F fusion skrev:
Låter som stopp, i min kommer det fortfarande vatten när kranen öppnas även om gasen är slut.

Kanske den är kopplad på diskmaskinens kran så du behöver vrida på den.
Fick skruvat isär allt idag. Verkar vara stopp, ska ge mig på en rengöring inom kort. Dock gick en av plastkopplingarna sönder när jag skruvade isär. Suck. Går det få tag på reservdelar till en 13 år gammal kolsyremaskin. Har nån något tips? Eller nån idé vad jag ska göra?
Leta efter en begagnad?
 
L lvlatias skrev:
Fick skruvat isär allt idag. Verkar vara stopp, ska ge mig på en rengöring inom kort. Dock gick en av plastkopplingarna sönder när jag skruvade isär. Suck. Går det få tag på reservdelar till en 13 år gammal kolsyremaskin. Har nån något tips? Eller nån idé vad jag ska göra?
Leta efter en begagnad?
Plastkopplingarna kallas ”John Guest”, finns massa varianter om du googlar lite. Kan nog finnas på Bauhaus också.
 
C clali969 skrev:
Plastkopplingarna kallas ”John Guest”, finns massa varianter om du googlar lite. Kan nog finnas på Bauhaus också.
TACK! Precis vad jag behöver ju. Blir ett helgprojekt att försöka sparka igång maskinen igen.
 
Fortsättning:
Har bytt ut den trasiga John Guest-kopplingen. Rengjorde ventilen (eller regulatorn om jag inte missuppfattat benämningen). Det såg hyfsat bra ut i den. Fjädern som ny. Dock hade den ”flottören” som ska kunna glida upp och ner helt fastnat. Efter en genomgång och rengöring går det nu skjuta den upp och ner (dock ganska trögt).
När jag nu monterat ihop allt flödar vattnet igen och jag får ut kolsyrat vatten. Problemet är dock att det är väldigt väldigt lätt kolsyrat. Knappt alls. Och att skruva på regleringen över hur mycket kolsyra man vill ha hjälper inte.
Några idéer? funderade över om det har något med insektskruven man skruvar ner fjädern i flottören att göra? Hur hårt ska fjädern spännas? Jag skruvade ner insektskruven i botten (nästan).
 
  • Gilla
pj87
  • Laddar…
Tack, ni som gjort inlägg.
Jag köpte en tryckreduceringsventil till en espressomaskin med samma gänga. Den kostade 465 kronor och passade perfekt. Tack vare beskrivningarna ovan gick det fort att byta ventilen. Enda problemet var en koppling där man använt locktite, men det funkade perfekt med gängtejp. Samma koppling krävde en smal pu-nyckel. Ingenting strulade, när händer det? Nu är det bara att vrida på kranen och få mer än en dl kolsyrat vatten
 
  • Gilla
ante4711 och 1 till
  • Laddar…
Har bytt ut regulatorn på min, men nu nästa problem, när man skruvar åt kolsyrepatronen så läcker det ut, behöver byta packningen.
Någon som vet vad det är för packning (röd) och var man får tag på det?
 
Har två stycken reservdelsmaskiner till salu. Funktionen är dock okänd då jag själv köpte dessa på Blocket men nu skall flytta och inte tar med mig den som sitter monterad.

Hör av dig på stefan.lewitas@gmail.com om du vill ha mer info!
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
P peterhjalmarsson skrev:
Vi har fått en ny packning och adressen till ett företag som skall kunna byta ut den, men vi har inte haft tid att lämna in den. Det känns inte heller som nån större idé eftersom det kommer att hända igen om ett par år. :(
Reklamation fungerar inte, eftersom reklamationstiden sedan länge är slut - jag har inte ens försökt.

Det jag fortfarande hoppas på är att hitta någon annan leverantör av något liknande. Tyvärr är de restauranginriktade produlterna inte bara alldeles för dyra, utan främst alldeles för stora.

Nästa steg är att göra ett nytt försök att öppna eländet själv och se om det går. Jag postar här igen när jag har några nyheter - hoppas du gör detsamma?
Hej
Vad heter det företaget?! 1000 tack //Stefan
 
Jag har gett upp. Men det resulterar i att jag nu ha en reservdelsmaskin tillsalu/byte. Den är i bra skick, men jag tror att största anledningen till att den tjorvat är kalkhalten i vattnet.. men om någon är intresserad är det bara att skicka ett meddelande. Obs, kranen är fortfarande monterad i diskbänken, men kan tänka mig ett byte mot en hög köksblandare i liknande modell utan kolsyrefunktionen.

Vit, stor apparat märkt "AGA" på köksbänk, vid sidan av kopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kökskran och diskho, kontorsmaterial, svarta flaskor, pappersdokument, vattenstänk på bänken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Godmorgon
Jag är intresserad som reserv maskin hemma om den är i fint skick
Hur mycket vill du ha för maskinen, blandaren vill jag inte ha
Med vänliga hälsningar
Rickard Reimander. rickard@slsab.se
0708-344161
 
Vår still going strong, snart 14år👍 Har bytt packning en gång
 
  • Gilla
TheSwoopis
  • Laddar…
E EMD skrev:
Jag har gett upp. Men det resulterar i att jag nu ha en reservdelsmaskin tillsalu/byte. Den är i bra skick, men jag tror att största anledningen till att den tjorvat är kalkhalten i vattnet.. men om någon är intresserad är det bara att skicka ett meddelande. Obs, kranen är fortfarande monterad i diskbänken, men kan tänka mig ett byte mot en hög köksblandare i liknande modell utan kolsyrefunktionen.

[bild][bild]
Hur är skicket på packningen som sitter mellan kolsyreflaskan och maskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.