Krilleman
M mojjen skrev:
FYI
Ahlsell 155:- inkl moms, på mitt avtal.
69 + moms på mitt "röravtal" hos Ahlsell.

Alltså ca 87:- med moms.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
69 + moms på mitt "röravtal" hos Ahlsell.

Alltså ca 87:- med moms.
Snacka om att det är rena lotteriet vilket rabbatbrev man fått.
Jag hade 5:- lägre pris, 118 exkl moms på rexel. Så en halvering av det låter nästan för bra, du tog rätt e- nummer?
 
R
Fairlane Fairlane skrev:
Det är isåfall väldigt illa. Man monterar en artikel och på fakturan står den en annan artikel?
Har jag tur som kund får jag en likvärdig eller bättre artikel, har jag otur så får jag en sämre.
Oavsett får jag som kund problem om artikeln går sönder. Då kan ju firman säga "Det där är inte den vi monterade, det stämmer inte med fakturan".
Ja så är det tyvär har råkat ut för det själv..
Vad jag tror är att Röris inte alltid kan eller vill komma ihåg vart han köpt varan när han tagit den ur bilen eller förrådet..
Var o besökte en Röris lager en gång och där fanns ett antal tusen artiklar huller om buller som vi letade igenom då jag behövde en koppling..
Köper dom det direkt kopplat till ett projekt så blir det lättare att redovisa det korrekt..
Men på små service jobb är det inte alltid så…
Sedan att det inte är by the book kan må hända men det är sällan allt i verkligheten är…
 
Redigerat:
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
C
Fairlane Fairlane skrev:
Det finns de som tror att kvaliteten är bättre om man köper den hos Ahlsell eller Elektroskandia för att det är proffsbutiker. Jag hoppas att du inte också tror på de dumheterna.
Bakgrunden till den missuppfattningen kanske är att det har förekommit. Inte under samma E-nummer utgår jag ifrån, men Schneider har t.ex. haft en enklare "konsumentversion" av Renova.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Frågan gällde om du håller på en hel dag med något sånt?
Iom att jag inte har en aning om vilka tider under arbetet som uppgick till att få stängt av ex. Inkommande Vatten, kanske väntetid på Kommunen som vred av ute i gatan, och sedan efter arbetet vred igång, samt sträcka till och från kund, låter jag det vara osagt. Sen var väl inte arbetskostnaden vid själva ventilbytet en hel dag? Var väl lite andra konsultationer inblandat kanske.
 
  • Gilla
Johnny57 och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bakgrunden till den missuppfattningen kanske är att det har förekommit. Inte under samma E-nummer utgår jag ifrån, men Schneider har t.ex. haft en enklare "konsumentversion" av Renova.
Jag är högst tveksam till det. Däremot finns tex renova i ett antal varianter:

Med klor
Utan klor
Med snabbkoppling
Med skruvplint
Med ram
Utan ram
I blisterförpackning
I 10-pack (som även säljs styckvis)

Blisterpack vänder sig framförallt till slutkonsument och den är med ram, skruvplint och jag har för mig klor.

Om något annat skulle finnas skulle det framgå av schneiders produktkatloger som vänder sig till ÅF men jag har aldrig hört talas om det och leverantörerna förnekar.

De enda som påstår det är små installatörer som försöker rättfärdiga sin ineffektiva materialhantering.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Be att få betala materialet plus sedvanlig påslag på det han betalar, inte vad rekommenderade priser är, vilket är det han debiterar dig. Översta vattenmätarkonsollen tar Dahl/Ahlsell 618kr ex moms för. Inte 1175kr
 
  • Online varukorg med vattenmätarkonsol, prisinformation, antal och lagersaldo.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
N nb. skrev:
Jag är högst tveksam till det. Däremot finns tex renova i ett antal varianter:
...
Blisterpack vänder sig framförallt till slutkonsument och den är med ram, skruvplint och jag har för mig klor.
Vad är det du är högst tveksam till? Det är precis just blisterpacket jag menade.
Det är ett enklare utförande - skruvanslutning istället för snabbkoppling och "innerram" i plast istället för metall - avsedd för konsumentmarknaden precis som du skriver.

Som kund kan du alltså uppleva att när du köper Renova i detaljhandeln får du något annat än det elektrikern plockar från hyllan hos "grossisten".

Att det sen är två olika E-nummer är förmodligen något en vanlig konsument inte förstår sig på.
 
  • Gilla
useless och 1 till
  • Laddar…
ejvegard ejvegard skrev:
En rörmokare var förbi för att titta på kommande badrumsrenovering. Visade då även huvudkranen som jag märkt inte stänger inkommande vatten helt. Det droppar några droppar i minuten när vattnet är avstängt. Rörmokaren var förbi en dag när jag inte var där och bytte de två kranarna, den innan och den efter där mätare brukar sitta. Här finns ingen mätare. Värmekabeln fanns sedan tidigare och isoleringen runt är nu bytt. Tidigare kulventiler och kopplingar var 30+ år. Vill höra om detta är en rimlig faktura?
Ja
 
H Håkan V skrev:
Hemhjälpen har timlön för att hämta varorna, redovisning av kvittot innebär bara att hemhjälpen visar att alla pengar gått till varorna. Röris bedriver affärsverksamhet, det är ändå en rätt stor skillnad.
Båda har timlön för att hämta varorna. Hade det varit så att elektrikern haft allt i bilen och det inte behövdes någon tur till affären hade ett högre pris kunnat motiverats men inte när han de facto åker och handlar sådant han inte hade och jag betalar honom timlön för att göra just det.
 
  • Gilla
Håkan V
  • Laddar…
Krilleman
M mojjen skrev:
Snacka om att det är rena lotteriet vilket rabbatbrev man fått.
Jag hade 5:- lägre pris, 118 exkl moms på rexel. Så en halvering av det låter nästan för bra, du tog rätt e- nummer?
Det vill jag påstå ja.
-- 1841732 --

Under 70:- + moms.
Men jag vill inte skylta med exakta priset.

Eluttag, dubbla, vit, för utomhusbruk. Webbsida, produktinformation, lagersaldo, pris med rabatt markerat, "lägg till i varukorgen"-knapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Vad är det du är högst tveksam till? Det är precis just blisterpacket jag menade.
Det är ett enklare utförande - skruvanslutning istället för snabbkoppling och "innerram" i plast istället för metall - avsedd för konsumentmarknaden precis som du skriver.

Som kund kan du alltså uppleva att när du köper Renova i detaljhandeln får du något annat än det elektrikern plockar från hyllan hos "grossisten".

Att det sen är två olika E-nummer är förmodligen något en vanlig konsument inte förstår sig på.
Blisterpacket är samma produkt, annan förpackning. Exakt samma produkt kan du också köpa hos ahlsell.

Skruvanslutning är inte enklare och kan även köpas utan förpackning om man gillar det. Det är mest en smaksak. Personligen gillar jag tex elkos snabbanslutnibgar men inte schneiders.

Plastramen känner jag till från äldre trend-uttag och jag antar att renova haft samma, men det är nog 10-20 år man gått ifrån dem. De sprack lätt vid skrivfastsättningen. På den tiden hade man också snabbkopplingar som var fruktansvärt pilliga.

Det har inte med "bättre eller sämre" produkt till konsument att göra utan att man har valt att sälja en variant i en förpackning som kan hängas i ett skyltställ och att det är den varianten som är mest relevant när man byter en gammal strömställare.
Tex är det ju onödigt att skeppa dem med ram när man inte vill ha den men att sälja en komplett produkt som bara är att installera är relevant i andra fall.

Någon särskilt plast-konsument-variant har inte funnits utan är en gammal modell.

På samma sätt kan man köpa vatette ventiler i blister eller lösa, elkos dosdimmer i blister eller löst, skruv i blister eller 1000-pack osv, men det är olika förpackningar.
I vissa sammanhang krävs det tex en streckkod på varan för effektiv försäljning, i andra sammanhang blir det bara onödiga förpackningar.
 
Redigerat:
  • Gilla
GlennB och 1 till
  • Laddar…
I Ingvar 58 skrev:
Vi beställer på Rinkaby när det är billigare där än hos vår grossist, vilket det ofta är.
Görs bland elektriker också med näthandlare t.ex. Elbutik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Förlåt, så dumt av mig, man får ju inte frukost om man beställer på nätet. 🙄

Nu förstår jag att du inte vill förstå.
Men jag kan tycka det är bedrägligt beteende att inte vara öppen med att man skär emellan för att man kan.
Man får inte frukost på Ahlsell heller.
 
R Rejäl skrev:
Jag vet två rörfirmor som jobbar med utkörning till deras lager oftast får dom grejerna strax efter kl 06:00 så ja det finns väldigt många som jobbar på det viset..
Du verkar ha glömt alla som bor utanför city som kanske har 30-60 min till närmsta grossist..
Men då är det knappast frågan om sevicejobb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.