Hej,

Har precis spikat sista panelbrädan på nya huset och börjat isolera på insidan. Nu ska jag ta upp hål för friskluft,(har inga ventiler i fönstren) men jag tycker det är jobbigt att borra stora 100mm hål rakt genom den fina nya panelen. Tänker att jag borde kunna sätta röret fram till luftningsspalten istället, den är ju välventilerad och då slipper vi fula ventiler på utsidan också.
Någon annan som gjort såhär?
 
En annan fördel skulle vara att det inte finns någon risk för att det blåser in vatten, då hålet sitter bakom ytterpanelen.
 
Ska bli spännande att se vad experter på BH säger.
Jag gjorde så när jag tilläggsisolerade och satt på ny panel. Jag ville inte ha hål genom panelen men visst kan det säker bli lite mindre drag igenom men visst blåser det endel ändå.
Min tanke är att panelen kan ta stryk av eventuell fukt men det är ca 20år sedan jag gjorde det och panelen är inte kass på de områden som ventilationen går ut.
 
  • Gilla
ingvarh
  • Laddar…
BirgitS
Med tiden kommer inte luften i luftspalten att vara särskilt frisk.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Hur menar du?
 
R
ingvarh ingvarh skrev:
Hej,

Har precis spikat sista panelbrädan på nya huset och börjat isolera på insidan. Nu ska jag ta upp hål för friskluft,(har inga ventiler i fönstren) men jag tycker det är jobbigt att borra stora 100mm hål rakt genom den fina nya panelen. Tänker att jag borde kunna sätta röret fram till luftningsspalten istället, den är ju välventilerad och då slipper vi fula ventiler på utsidan också.
Någon annan som gjort såhär?
Be någon att räkna på det. luftflödet lär vara sämre än halva minst, sedan på sommaren tror jag det inte fungerar något vidare då det kan vara bra varmt bakom panelen…
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Att det skulle vara för dåligt flöde var inget jag var orolig för utan min farhåga var att det skulle bli någon typ av köldbrygga och panelen skulle bli dålig precis utanför men inget jag märkt. Sommartid brukar vi även ha fönster i vädringsläge så jag har inte märkt att de skulle bli varm luft.
Instängd luft för att det är bakom panelen kan jag säga att det inte blir. Vintertid brukar jag ofta tända en brasa och då märker man att det ventilerar rejält.
 
  • Gilla
  • Wow
ingvarh och 1 till
  • Laddar…
R
H Henrik 75 skrev:
Att det skulle vara för dåligt flöde var inget jag var orolig för utan min farhåga var att det skulle bli någon typ av köldbrygga och panelen skulle bli dålig precis utanför men inget jag märkt. Sommartid brukar vi även ha fönster i vädringsläge så jag har inte märkt att de skulle bli varm luft.
Instängd luft för att det är bakom panelen kan jag säga att det inte blir. Vintertid brukar jag ofta tända en brasa och då märker man att det ventilerar rejält.
Du får givetvis göra som du vill, men det skulle aldrig gå igenom en besiktning på ett nybygge..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du får givetvis göra som du vill, men det skulle aldrig gå igenom en besiktning på ett nybygge..
Nej så kan det säkert vara men detta hus är byggt -52 så det är mycket som inte skulle klara en besiktning 😁
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
R
H Henrik 75 skrev:
Nej så kan det säkert vara men detta hus är byggt -52 så det är mycket som inte skulle klara en besiktning 😁
Ja men frisk luft är för dig och din familjs bästa…
 
Redigerat:
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Absolut men nu läcker nog detta hus såpass så frisk luft får vi😉
Så för att lära sig lite så handlar det om att det blir för dåligt flöde?
Jag var mer orolig för panelen faktiskt.
 
Tack för alla svar, jag är lite i valet o kvalet. Mest orolig för fukt bakom panelen, flödet borde bli minst lika bra som bakom ett galler, det är ju en spalt som sträcker sig runt hela huset som hålen skulle ta luft från
 
ingvarh ingvarh skrev:
Tack för alla svar, jag är lite i valet o kvalet. Mest orolig för fukt bakom panelen, flödet borde bli minst lika bra som bakom ett galler, det är ju en spalt som sträcker sig runt hela huset som hålen skulle ta luft från
Det handlar väl om tilluft? Fukten går ju normalt ut genom skorstenen om du har självdrag och genom frånluften i kök och bad om du har mekanisk ventilation.
 
ingvarh ingvarh skrev:
Tack för alla svar, jag är lite i valet o kvalet. Mest orolig för fukt bakom panelen, flödet borde bli minst lika bra som bakom ett galler, det är ju en spalt som sträcker sig runt hela huset som hålen skulle ta luft från
Precis det som jag var mest orolig för dvs panelen tar stryk. Har inte tagit ner något och kollat men det har suttit så i 20år.
 
Ja precis, det är tilluft. Men det låter positivt! Kanske kör på detta då:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.