Hade en x-drive en vinter, annars är man ju uppväxt med rwd och senare år så finns det ju nästan bara fwd men kände aldrig att wow va bra med 4wd
Men man har väl kanske lärt sig att köra bättre med fram/bakhjulsdrivna bilar mer än ni som bor söder om Dalälven 🙂
Man har nog även lärt sig mer att här är det ingen idé att åka, tar mig oftast ut mina 100m väg hur mycket det än har snöat även om man får ta omtag.
Lånade morsans Kia med 4wd när det var 10-15cm snö och båten skulle backas in under tak, över en gräsmatta och uppför en liten slänt, då var det wow.
Ska nog snart flytta båten igen och då är det hennes bil som gäller, där vet jag att det inte är nån ide med V60 fwd automat
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Hoppar remmen eller går av finns risken att den trasslar in sig i kamremmen.
Detta är känt fenomen på V70II innan dom förbättrade konstruktionen.
Kollat på ett Volvoforum där alla stämmer in i din analys.
Kamremshaveri vill jag inte ha så det får bli reservbilen hem och ett byte senare.
Det blir nog ett byte på D5:an också i förebyggande syfte.

/Höghus
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
galento galento skrev:
[bild]

Dom saltar rejält i us .
Att de kan tillåta sådan! Livsfarligt!
Det skall ju vara rätt dimension på hjul/däck.😂
VF hjulhus håller såklart inte för det hjulet.
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har du någonsin ägt en 4wd bil?
P Prodigys skrev:
Nej, har aldrig haft behov av det.
Jaså verkligen. Du kanske inte behöver 2wd heller och klarar dig med 1wd?
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nackdelen med 4wd är väl att det går fortare när man väl kör av 😂
Det är väl snarare så att man inte behöver köra lika fort för att komma upp för backarna, eller för att inte fastna i snödrivorna. Man kan alltså ta det så lugnt att man kör inte av.
 
O O skrev:
Jaså verkligen. Du kanske inte behöver 2wd heller och klarar dig med 1wd?
Nerför klarar jag mig helt utan driv
 
O O skrev:
Jaså verkligen. Du kanske inte behöver 2wd heller och klarar dig med 1wd?
Har aldrig kört fast eller åkt av vägen. Men dom flesta fram- eller bakhjulsdrivna bilar har väl i praktiken drivning på enbart ett hjul?
 
C
P Prodigys skrev:
Men dom flesta fram- eller bakhjulsdrivna bilar har väl i praktiken drivning på enbart ett hjul?
De flesta hyfsat moderna bilar har väl antispinn som ser till att den driver på båda.
 
C cpalm skrev:
De flesta hyfsat moderna bilar har väl antispinn som ser till att den driver på båda.
Tills båda spinner och mjukvaran bryter drivningen helt. Jag har stött på problemet på isig uppfart som lutade uppför och i sidled, gjorde att jag inte kom därifrån utan när datorn slog ifrån gled jag bara lite mer i sidled. Kom därifrån genom att slå av antispinn och antisladd...
 
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Nerför klarar jag mig helt utan driv
Om det finns snödriv kanske man klarar sig utan bromsar oxo
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Drar man hästsläp och behöver köra in på en äng/etc med blött gräs är det skönt att kunna göra det lugn och sakta med lastad häst där man lite extra drivkraft. Är ju inte ett terrängfordon bara för att det finns fyrhjulsdrift.😉
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
RoTe
Tokslut Tokslut skrev:
Tills båda spinner och mjukvaran bryter drivningen helt. Jag har stött på problemet på isig uppfart som lutade uppför och i sidled, gjorde att jag inte kom därifrån utan när datorn slog ifrån gled jag bara lite mer i sidled. Kom därifrån genom att slå av antispinn och antisladd...
Sanning! Ägde en bil förr där det inte gick att slå av antispin/antisladd alls (förutom att rycka en säkring bakom instrumentpanelen) och den var hopplös, testade även med snökedjor då vi bodde väldigt lantligt, det hjälpte inte för fem öre. Min gamla Volvo 240 som enhjulade när det var halt tog sig fram som en pansarvagn i jämförelse.
 
vcx vcx skrev:
Har äntligen fått upp Auto Unionen på lyften och sett hur den ser ut under. Bortsett ifrån bakvagnen och bakre delen av karossen har den klarat sig bra från rost. Blir ju en del jobb, men första steget är att fixa parkeringsbromsen så jag kan flytta runt den lättare (nu har jag ingen broms alls). Sen skulle jag vilja lyfta karossen från ramen för att komma åt lättare, men det blir nog inte innan jul.

[video]
Är det inte en DKW 3-6?
 
C
Tokslut Tokslut skrev:
Tills båda spinner och mjukvaran bryter drivningen helt.
Intressant... Det varierar nog mellan olika implementationer. På min bil spinner båda drivhjulen utan några försök att moderera gaspådraget, det får man försöka lösa själv.
 
C cpalm skrev:
Intressant... Det varierar nog mellan olika implementationer. På min bil spinner båda drivhjulen utan några försök att moderera gaspådraget, det får man försöka lösa själv.
Chevan jag hade problem med var tom. 4wd ;) Eller iaf. 3wd, difflock i bak samt fördelningslåda som fördelade 50/50.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.