pjgb pjgb skrev:
Saabarna gillar snö 😅
[media]
Fasen vad man saknar V6-saabarna man haft, men de funkar illa att pendla med 10 mil om dagen när bensinpriserna är så höga. 😞
Fiat 131'an jag hade kunde också spinna lös på snö med is under... 😉
 
pjgb pjgb skrev:
Saabarna gillar snö 😅
[media]
Fasen vad man saknar V6-saabarna man haft, men de funkar illa att pendla med 10 mil om dagen när bensinpriserna är så höga. 😞
Behöver man snö har man för liten motor... 😉
 
richardtenggren
galento galento skrev:
…Men Corvette eller Porsche blir det nog inte 😎😎😎 Det är nog för mkt pengar men det var ju lite andra priser förr.
Min kompis brukar köra en del isåkning med sin ena Porsche på Funäsdalssjön(?) 😂
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Börjar förstå varför vinterdäckslagen kom till 🤯Bara jag som alltid haft vinterdäck innan lagen kom? (iofs. bara haft k-kort sedan 1993 men minns att farsan alltid hade vintedäck/dubbdäck)

Flyttat sommarbilar på snövägar och finns ju inte på kartan att man skulle vilka smyga fram med sommardäck en hel vinter, mitt tålamod klarar inte ens av 2wd på vintern med planeringen som krävs för sådan körning
 
Tokslut Tokslut skrev:
Börjar förstå varför vinterdäckslagen kom till 🤯Bara jag som alltid haft vinterdäck innan lagen kom? (iofs. bara haft k-kort sedan 1993 men minns att farsan alltid hade vintedäck/dubbdäck)

Flyttat sommarbilar på snövägar och finns ju inte på kartan att man skulle vilka smyga fram med sommardäck en hel vinter, mitt tålamod klarar inte ens av 2wd på vintern med planeringen som krävs för sådan körning
Besiktade Coroneten i februari året efter vi tog hem den.
Massa snö, dåligt plogat och garaget jag fick låna låg så klart på en höjd med en 90° kurva ut på en annan väg i slutet av backen.
Skickade ner frun för att ha koll så ingen kom och ev stoppa om det kom någon 🙂
Men den bet bra i snön så inga problem, naturligtvis så fick jag 2a på handbromsen så jag vart ju upp igen och ner men då hade man ju koll 😄
Men det gick bra och jag var den första det året att besikta en jänkare 🙂
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Börjar förstå varför vinterdäckslagen kom till 🤯Bara jag som alltid haft vinterdäck innan lagen kom? (iofs. bara haft k-kort sedan 1993 men minns att farsan alltid hade vintedäck/dubbdäck)

Flyttat sommarbilar på snövägar och finns ju inte på kartan att man skulle vilka smyga fram med sommardäck en hel vinter, mitt tålamod klarar inte ens av 2wd på vintern med planeringen som krävs för sådan körning
Krävs väl lika mycket planering med 4wd då det inte hjälper när man ska bromsa?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Krävs väl lika mycket planering med 4wd då det inte hjälper när man ska bromsa?
För att man ska behöva bromsa så krävs det att man har accelererat, tex ta sig över en korsning. Där skiljer det oerhört mycket mellan riktiga bilar och inte riktiga bilar.
 
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Krävs väl lika mycket planering med 4wd då det inte hjälper när man ska bromsa?
Har du någonsin ägt en 4wd bil?
 
Tokslut Tokslut skrev:
Har du någonsin ägt en 4wd bil?
Nej, har aldrig haft behov av det.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P Prodigys skrev:
Nej, har aldrig haft behov av det.
Det har man behov av hela tiden på vintern, man vet bara inte om det innan man har provat ordentligt.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Totte_S och 8 till
  • Laddar…
galento
Tokslut Tokslut skrev:
Börjar förstå varför vinterdäckslagen kom till 🤯Bara jag som alltid haft vinterdäck innan lagen kom? (iofs. bara haft k-kort sedan 1993 men minns att farsan alltid hade vintedäck/dubbdäck)

Flyttat sommarbilar på snövägar och finns ju inte på kartan att man skulle vilka smyga fram med sommardäck en hel vinter, mitt tålamod klarar inte ens av 2wd på vintern med planeringen som krävs för sådan körning
Körde med General Grabber At2 först på 4wd pickisen och de drog bra i snön men
man fick ju tänka på avstånd till framförvarande när det var halt , bytte sen till dubbat
och de var bättre på isen. Subarun här går på dubbfria vinterdäck och den drar väldigt
bra i snö.
 
richardtenggren
Nackdelen med 4wd är väl att det går fortare när man väl kör av 😂
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
G
richardtenggren richardtenggren skrev:
Nackdelen med 4wd är väl att det går fortare när man väl kör av 😂
Finns statistik på det.
 
P Prodigys skrev:
Nej, har aldrig haft behov av det.
Ska säga det till nästa jag drar loss någon på typ plan mark :D Det skylls vanligtvis på andra förare när de väl behöver hjälp. Så klarar man inte av övriga trafiken med 2wd kanske man ska fundera på 4wd

Och hur långt man kommer när det väl barkar är väl både bra och dåligt beroende på hur mycket grundgas man ha och om det är körbart på andra sidan snövallen :p

Vildsvinen jag kört över hade en vanligt 2wd personbil inte klarat av. Så finns massa positivt ;)
 
  • Haha
frasen_36
  • Laddar…
Man får jobba lite mera med rvd/fvd.
Var i veckan hos min särbo i ett område där man plogar snön mot bilarna.
Körde fast firmabilen i en vall, fick skotta 10 min för att få loss den.
Igår gjorde jag samma sak med Lexusen.
Lite motion 🙂
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.