Den 4 november 2023 drabbades jag av en kraftig översvämning i källaren i mitt hus, byggt 1902, beläget i Bollnäs i Hälsingland. Det var som mest 45 cm vatten på singelbädden i källaren. Även i pannrummet stod ca 30 cm vatten, vilket fick till följd att jordvärmepumpen tog in vatten, det blev kortslutning och jordfelbsbrytaren två våningar upp löste ut. Hela huset blev utan ström, bortsett från några kontakter i köket och i mitt arbetsrum. Denna ström går på en annan fas, som inte värmepumpen är inkopplad på. Sedan denna dag har vatten hela tiden kommit in på källargolvet, jag har haft Ocabs pump på plats en vecka men har nu egen dränkpump.

I går (21 november 2023) var det tomt på vatten på golvet, morgonen därpå hade det kommit upp 3-4 centimeter igen. Det rör sig med största sannolikhet om dagvatten, det finns inget brott på något rör vad jag vet. I källaren, som saknar golvbrunnar, finns i stället en grop med ett dräneringsrör i där det är tänkt att vatten ska rinna ut vid översvämning, men det gör det inte. Större delen av vattnet kommer in från marken under. Kan man få stopp på det här inflödet, eller är man i händerna på Moder Naturs nycker?

Just nu finns varken värme eller varmvatten sedan snart 3 veckor då jordvärmepumpen med stor sannolikhet har havererat. Den installerades ny 2006 och har alltså 17 år på nacken. Jag måste få källaren tät innan jag lagar eller köper ny värmepump. En ny kostar med installation hos samma rörfirma som 2006, 113 665 kronor. Pengar finns, men det är oskattade skogspengar som kan ge upp mot 60 000 kronor eller mer i skatt 2024 om jag gör investeringen i år. Att laga befintlig pump ska samma firma ha minst 50 000 kronor för, kanske mer. En annan rörfirma vill ha omkring 30 000 kronor för att laga. Båda avråder mig från att laga eftersom det rör sig om så gammal utrustning. Men jag blir barskrapad på pengar om jag köper en ny, får stor skatteskuld.

Jag är dessutom arbetslös sedan 2021, har passerat 50 och utsikterna att få ett jobb eller ett banklån är inte stora. Men först och främst måste vattenintaget i källaren åtgärdas, men hur? Ska man gräva för att se hur det ser ut där dräneringsröret går? Röret kan vara trasigt, eller igensatt. Spolningsbil har försökt spola rent det men det fick inte stopp på intaget av vatten. Grävare är anlitad, men hade jobb i Vemdalen denna vecka och han visste inte i måndags när han kommer tillbaka. Jag har värme från elelement just nu, det lär också bli en saltad elfaktura för november. Som kallast hade jag två plusgrader i vardagsrummet tidigare i veckan. Huset är oisolerat, bakom väggskivorna finns bara timmer. Börjar kännas som huset i filmen Drömkåken med Björn Skifs, detta.
 
  • Översvämmat rum med flytande föremål och fastklämda verktyg vid en pelare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Hej Pär

Jag har medlidande för dig, & typiskt att sådant ska visa sig när vintern är på ingång.

Börjar med lite frågor till dig, för att mer förstå ditt problem.

Hur länge har du bott i huset & har du sett tendenser till detta problem tidigare?
Står huset i en lågpunkt, dvs att marken runt huset ligger högre?
Huset nära till berg?

För blir hela marken i området "vatten-drabbat" d.v.s att grundvattennivån i husets omgivning endast ligger på ca 2 meters djup, eller att marken har ett nästan tätt lerlager endast några meter ner i marken, då kan ju marken inte ta upp mer vatten efter en viss nederbörd. ( när marken ned till lerlagret mättats )

Och då trycker vattnet upp i din källare & även via källarens gjutna sidor då betong inte är tät.

Du verkar ju har en grop med "dräneringsrör" (som du skriver), och detta är troligtvis en s.k pumpgrop.
Men i röret i den pumpgropen ska en dränkpump sitta på 0,5-1 meters djup, som om den behöver pumpar ur vattnet som stiger upp i röret/pumpgropen, så gör den det automatiskt.

Du ska då aldrig få upp så mycket vatten att det hamnar jämte golvnivå, eftersom pumpen pumpar bort vattnet redan 0,5-1 meter före vattnet når golvnivån.
Från pumpen går alltså en slang ut genom husväggen som förläggs en bra bit bort från huset & pumpas ut där det är lämpligt. ( helst ligga på tjälfritt djup & kanske mynna ut i ett dike)

Inte konstigt att spolbilen inte löste problemet, för det är ju inget rör som mynnar ut någonstans utan det är bara ett rör som tillåter "grundvattennivån" stiga i röret och pumpas bort.

Nu när hela din mark runt huset verkar rejält mättat på vatten, så kan det bli svårt att lösa problemet "snabbt", men investera i en kapabel dränkpump & 50 meter slang och pumpa bort vattnet så långt bort som slangen räcker (på lämpligt ställe) & låt pumpen gå konstant till vattnet är borta

Grundfos är ett bra märke & denna pumpar 5.47 m³/h med inbyggd vertikal nivåautomatik, så den känner själv när den ska pumpa.
https://www.proffsmagasinet.se/hem-...JC7uXviDRrVlahbbBvXHdgR5qr7rTbBBoCXtQQAvD_BwE

Andra alternativ är att gräva ner djupt liggande dräneringssystem runt huset, som leder bort vattnet innan det stiger & mättar marken.

Ev gjuta golvet i källaren med vattentät betong, eller gräva ur gruset och lägga 20 cm tjockt lager med lecakulor som är nedkladdade med cement ell flytspackel ( man kör blandningen i tombola)

Leca kulor bryter kapillärkraften vid ca 13-14 cm tjocklek, och suger alltså inte upp vatten så golvet blir "blött", & eftersom dom är cementkladdiga & torkar blir också golvet hårt samt värmeisolerat med möjligheten till att lägga klinkers på om man vill.

EPS finns ju oxå men är för dyrt i mina ögon & Lecakulor är billigare och bättre på många sätt.

MvH Jawen
 
  • Gilla
Pär Nordqvist och 1 till
  • Laddar…
Väldigt tråkigt och hoppas att du får hjälp snarast.

Hur ser försäkringsbolaget på detta? Finns det ingen hjälp att få via dem?
 
P pennybridge skrev:
Väldigt tråkigt och hoppas att du får hjälp snarast.

Hur ser försäkringsbolaget på detta? Finns det ingen hjälp att få via dem?
Tack för ditt svar!
Nej, vatten måste komma in från antingen ett brustet avloppsrör eller vattenledning eller från markplan via fönster,dörrar eller ventilation. Vatten som stiger upp från marken och tar sig in den vägen finns ingen ersättningsklausul för. Jag får betala själv så långt pengarna räcker. En faktura för elektrikerns felsökning har jag fått hjälp med.
 
J jawen skrev:
Hej Pär

Jag har medlidande för dig, & typiskt att sådant ska visa sig när vintern är på ingång.

Börjar med lite frågor till dig, för att mer förstå ditt problem.

Hur länge har du bott i huset & har du sett tendenser till detta problem tidigare?
Står huset i en lågpunkt, dvs att marken runt huset ligger högre?
Huset nära till berg?

För blir hela marken i området "vatten-drabbat" d.v.s att grundvattennivån i husets omgivning endast ligger på ca 2 meters djup, eller att marken har ett nästan tätt lerlager endast några meter ner i marken, då kan ju marken inte ta upp mer vatten efter en viss nederbörd. ( när marken ned till lerlagret mättats )

Och då trycker vattnet upp i din källare & även via källarens gjutna sidor då betong inte är tät.

Du verkar ju har en grop med "dräneringsrör" (som du skriver), och detta är troligtvis en s.k pumpgrop.
Men i röret i den pumpgropen ska en dränkpump sitta på 0,5-1 meters djup, som om den behöver pumpar ur vattnet som stiger upp i röret/pumpgropen, så gör den det automatiskt.

Du ska då aldrig få upp så mycket vatten att det hamnar jämte golvnivå, eftersom pumpen pumpar bort vattnet redan 0,5-1 meter före vattnet når golvnivån.
Från pumpen går alltså en slang ut genom husväggen som förläggs en bra bit bort från huset & pumpas ut där det är lämpligt. ( helst ligga på tjälfritt djup & kanske mynna ut i ett dike)

Inte konstigt att spolbilen inte löste problemet, för det är ju inget rör som mynnar ut någonstans utan det är bara ett rör som tillåter "grundvattennivån" stiga i röret och pumpas bort.

Nu när hela din mark runt huset verkar rejält mättat på vatten, så kan det bli svårt att lösa problemet "snabbt", men investera i en kapabel dränkpump & 50 meter slang och pumpa bort vattnet så långt bort som slangen räcker (på lämpligt ställe) & låt pumpen gå konstant till vattnet är borta

Grundfos är ett bra märke & denna pumpar 5.47 m³/h med inbyggd vertikal nivåautomatik, så den känner själv när den ska pumpa.
[länk]

Andra alternativ är att gräva ner djupt liggande dräneringssystem runt huset, som leder bort vattnet innan det stiger & mättar marken.

Ev gjuta golvet i källaren med vattentät betong, eller gräva ur gruset och lägga 20 cm tjockt lager med lecakulor som är nedkladdade med cement ell flytspackel ( man kör blandningen i tombola)

Leca kulor bryter kapillärkraften vid ca 13-14 cm tjocklek, och suger alltså inte upp vatten så golvet blir "blött", & eftersom dom är cementkladdiga & torkar blir också golvet hårt samt värmeisolerat med möjligheten till att lägga klinkers på om man vill.

EPS finns ju oxå men är för dyrt i mina ögon & Lecakulor är billigare och bättre på många sätt.

MvH Jawen
Tack för svaret!
Jag har bott i huset i snart 52 år, alltså hela mitt liv. Det är barndomshemmet som jag inte kunnat lämna. Nej, det har aldrig varit översvämning på den här nivån tidigare. I så fall skulle jag minnas det. Men att en dränkbar pump stod i ett källarskåp måste indikera på att det varit problem tidigare, men det är inget jag kan minnas. Det måste ha varit min far som använt den när jag var liten, men jag har inget minne av att någon slang dragits och att det kommit vatten från källaren.

Grävaren från Vemdalen anlände på eftermiddagen den 23 november 2023 och påbörjade grävningsarbetet den 27 november. Det grävdes först i en intilliggande beteshage som tillhör gården. Där hittades ett tegelrör som var igensatt, men det var så långt från huset så det var inte röret som finns i källaren. Det var troligen ett rör från nån åker i närheten, eller från ladugården, då den ligger mittemot ett par hundra meter upp. Arbetet gick vidare med att gräva i trädgården. Det blev en tre meter djup grop. Där påträffades dräneringsröret, också det i tegel. Jag var inte hemma vid tillfället, men röret gick troligen av under arbetet. Vatten började forsa in från båda hållen, från huset och från andra hållet ut mot Åsbackavägen där röret fortsatte mot för mig okänt mål. Röret kan ha dragits för minst 100 år sedan, kanske redan då huset byggdes 1902. Efter den här insatsen har inget mer vatten kommit in i källaren. Jag har testat att tömma vatten i gropen runt röret och det har runnit ut omedelbart.

En pumpbrunn har nu ställts ner i den tre meter djupa gropen. Slang med elkabel har dragits, så hela trädgården har varit uppgrävd på en smal remsa. Arbetet blev klart i fredags, 7 december. Det som återstår är att installera elen till pumpen i brunnen. Det ska elektriker göra nu till veckan, troligen i morgon måndag (2023-12-11).

Jordvärmepumpen är igång igen, men enbart via elpatron. Den var igång under den tid som det var runt 20 minusgrader här i södra Norrland, slutet på november och en vecka in i december, så elfakturorna för december blir en saftig historia. Bara för november med elelementen på blev det mer än 3 000 kronor för elen och alla nätavgifter. Då värmdes ingenting av värmepumpen, inte ens vatten, då den var utslagen. Grävningen och pumpbrunnen kommer att kosta runt 20 000 kronor, om jag inte räknat fel. Sen måste värmepumpen ses över och de delar som gått sönder bytas. Men räkna med minst 20 000 till där.

Banklån får jag inte ta eftersom jag inte har fast anställning. Lån på fastigheten går inte heller då bankerna slutat att låna ut på säkerhet, det är bara betalningsförmåga som gäller i dag. Jag vill inte ha något lån heller, då jag bara skulle må pest av att ha ytterligare mindre att leva på i månaden. De 12 000 jag har nu är tillräckligt lite. 12 000 i månaden hade man väl i slutet av 70-talet, eller början på 80, om man hade ett hyfsat jobb. I dag är medellönen i Sverige 37 300 kronor, något man aldrig kommer att nå upp till.
 
Jag beklagar verkligen din situation och hoppas att du kommer ur den så snart som möjligt. Verkligen tråkigt att höra om din situation.

Hade du bott närmre mina områden så hade jag kunnat hjälpa till med grävning åtminstone. Men Bollnäs är nog tyvärr lite för långt för att locka över grannen med sin maskin till dig.
 
  • Gilla
Pär Nordqvist
  • Laddar…
Har svårt att se en "totalbild" av det hela, när jag inte vet hur det ser ut på din fastighet, men den låter stor.
Men grymt att du bor i ditt barndomshem!

Jag ångrar själv att jag inte bosatte mig i mitt när jag hade möjligheten.
Mer känsla av att "komma hem" finns nog inte.

Tegelrör för dränering har används redan från 1830 & användes till och med ända in på 70-talet.
Förr la man ofta både 2 & 3 tegelrör bredvid varandra om det var riktigt fuktiga marker.

Tegelröret på beteshagen/åker är nog någon form av dränering för själva åkern

Från Wikipedia:
Genom att gräva ner rör av tegel som lades kant i kant med ett litet avstånd emellan kunde vattnet snabbare ledas bort på våren och grödan fortare komma i jorden.
Rörtegel kom även i samband med dränering av husgrunder till användning. Här uppfyllde tegelrör två funktioner: Den första funktionen innebär att vatten tränger in i röret genom skarvarna. Den andra är att tegelröret suger upp vattnet från marken som sedan kondenserar och droppar in i röret samt avleds till någon samlingspunkt.

Tegelrören ligger alltså inte skarvade med varandra, utan med några mm avstånd.
Så kan nog bli en hel del lera/smuts i dom efter massa år som gör stopp.
Hade ju varit lite intressant om spolbilen körde in sin rensslang där du fått grävt, så man ser vart dom 2 ändarna leder ut någonstans.

Har du även tegelrör i källaren ?.
Jag skulle nog för framtiden låtit gräva 3 meter djup & förlägga dräneringsrör, singel & sedan markduk runt allt, räcker om grävaren gräver 50 cm brett & du tar 3 sidor ca 7-8 meter ifrån huskroppen.

Bra inställning ang låna pengar, lån skapar bara otrygghet & oro.
Men din Jordvärmepump borde gå att fixa utan större problem & kostnader, för en liten kortslutning pga fukt borde väl inte sabba mer än max några el-komponenter.

Problemet är väl att hitta hantverkare som kan sånt.

MvH John
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.