P
En BRF kan bestå av flera hus
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Problemet är att du har svårt att utrycka dig på ett sätt som gör att andra förstår vad du menar samt har svårt att ta till dig vad andra säger och blir defensiv och tror att någon försöker dumförklara dig när du inte förstår. Om Svenska nu inte är ditt modersmål kanske du istället ska försöka vara lite ödmjuk och ställa fler frågor om du är osäker.

Du verkar som tidigare nämnts blanda ihop begreppen och jag gissar att du till viss del missförstått styrelsens uppdrag.
Så några funderingar, har er Brf förening någon hemsida med allmän information till de boende? Där kan det tex kunna tänkas finnas information kring hur man anmäler sig till kö för p-plats (kan ju vara många års kö till dessa), även info om bredband kan tänkas finnas där. Det kan ju tex vara så att det är en förvaltare som sköter kön eller annan part som tex Parkman.

Vad det gäller gruppavtal för bredband är det normalt upp till varje enskild medlem att göra felanmälan till Telia eller vilket bolag som det finns avtal med. Är det så att man uppfattar tjänsten som opålitlig går det ju bra att lägga in en motion till årsmötet om att byta till annat bolag. Styrelsen är ju inte någon teknisk support och har inget med tjänsten att göra utöver att skriva på avtalet.

Ingen här förutom du själv kan hjälpa dig med din situation, vad vi kan hjälpa dig med är att förklara hur det fungerar så att du bättre kan hjälpa dig själv.
 
  • Gilla
  • Arg
Anna_H och 12 till
  • Laddar…
B
Fairlane Fairlane skrev:
Är det frågan om en helt ny föreningen eftersom HSB utsett styrelsen?

Att man inte får lämna HSB när man äger en bostadsrätt i föreningen är helt enligt stadgarna, inget att säga om det. Alla i hushållet måste vad jag kan se inte vara medlemmar (länk till stadgarna), men om man vill vara delägare så tolkar jag det som att man måste vara medlem, med reservation för att jag tycker skrivelsen är onödigt krånglig och byråkratisk.

I övrigt sällar jag mig till de om som inte förstår frågeställningen.
Frågan om någon myndighet kan sätta igång att Hsb och Brf styrelse ska börja utföra tjänster eller om finns andra åtgärder för att få tjänster från Hsb Brf. Har någon anmält Hsb Brf Styrelse till Polisen för avtalsbrott eller ofredande eller likn och hur blev resultat- fick tjänsterna och felanmälan åtgärdat till slut eller ngn skadestånd för ofredande eller inte?
 
  • Wow
Fairlane
  • Laddar…
B Alivara skrev:
Varför finns det inte några av mina grannar i denna Hsb Brf styrelse i så fall? Alla inom styrelsen tillhör till andra 2 Brf , - några hus bredvid. Därför trodde jag att Hsb har valt denna styrelse. Alla Brf och Hsb personer sitter i ett hus som tillhör en annan Brf . Vad är det som pågår, enligt dig? Så vet inte du, hur man kan stoppa mobbning som personerna håller på med?
Så du menar att inga i styrelsen är medlemmar i föreningen? Det låter väldigt anmärkningsvärt tycker jag. Finns det någon skrivelse i stadgarna som tillåter det?

Jag tycker snarare du har missförstått något och att flera hus ingår i samma förening...
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
BirgitS
B Alivara skrev:
inte fallet, läs vad jag har skrivit, i stället för att spekulera till ingen nytta, har du svårt med läsförståelse eller vad är ditt problem annars?
För oss låter det som att det är du som spekulerar om att den förening du bor i inte består av flera hus.

Som har sagts flera gånger om du vill få till en förändring så behöver du bli invald i styrelsen eller åtminstone skriva en motion med vilka förändringar du önskar till årsmötet. Ingen här kan hjälpa dig med att få en plats i kön för parkering eller vad du nu förväntar dig (också väldigt oklart).
 
  • Gilla
Posselosse och 1 till
  • Laddar…
Du skulle ha kollat upp att det var HSB innan du köpte, men jag förstår att det är för sent nu.
Ställ bara bilen på en ledig plats om de inte tilldelar dig en privat P plats.
Internet måste ordförande ersätta dig för. Om inte avsätt honom/henne. Dessutom ska det inte vara 99% svenskar om det är 65% invandrare i BRF så byt ut hela styrelsen och helst även HSB också. Att de bor i ett annat hus är skäl nog.
Förstod jag dig rätt att det inte heller är service dygnet runt? Skäl att reklamera lägenheten för dolt fel. Ta det med mäklaren.
 
  • Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
BirgitS
B Alivara skrev:
Frågan om någon myndighet kan sätta igång att Hsb och Brf styrelse ska börja utföra tjänster eller om finns andra åtgärder för att få tjänster från Hsb Brf. Har någon anmält Hsb Brf Styrelse till Polisen för avtalsbrott eller ofredande eller likn och hur blev resultat- fick tjänsterna och felanmälan åtgärdat till slut eller ngn skadestånd för ofredande eller inte?
Det är inte meningen att en styrelse eller HSB centralt ska utföra några tjänster som det inte finns avtalat om.

Har din förening brutit mot något avtal?
I så fall vilket avtal och på vilket sätt?

Vad ofredande betyder kan du läsa här: https://sv.wikipedia.org/wiki/Ofredande
Är det någon som har stört dig väldigt mycket på telefon på ett otrevligt sätt, kastat sten på dig eller förtalat dig?

Vad är det för fel som du har anmält?
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
B Alivara skrev:
Eller kanske du har rätt, men det finns ingen människa i denna Brf Styrelse som bor i mitt hus, därför jag vet inte vad är det för folket och hur de har blivit min Brf styrelse. Det verkar styrelsemedlemmarna att från ngn annan Brf, som är huset bredvid och tillhör till samma HSB Mälardalarna. Jag kan inte säga vad Brf heter, då alla ska veta vad heter denna usel Brf, och det blir svårt att sälja bostadsrätt.
NU får du sansa dig lite, lägger inte ut några pekpinnar i detta. Det är så en BRF har en styrelse och HSB ska ha EN representant i den. enligt gällande regler. En BRF bukar ha ett avtal med HSB om att sköta det ekonomiska i föreningen, såsom hyrors betalningar och fakturor från andra att betala. Dom ska även om så är avtalat sitta som spindeln i nätet med att ta emot felanmälningar och ombesörja att beställning för att ev fel blir åtgärdat. Nu vet vi inte har avtalet ser ut mellan BRF och HSB, vem som ska beställa ett arbete eller så. I en fristående BRF så är det en kontakt i styrelsen som ordnar det normalt. På alla årsmöten ska det finnas dokumetation vilka som är i styrelsen och vad dom gjort under året som gått. Nu är du ny i BRF och kan begära ut föregående årmötes protokoll. Däremot finns ingen möjlighet att få protokoll från styrelsens möten TVÄRNIT. Sen så är styrelsen lite av en härskare för föreningen och skall tillgodose att den bär sig ekonomiskt. Dom är valda på ett årsmöte av medlemmarna. Nu är det nog som i alla dessa BRF att det ungefär kommer några få plus som kallas """ närmast sörjande "" det är inget större intresse många gånger att gå på årsmöten. Det innebär att det kan bli lite av "" klubben för inbördes beundran """ och dom som är där väljer och inte byter någon i styrelsen. Kan vara så att det är folk som umgås en hel del och har s.k favoriter och röstar som valberedningen har upptecknat som valbara. Så det enda som kan förändra en styrelse totalt är att gadda ihop sig med andra och kuppa hela mötet tillsammans med andra. Valberednings förslag är inte något som måste antas, utan bara är ett förslag och kan vid röstning ge avslag och förslag på annan. Det gäller då att få till så många till mötet att det överstiger antalet på """ klubben "" för att köra över dom. Blir det någon form av mostånd vid röstningen så begärs votering och rösträkning gäller mot uppräckta händer. det ska inte vara en sluten votering då, med lappar i en hatt, då syns direkt vilka som är med """klubben""
Lite att bita i och skaffa allt som du behöver i protokoll o.s.v.
PS 1 Det går bra att föreslå någon själv, men denne måste vara med på noterna
PS 2 Det går att gå ur HSB och bli en fri BRF och sköta allt själv. Finns flera BRF som gjort det., när medlemmarna varit missnöjda med HSB. Blir en del extra jobb för styrelsen då, men kan i bland vara värt det, då HSB inte är billiga i sitt förvaltande. Och det får medlemmarna betala för. Angående ekonomin så ska det finnas för hela den delen protokoll, bara begära ut.

Detta skrivet av en som varit med förr.
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
B Alivara skrev:
Frågan om någon myndighet kan sätta igång att Hsb och Brf styrelse ska börja utföra tjänster eller om finns andra åtgärder för att få tjänster från Hsb Brf. Har någon anmält Hsb Brf Styrelse till Polisen för avtalsbrott eller ofredande eller likn och hur blev resultat- fick tjänsterna och felanmälan åtgärdat till slut eller ngn skadestånd för ofredande eller inte?
https://bostadsrattsnytt.se/nyheter...ning-om-nar-brf-ida-blastes-pa-en-formogenhet

Det har hänt förr att HSB styrelse har anmälts till polisen.
 
B
J jonaserik skrev:
NU får du sansa dig lite, lägger inte ut några pekpinnar i detta. Det är så en BRF har en styrelse och HSB ska ha EN representant i den. enligt gällande regler. En BRF bukar ha ett avtal med HSB om att sköta det ekonomiska i föreningen, såsom hyrors betalningar och fakturor från andra att betala. Dom ska även om så är avtalat sitta som spindeln i nätet med att ta emot felanmälningar och ombesörja att beställning för att ev fel blir åtgärdat. Nu vet vi inte har avtalet ser ut mellan BRF och HSB, vem som ska beställa ett arbete eller så. I en fristående BRF så är det en kontakt i styrelsen som ordnar det normalt. På alla årsmöten ska det finnas dokumetation vilka som är i styrelsen och vad dom gjort under året som gått. Nu är du ny i BRF och kan begära ut föregående årmötes protokoll. Däremot finns ingen möjlighet att få protokoll från styrelsens möten TVÄRNIT. Sen så är styrelsen lite av en härskare för föreningen och skall tillgodose att den bär sig ekonomiskt. Dom är valda på ett årsmöte av medlemmarna. Nu är det nog som i alla dessa BRF att det ungefär kommer några få plus som kallas """ närmast sörjande "" det är inget större intresse många gånger att gå på årsmöten. Det innebär att det kan bli lite av "" klubben för inbördes beundran """ och dom som är där väljer och inte byter någon i styrelsen. Kan vara så att det är folk som umgås en hel del och har s.k favoriter och röstar som valberedningen har upptecknat som valbara. Så det enda som kan förändra en styrelse totalt är att gadda ihop sig med andra och kuppa hela mötet tillsammans med andra. Valberednings förslag är inte något som måste antas, utan bara är ett förslag och kan vid röstning ge avslag och förslag på annan. Det gäller då att få till så många till mötet att det överstiger antalet på """ klubben "" för att köra över dom. Blir det någon form av mostånd vid röstningen så begärs votering och rösträkning gäller mot uppräckta händer. det ska inte vara en sluten votering då, med lappar i en hatt, då syns direkt vilka som är med """klubben""
Lite att bita i och skaffa allt som du behöver i protokoll o.s.v.
PS 1 Det går bra att föreslå någon själv, men denne måste vara med på noterna
PS 2 Det går att gå ur HSB och bli en fri BRF och sköta allt själv. Finns flera BRF som gjort det., när medlemmarna varit missnöjda med HSB. Blir en del extra jobb för styrelsen då, men kan i bland vara värt det, då HSB inte är billiga i sitt förvaltande. Och det får medlemmarna betala för. Angående ekonomin så ska det finnas för hela den delen protokoll, bara begära ut.

Detta skrivet av en som varit med förr.
för mycket jobbighter och otrevligheter att köpa sig en bostadsrätt, det går inte att leva och bo som en normal människa i en sådan här situation, känns inte alls som hemma, bara bortslösade pengar för alla de Hsb Brf styrelsens mobbarna .skurkar. Hyresrätt mkt bättre: bättre tjänster av kommunala anställda utan trakasserier eller mobbning och man lever i lugn och ro normalt utan problem.
 
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Troll...
Var det på satanisterna du tog det? 🙂

--edit--
Jag menar alltså inlägg #35. Tills dess så försökte åtminstone jag hänga med.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
K Leanina LiLeanina skrev:
Är du personligen berört i detta ärende?
Ber om ursäkt fel person att svara
 
B
J jonaserik skrev:
Svar NEJ det är nog 25 år sen, men var med i styrelsen för en BRF som hade problem ett par år efter avflytt. Bor i villa nu.
om du var likadan Brf styrelsemedlem som vi har det nu i vår Brf, som utfört alla tjänster till sig själv och egna nära och kära, men ignorerar "främmande", då visst att du inte stött på några problem. Hoppas, att lite längre i framtiden ska behöva bo i en bostadsrätt ensam och inte som styrelsemedlem, för att lära dig läxa, om hur det känns. Då du ansluter dig till mobbarna, och är elak mot mig, i stället för att stödja eller hjälpa till.
 
B
P Pin skrev:
Detta är kutym i HSB
[länk]
Bättre att bli av med korrupta Brf och bo tryggare och med bättre tjänster i en hyreslägenhet. Man äger ändå inte ngn egen bostad i det här landet- allt vad man köper tillhör staten eller sådana här sjuka skurkar på Hsb och Brf styrelsen. Kommunala anställda sköter sig mycket bättre än korrupta HSB och Brf föreningar. Som tur att jag inte sagt upp min hyresrätt än, så har ett hem att bo i lugn och ro utan trakasserier och med alla tjänsterna utförda på ett normalt sätt. Det är ett galenskap att köpa sig en bostadsrätt och sen bli beroende av brottsliga och korrupta Hsb BRF styrelsens galningar som får bete sig hur som helst mot människor utan bestraffning. Nästa boende blir nog hyresrätt eller hus, aldrig mer Brf Hsb härvans bostadsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.