MultiMan MultiMan skrev:
Jag har i princip aldrig över 30% vintertid. Just nu 28%.

Det kan bli minusgrader på insidan även på moderna isolerfönster beroende på hur kallt det är ute och inne. När jag hade -30C ute och 15C inne var det minusgrader på de treglasglas jag har som saknar krypton (eller argon beroende på vad man har) mellan glasen och jag fick isbildning vid yttersta kanten. De med ädelgas klarade sig ändå.
Då var det visserligen väldigt kallt ute, och ingen vidare temperatur inne heller. Detta gjorde nog sitt till. Dock vill jag hävda att dina fönster inte är riktigt drevade. Alternativt om du bara haft uppvärmning i mitten av rummen, och lite dålig isolering i övrigt. Det skulle även kunna vara dåliga gummilister. Men det låter inte troligt på så nya fönster.

Jag har, som sagt, bara kopplade 2-glasfönster från 90-talet. Ändå har jag aldrig haft minusgrader på insidan. Trots att 30 minusgrader inte är så ovanligt här.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
R
Mats-S Mats-S skrev:
Jo det är en vandringssägen, tro mig, det är inga problem alls att montera fönster som livar med utsida panel. Varför tror du att du ser så många som väljer den lösningen, jo därför att det funkar lika bra samt att det är snyggare och mer praktiskt. Man slipper alla fula opraktiska utstickande fönsterbänkar, man får en snygg praktisk nisch istället :)
Det är inga problem så länge som merparten av karmtjockleken ligger i den varma delen..
Sitter den bara i den kalla delen av fasaden så blir det kallras…


Att påstå att detta inte är några problem med att sätta fönsterna i den kalla delen av väggen är rent felaktigt att påstå….

Fram med fakta om du ska fortsätta dessa påståenden och inte en massa rappakalja…

Mats-S Mats-S skrev:
Varmt och kallt är relativt flytande här när det gäller träfasad. Tar vi tjockleken efter isoleringen ut till utsida panel på mitt hus så är det ca 8cm, karmbredden är 10, så ja några centimeter sitter på "mindre varma" sidan". Det är alltså inte "merparten på varma sidan", och det funkar till 100% garanterat :) TS har träkarmar, glöm inte att dom isolerar ganska mycket bara i sitt eget material.
Du får tycka hur mycket du vill..

Men det går emot all sunt förnuft och stort sett alla bransch rekommendationer att placera fönstret i den kalla delen utav konstruktionen…

Bifogar en bild ifrån Elitfönsters montageanvisning samt hela montageanvinsningen så att du kan läsa på lite , inte fel o lära sig lite på ålderns höst när du sitter o dricker din könjak😉

https://www.elitfonster.se/globalas...eringsanvisning-2022-version-1.4-20221201.pdf
 
  • Instruktioner för installation av vägganslutning för fönster, inkluderar text och illustrationer. (Svenska websida, teknisk manual)
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
Fönstren sitter ju långt ut. Ganska rejäla smygar, men hur skulle det se ut om fönstren placerades längre in. Skulle väl se märkligt ut?
 
  • Gardinkant inklämd i fönster, vit ram, utsikt till balkong med trägolv och stol.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhusutsikt med en tänd stjärnlampa, gröna växter och fönster med utsikt över snötäckt omgivning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Farsan87 Farsan87 skrev:
Fönstren sitter ju långt ut. Ganska rejäla smygar, men hur skulle det se ut om fönstren placerades längre in. Skulle väl se märkligt ut?
Har du någon konstruktionsritning eller liknande som visar hur väggen är byggd?

Nej det behöver inte se konstigt ut om man flyttar in fönstrerna men man vill inte ha dom i den kalla delen utav väggen..

Kan du ta en bild med ett öppet fönster dörr så man ser insidan karmen och utsidan?
 
Farsan87 Farsan87 skrev:
Fönstren sitter ju långt ut. Ganska rejäla smygar, men hur skulle det se ut om fönstren placerades längre in. Skulle väl se märkligt ut?
Det kommer inte att se det minsta märkligt ut. Sen kan jag tycka att funktion är viktigare än utseende. Vill man ha mer yta för blommor finns det lösningar p det.
 
  • Fönsterstjärna på fot, fönsterkarm, vitmålat trä, snökant synlig utomhus, kabel hänger ner, grå vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Här kommer lite bilder. Försökte hitta bland ritningarna men detta är vad jag hittade.
 
  • Arkitektonisk ritning av fasadsnitt med tegel, träpanel, fönsterdetaljer, isolering och noteringar, daterad 1978.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av snitt i byggnadsdel, noterat på svenska, detaljer för konstruktion och isolering, daterad 1978.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Teknisk ritning av väggkonstruktion, delvis skymd, på åldrat papper, arkitektonisk detalj, liggande orientering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett öppet fönster med vy mot snötäckt yta. Fönsterkarm inomhus, till synes kallt utomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet fönster vinklar inåt, delvis skymd utsikt, gardin, svart yta, ljusa kanter, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen balkongdörr, vita ramar, reflektion, genomskinligt glas, aluminiumfärgade gångjärn, interiör, uteplats syns utanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Farsan87 Farsan87 skrev:
Här kommer lite bilder. Försökte hitta bland ritningarna men detta är vad jag hittade.
Källarväggs sektionen visar på en del fel, den visar att fönstret sitter i den kalla delen…
Samt att tegelväggen ovan fönstret, saknar luftspalt där vatten ska ledas ut..
Enligt den så hamnar vattnet som kommer igenom tegelväggen i isoleringen där det kommer att rinna neråt mot fönsterkarmen, det saknas överbleck som ska ta hand om detta…

Bild nr 4 visar att fönstret sitter längre in.
Kanske dåligt drevat?

Bild nr 5 ser ut o sitta helt i en trästomme har du samma problem med dessa?

Det är många olika väggtyper du har i ditt hus är problemen samma i alla typer?
 
Ja så är det nog. Kollade på bilder och dom gamla fönstren vad monterade på samma sätt. Vad gör man åt detta?

Problemet är mer eller mindre desamma på samtliga fönster. Fukt och is uppstår i alla rum vi kyla. Dock lite mer i vissa rum.
Man använde fogskum när man drevade, men det kanske är så man gör?
 
R
Farsan87 Farsan87 skrev:
Ja så är det nog. Kollade på bilder och dom gamla fönstren vad monterade på samma sätt. Vad gör man åt detta?

Problemet är mer eller mindre desamma på samtliga fönster. Fukt och is uppstår i alla rum vi kyla. Dock lite mer i vissa rum.
Man använde fogskum när man drevade, men det kanske är så man gör?
Ok, nej i träkonstruktioner bör man använda drev, speciellt i öppningsbara fönster och dörrar…
Jag skulle lossa antingen på insidan alternativt utsidan vid ett fönster som är mest utsatt för att se hur drevningen/skumningen ser ut då du har så stora bekymmer…
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Farsan87 Farsan87 skrev:
Ja så är det nog. Kollade på bilder och dom gamla fönstren vad monterade på samma sätt. Vad gör man åt detta?

Problemet är mer eller mindre desamma på samtliga fönster. Fukt och is uppstår i alla rum vi kyla. Dock lite mer i vissa rum.
Man använde fogskum när man drevade, men det kanske är så man gör?
Hur djupa smygar har du inåt?
 
R Rejäl skrev:
Källarväggs sektionen visar på en del fel, den visar att fönstret sitter i den kalla delen…
Samt att tegelväggen ovan fönstret, saknar luftspalt där vatten ska ledas ut..
Enligt den så hamnar vattnet som kommer igenom tegelväggen i isoleringen där det kommer att rinna neråt mot fönsterkarmen, det saknas överbleck som ska ta hand om detta…

Bild nr 4 visar att fönstret sitter längre in.
Kanske dåligt drevat?

Bild nr 5 ser ut o sitta helt i en trästomme har du samma problem med dessa?

Det är många olika väggtyper du har i ditt hus är problemen samma i alla typer?
Som du säger ser inte sektionsritningen helt bra ut. Märkligt nog tycks man ju ha rättat till det nu, med nya fönstrena som sitter längre in.

Att det sen är i och imma på nästan samtliga fönster, trots många olika typer av vägg. Talar, enligt mig, för att det är något konstruktionsfel på själva fönstrena. Man borde inte kunna lyckas montera alla fönster fel, i olika väggtyper.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
På bilden ser det ju ut som karmen sitter dikt an och då kan det ju inte finnas något drev att tala om? Var skall fogskummet som det talas om finnas? Om detta också är långt ut i fasad borde man få en skapligt bra köldbrygga in i karmen som sedan kyler ner glaset till under daggpunkt?

Lärorikt tråd detta.
 
R
A AG A skrev:
Som du säger ser inte sektionsritningen helt bra ut. Märkligt nog tycks man ju ha rättat till det nu, med nya fönstrena som sitter längre in.

Att det sen är i och imma på nästan samtliga fönster, trots många olika typer av vägg. Talar, enligt mig, för att det är något konstruktionsfel på själva fönstrena. Man borde inte kunna lyckas montera alla fönster fel, i olika väggtyper.
Ja jag tror att det finns flera fel men det går inte lösa ifrån BH utan någon måste börja o öppna upp o se hur det ser ut…

Då det nuförtiden är så vanligt med fönstermontörer vid fönster byten så blir det ofta fel. Har vart i några projekt där kunderna bytt fönster så det vanligaste dålig drevning och tätning om det är ett modernt hus, samt felaktig fönster placering i stommen alltså att karmen sitter i den kalla delen…
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Letade i gamla bilder och hittade denna från när dom monterade fönstren. Där ser man längden fogskum och hur långt ut fönstren är placerade.
 
  • Rum under renovering, utsikt mot skog, dörr öppen till balkong, radiator, katt synlig i fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
Farsan87 Farsan87 skrev:
Letade i gamla bilder och hittade denna från när dom monterade fönstren. Där ser man längden fogskum och hur långt ut fönstren är placerade.
Man ser så dåligt tyvärr😢
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.