsterna återinvesteras i nätet. De hävdar att de investerar 15 miljarder kronor under fyra år och planerar att fortsätta investera 5 miljarder varje år.

Energimarknadsinspektionen, som är tänkt att se till att priserna är rimliga, verkar inte ha någon större åsikt eller inflytande i frågan. Man konstaterar bara att priserna för elnät stigit mer än mycket annat.

Självklart ska elnätet byggas ut, men det måste ske på ett rimligt sätt, men vinsterna bör vara reglerade. Man kan tycka att en så viktig infrastruktur som elnät bör skötas av staten eller kommunen, snarare än privata bolag. Eventuella vinster bör återgå till folket, och det bör inte finnas ett vinstdriv i en sådan här verksamhet.

Vanligtvis bryr man sig inte om vilket elnät ett hus i Sverige är anslutet till, men vi kommer att lägga större vikt vid detta i framtiden.

Kan vi konsumenter verkligen inte göra något annat än att knyta näven i fickan?

[länk]
Elpriserna är på tok för höga. Sverige har ju överskott på energi. Vi borde ha mycket lägre priser.
Bara det att vi har olika elprisområden är ju helt skevt. Snordyrt i södra Sverige.
Varför gör inte politikerna något åt saken?
Nästan att jag skulle lägga min röst på ett "Sänk elpriserna parti".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.