R
F fribygg skrev:
Är det ett pudlande?
Inser du nu äntligen att hälften av skogsmarken är privatägd och att det i TS fall med ett enda hektar inte ens kommer klassas som näringsverksamhet på lantbruksenhet utan att skogen enl 2ha regeln (som du själv väl länkade till?) kommer att klassas som tomtmark.
Jag har inte diskuterat storlekar och lantbruksenheter eller dina privata affärer som du har tagit upp, utan om hur man köper och äger skogen om äganderätten..

Räcker inte det med att jag tog detta på mig så kan du alltid köpa dig en pudel så kan du sitta o pudla bäst du vill😉
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Nissens
C cpalm skrev:
Så är det fortfarande, i den mån det finns några kostnader. Som blir avdragsgilla så fort du får en intäkt.

Även om man inte bedriver någon aktiv verksamhet har man ju dock ofta räntekostnader och avskrivningar på ekonomibyggnader. Räntekostnaden är förvisso betydligt mer fördelaktigt att dra av privat mot inkomst av tjänst, men det är väl en sån grej som då egentligen inte är tillåtet antar jag.
Ok, bra. Men jag tror man kan ta upp sådant man behöver för skogsvård, tex ett antal resor per år, och utrustning?
Behöver man tex en röjsåg för skogsvården så borde ju det vara avdragsgillt på vinsten tänker jag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vilka kostnader? Enda kostnaden är bensin till motorsågen för att röja och samla ved.
Du kan accumulera underskott när du köper motorsåg/röjsåg, försäkring och ev vägsamfällighet,underhåll av mark och eventuella byggnader som inte är privatbostad brukar väl också generera stora underskott i näringen.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Cheesen
R Rejäl skrev:
Läs:

[länk]

Var på väg i köpa skog så där har du fel du kan inte i Sverige öga skog som person.
Ja nog är det konstigt att jag har haft 370 ha skogsmark utan att ha ett företag.
Vad du behöver göra är att du måste momsredovisa, men det räcker med att vara momsregistrerad hos skatteverket. Det kan man vara utan att ha firma. Man kan exempelvis ha en bisyssla som är momspliktig utan att registrera firma.

Att sedan alla tror att momsregistrering är lika med firma är en annan sak.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Jag har inte diskuterat storlekar och lantbruksenheter eller dina privata affärer som du har tagit upp, utan om hur man köper och äger skogen om äganderätten..

Räcker inte det med att jag tog detta på mig så kan du alltid köpa dig en pudel så kan du sitta o pudla bäst du vill😉
Svårt att erkänna att du hade fel?

Skog köper och äger man normalt privat om man inte har förmånen att ärva marken, driften sker väl oftast i form av enskild näringsverksamhet men eftersom TS frågade om 1ha skog är det relevant för TS att veta om 2 hektarsregeln.
 
  • Gilla
CarVal och 2 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Svårt att erkänna att du hade fel?

Skog köper och äger man normalt privat om man inte har förmånen att ärva marken, driften sker väl oftast i form av enskild näringsverksamhet men eftersom TS frågade om 1ha skog är det relevant för TS att veta om 2 hektarsregeln.
Vad är det du inte fattar med mitt första inlägg idag (Jag tar på mig detta)

Men den har noll med din o min diskussion att göra…
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Enskilt bolag är du som person men du kan inte äga det i ditt namn utan behöver ha bolag läs innan du kommenterar mer..
Pudla!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Nissens
K KarlaK skrev:
Jag har enskild firma. Vad kostar det att äga 1 ha skog? Hur mycket kostar marken ungeför vs administration att köpa?
Det beror mycket på hur mycket ved som finns i skogen. En tumregel söderut är ca 100 000 per ha skog. Men det kanske blir mer när man bara köper 1ha.
 
C cpalm skrev:
Det stämmer alltså inte. Det finns inga formella krav på att man måste registrera en firma för någon enskild näringsverksamhet, vare sig det faktiskt bedrivs någon form av aktiv verksamhet eller inte.

Vill du sälja tjänster måste du ansöka om godkännande för F-skatt.
Är du momspliktig måste du momsregistrera dig.
Vill du anställa någon måste du registrera dig som arbetsgivare.

Allt detta går utmärkt att göra utan att registrera någon firma. En firma behöver du bara om du vill uppträda under ett annat namn än ditt eget. Inom små lantbruk är det också vanligt att istället registrera ett enkelt bolag, vilket är en firma som delas av flera näringsidkare (dvs. dig och din partner). Men namnet är ofta rätt oväsentligt och många struntar i detta.

Lite större lantbruk har nästan alltid ett aktiebolag för driften. Men fastigheten ägs fortfarande privat.
Precis vad jag skrev längre ner.... Det handlar om enskild näringsverksamhet.
 
S
Herregud vad det blir OT på detta forum ibland. Stackars TS får tråden helt förstörd.

Till TS: Du har inget att förlora på att fråga ägaren/ägarna. Angående vad man ska betala/buda så beror det ju helt på säljaren och vad det är för läge mm. En fastighet på 1ha får man nog anse vara mer likt en tomt än skogsfastighet. Du kommer inte tjäna några pengar på skogen utan man får snarare värdera det som en stor tomt. Vad kostar andra tomter i området? Vad ligger hektarpriset på skog i området? Närhet till vägar, v/a, elnätet osv spelar också stor roll om det nu är tanken att bygga där. Det faktiska värdet om man säljer det på öppna marknaden ligger troligen någonstans mellan genomsnittliga hektarpriset på skog i området och det genomsnittliga tomtpriset i området. Bestäm ett maxbelopp du kan tänka dig betala och sen diskuterar du med ägaren. Du kan inte få mer än ett nej. Tips är att inte skambuda dock, då sabbar du nog dina chanser rejält
 
  • Gilla
sinclairhacker och 4 till
  • Laddar…
Kan ju tänkas bli problematiskt att stycka av ett så litet skifte.

För litet för att få vara en skogsfastighet och som "tomt" följer ju andra krav med...

/ATW
 
A ArneTW skrev:
Kan ju tänkas bli problematiskt att stycka av ett så litet skifte.
Fast här är väl TS intresserad av redan existerande "småfastigheter".
K KarlaK skrev:
Det är några stora fastigheter och flera små som ligger utspridda. En del så små som 1 ha. Är det lönt att kontakta bolaget? Vad kan man bjuda på 1 ha?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Kan ju tänkas bli problematiskt att stycka av ett så litet skifte.

För litet för att få vara en skogsfastighet och som "tomt" följer ju andra krav med...

/ATW
Precis, det lär knappast hända. Lantmäteriet ställer kravet enligt fastighetsbildningslagen att fastigheten ska producera runt 200 m3sk/år och då handlar det om en areal på 20-40 hA om marken har en bonitet på 5-10 m3sk/hA/år. Om man redan har en fastighet i "närheten" är det väl enklare att få köpa loss ett mindre skifte och fstighetsreglera det in till den egna fastigheten, men då bör man ha med sig att lantmäteriets avgift för en fastighetsreglering lätt kan uppgå till 100 000 kr och ta 12-18 månader.

Markbalansen är också intressant i sammanhanget. Om de "lokala skogsbolagen" (alltså juridiska personer) har köpt på sig för mycket mark från privatpersoner (fysiska personer) och därmed har en negativ markbalans, kan de tvingas sälja mark till fysiska personer innan man kan köpa mer. Det kan självklart öppna upp möjligheter om bolagen har incitament att sälja, men då är det väl ofta mindre, svårtillgängliga, eller sämre producerande skiften man kan tänka sig sälja för att så att säga byta mot "bättre".
 
J J Vos skrev:
Självaste motorsågen, försäkringen, fastighetsavgift osv?
Fastigheter taxerade som näringsfastighet betalar man ingen fastighetsavgift för. Om det finns en privatbostad på fastigheten får man betala fastighetsavgift för den, men det är inte en avdragsgill kostnad i näringsverksamheten.
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast här är väl TS intresserad av redan existerande "småfastigheter".
Nja... TS är nog intresserad av småfastigheter men det finns nog inte så många som TS och du tror...

Om du hittar en liten ruta som heter Staden byn 33:3 och är 1,2 hektar stort är det vanligen inte hela fastigheten Staden byn 33:3 utan det ingår fler skiften i fastigheten.

Att bryta loss ett litet skifte från en större fastighet är inte samma sak som att köpa en hel fastighet.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.