Hej!!

Snart dax att börja med badrummen men vad skall man välja för brun??
Jafo eller Purus eller ido ?? eller nån annan .....

Kommer bygga enl standarder 22 mm spån + klinker , elvärme , minst 17 m.m flytspackel på minsta stället..
etc...
 
Hej!

Jag kör alltid purus med deras platta för regelgolv. Enkel och funkar bra med spånskiva, gips etc

Lagavulin
 
Jag monterar alltid Jafos PS75 tillsammans med deras LyftUpp 12 montageplatta.
- Den är enklare att montera än Purus. Inga kortlingar behövs -skruva bara plattan i spånet, och brunnen i plattan.
- Brunnen hamnar på rätt höjd direkt så ingen förhöjningsring behövs = ett potentiellt läckageställe mindre.
- Jag tycker det känns tryggare med fastskruvad klämring än en fjäderbelastad dito.
 
Och jag gillar Purus bäst. Tycker tvärtemot ACME att det känns tryggas med en fjäderbelastad klämring. Men det är nog ganska egalt, och ACME har säkert en poäng med monteringen. Jag har aldrig testat LyftUpp-plattan.
 
Helt spontant verkar det vara fler funderingar här på forumet ang purus än jafo. Om det beror på att fler väljer purus eller om jafo har bättre beskrivningar vet jag ej.
 
Jo, jag tror att Purus har en större marknadsandel (eller egentligen båda marknadsandelarna, då Purus har köpt Jafo). Men det innebär i och för sig inte att Purus är bättre för det..

Edit: Men Jafo säljer den absolut dummaste produkt jag någonsin stött på, deras kombinerade klinkerram och klämring. Det gör att företaget som sådant tappar en del förtroende hos mig, därmed inte sagt att brunnen skulle vara dålig på något vis.
 
Zhize.. kikade lite på purus hemsida,
Nu har jag inte kikat o läst på så himla mkt men det fanns ju minst ett 8 tal olika brunnar som passade till mitt ända mål?.. Vilken model brukar ni andvända?
 
jon_h skrev:
Och jag gillar Purus bäst. Tycker tvärtemot ACME att det känns tryggas med en fjäderbelastad klämring. Men det är nog ganska egalt, och ACME har säkert en poäng med monteringen. Jag har aldrig testat LyftUpp-plattan.
En kort sidofråga angående Purus: Ska sätta brunnsmanschetten på min golvbrunn och såg i något inlägg i forumet att man skrivit ut vilken diameter hålet ska vara. Vill inte köpa en brunnskniv för en enda brunn... Dessutom använder jag Höganäs system och där finns ett antal cirklar med olika diameter inritade på manschetten.
 
Ang Jafo och kombinerad klinerksram och klämring: Det man hittar i affärerna är denna kombinationen men i sortimentet så finns det även enbart klämring för de som vill ha valfri klinkersram. Sigro har dessa på sin hemsida.
 
Det följer ju med en lös klämring till alla brunnarna..
 
partantons skrev:
Zhize.. kikade lite på purus hemsida,
Nu har jag inte kikat o läst på så himla mkt men det fanns ju minst ett 8 tal olika brunnar som passade till mitt ända mål?.. Vilken model brukar ni andvända?
Oden i normalfallet, eller Freja om det krävs låg bygghöjd.
 
jon_h skrev:
Det följer ju med en lös klämring till alla brunnarna..
Inte till Jafo... man får betsälla separat, antingen "bundlad" med klinkersram / plastmatta eller lös klämring.
 
Till alla Jafo jag någonsin monterat eller jobbat med (ganska många) har det följt med klämring och plastsil för golvmatta.
 
Jepp, klämring har medföljt alla Jafobrunnar som jag har monterat också.
 
Saxat från återförsäljare av Jafo:

"Eftersom klinkergolv blir allt vanligare levereras samtliga Jafo:s golvbrunnar utan mattpaket (plastsil, klämring, O-ring och skruv). "
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.