Jag försöker få mina vinkelbockade gångjärn att sitta jämnt på mina skåpluckor. De nya är någon millimeter större. Habo 5006.

Använder stämjärn och det är svårt att få samma djup i luckan där gångjärnen ska sitta. Finns det något väldigt litet vattenpass eller liknande?
 
Man märker med strykmått och tar ur enligt ritsarna. Vill man ha riktigt perfekt resultat är en "butt mortise plane" ett ganska nyuppfunnet verktyg som är användbart. Jag gjorde den själv med kroppen av trä.
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Man märker med strykmått och tar ur enligt ritsarna. Vill man ha riktigt perfekt resultat är en "butt mortise plane" ett ganska nyuppfunnet verktyg som är användbart. Jag gjorde den själv med kroppen av trä.
Kära heimlaga,
Tack så jättemycket för hjälpen!
Har kollat på det du rekommenderade, men det fanns miljoner olika varianter av strykmått.
Du får gärna rekommendera någon. 🌸
 
Om man frågar mig om hadverktygsrekommendationer är risken att man blir rekommenderad någon modell som slutade tillverkas före första världskriget.... Jag har ingen aning om vad det finns för strykmått på marknaden i dag. Alla mina är antingen gamla eller egen tillverkning.
 
  • Gilla
  • Haha
SvanteC och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Om man frågar mig om hadverktygsrekommendationer är risken att man blir rekommenderad någon modell som slutade tillverkas före första världskriget.... Jag har ingen aning om vad det finns för strykmått på marknaden i dag. Alla mina är antingen gamla eller egen tillverkning.
Dina verktyg skulle förmodligen passa till allt jag har och försöker renovera. 😆
 
I ILoveFunkis skrev:
Kära heimlaga,
Tack så jättemycket för hjälpen!
Har kollat på det du rekommenderade, men det fanns miljoner olika varianter av strykmått.
Du får gärna rekommendera någon. 🌸
Jag kör på veritas strykmått, tycker de funkar bra, har ju ifos inte så mycket att jämföra med men de tillverkas i alla fall fortfarande :)

https://www.rubank.se/strykmått-normal-storlek-metrisk
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Budgetvariant på strykmått är annars en försänkt skruv med skallen lite nedfilad (för vass kant) inskruvad i en plan träbit. Lägg på gångjärnen och justera skruven tills eggen du filade på skruvskallen är jämn med gångjärnet.
 
  • Gilla
Törnis81 och 2 till
  • Laddar…
P Pettman skrev:
Budgetvariant på strykmått är annars en försänkt skruv med skallen lite nedfilad (för vass kant) inskruvad i en plan träbit. Lägg på gångjärnen och justera skruven tills eggen du filade på skruvskallen är jämn med gångjärnet.
Älskar budgetvarianter!!!
 
I ivp skrev:
Jag kör på veritas strykmått, tycker de funkar bra, har ju ifos inte så mycket att jämföra med men de tillverkas i alla fall fortfarande :)

[länk]
Super! Tack.
 

Bästa svaret

Hej

Jag fick samma problem nu när jag ska renovera några inbyggda garderober. Kolla Eskiltuns Kulturbeslag gångjärn 5055/56. 55:an är en exakt kopia på gångjärnen jag behöver.
 
H Hans Wretfors skrev:
Hej

Jag fick samma problem nu när jag ska renovera några inbyggda garderober. Kolla Eskiltuns Kulturbeslag gångjärn 5055/56. 55:an är en exakt kopia på gångjärnen jag behöver.
Tack snälla Hans!
Har redan börjat hugga i luckorna och önskar att jag hade sett dem tidigare.😄
Ska spara länken om jag behöver byta fler. 💕
 
I ILoveFunkis skrev:
Tack snälla Hans!
Har redan börjat hugga i luckorna och önskar att jag hade sett dem tidigare.😄
Ska spara länken om jag behöver byta fler. 💕
Äldre byggnadstillbehör som gångjärn och handtag t ex, finns det hyfsat stor marknad i byggnadsvårdsbranchen men även hos vanligt folk som är intresserade av byggnadsvård och som samlat på sig grejer som man senare säljer av till behövande. Jag själv är en av dem och köpte en hel del från en nedlagd lanthandel i grannbyn, lanthandlare dom sålde ju allt möjligt förr :)
 
  • Gilla
ILoveFunkis
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.