R Rejäl skrev:
Tänk på att du kan inte äga skog som privat person utan du får starta en enskild firma som äger skogen…
Jo, det går bra att äga skog utan företag.
 
  • Gilla
RoTe och 9 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Nästan all skog som inte ägs av det allmänna ägs privat, om man bara har 1 ha kanske man till och med kan slippa momsregistrering av näringsverksamheten man driver som privatperson och skogsägare.
Ja men du får inte äga det privat utan behöver ett bolag, allmänning, stiftelser mm.
 
  • Haha
  • Arg
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men du får inte äga det privat utan behöver ett bolag, allmänning, stiftelser mm.
Hälften av skogsmarken i Sverige ägs privat.
 
  • Gilla
RoTe och 8 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Hälften av skogsmarken i Sverige ägs privat.
Har du läst det jag länkade?

Enskilt bolag är du som person men du kan inte äga det i ditt namn utan behöver ha bolag läs innan du kommenterar mer..
 
  • Haha
Bengt Larsson
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tänk på att du kan inte äga skog som privat person utan du får starta en enskild firma som äger skogen…
Ett Aktiebolag går med men kostar mer så med tanke på storleken på skogen du pratat om är detta inte aktuellt..
Jag har enskild firma. Vad kostar det att äga 1 ha skog? Hur mycket kostar marken ungeför vs administration att köpa?
 
R Rejäl skrev:
Har du läst det jag länkade?

Enskilt bolag är du som person men du kan inte äga det i ditt namn utan behöver ha bolag läs innan du kommenterar mer..
Privatägd skog, att jag driver näringen som enskilt bolag eller på annat sätt är min sak, jag äger och står på lagfarten.
 
  • Gilla
TRJBerg och 8 till
  • Laddar…
"Enskild firma är den vanligaste och ofta bästa ägandeformen för privatägd skog i Sverige. I en enskild firma är ägaren och firman samma person. Det innebär att du slipper de begränsningar vid skogsköp som juridiska personer har och kan köpa skog av både privatpersoner och bolag. En annan fördel är att underskottet kan ackumuleras och dras av mot framtida intäkter."
 
  • Gilla
SimonRosenqvist och 5 till
  • Laddar…
R
K KarlaK skrev:
Jag har enskild firma. Vad kostar det att äga 1 ha skog? Hur mycket kostar marken ungeför vs administration att köpa?
Oj det vet inte jag, var på väg o köpa för några år sedan men insåg att man äger inte skogen i Sverige för man måste vårda skogen och får inte avverka som man vill så jag la ned det…
 
  • Gilla
Polypen
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Privatägd skog, att jag driver näringen som enskilt bolag eller på annat sätt är min sak, jag äger och står på lagfarten.
Du ger dig inte även om du är överbevisad..
 
R Rejäl skrev:
Du ger dig inte även om du är överbevisad..
Att enskild firma är en vanlig driftsform har jag inte sagt emot.
TS kanske inte ens behöver driva 1ha skog som näring, det finns väl en 2ha gräns som minsta storlek för lantbruksenheter?
 
  • Gilla
daugaard och 1 till
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Att enskild firma är en vanlig driftsform har jag inte sagt emot.
TS kanske inte ens behöver driva 1ha skog som näring, det finns väl en 2ha gräns som minsta storlek för lantbruksenheter?
Nu snurrar du dig bara djupare in i fablernas värld så lägg av…
 
R Rejäl skrev:
[länk]
Läs själv vad du länkar, 2ha regeln lär vara tillämpar

En 1ha stor skogssbit kommer enligt ovanstående länk klassas som tomt, vilket innebär att man inte behöver ha enskild firma, eller lämna momsdeklaration
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Läs själv vad du länkar, 2ha regeln lär vara tillämpar

En 1ha stor skogssbit kommer enligt ovanstående länk klassas som tomt, vilket innebär att man inte behöver ha enskild firma, eller lämna momsdeklaration
Men sluta nu vad vill du…
Jag har inte pratat om storlek det är du som gör det…
Jag ville bara upplysa TS om ägarförhållanderna till skog, det var där du kom in och påståg något annat än vad som gäller…
Kan du inte svälja det så är det ingett jag kan göra, men fel hade du…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.