Kollar med experterna här. Jag såg på kartan att flera skogsfastigheter som jag bor granne med ägs av ett litet skogsbolag. Det är några stora fastigheter och flera små som ligger utspridda. En del så små som 1 ha. Är det lönt att kontakta bolaget? Vad kan man bjuda på 1 ha? Om de gör en vinst borde de väl vara intresserade eller är det svårt köpa en skogsfastighet?
 
  • Gilla
Stekar0ne
  • Laddar…
Försök!

Jag ställer mig frågan varför skulle någon vilja sälja sin skog. Mark tillverkas som bekant inte längre och om man behöver kontanter är det lämpligare att sälja en rotpost än att sälja hela fastigheten.
 
  • Gilla
Littlefeat och 1 till
  • Laddar…
Fråga vettja, du kan bara få nej... eller ja.... eller ja långt senare.
Med fräckhet kan man komma långt.
I övrigt håller jag även med tidigare svar ;-)

/Workingclasshero.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Försök!

Jag ställer mig frågan varför skulle någon vilja sälja sin skog. Mark tillverkas som bekant inte längre och om man behöver kontanter är det lämpligare att sälja en rotpost än att sälja hela fastigheten.
1 ha är jättelite. De äger nog 1000-tals.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Fråga vettja, du kan bara få nej... eller ja.... eller ja långt senare.
Med fräckhet kan man komma långt.
I övrigt håller jag även med tidigare svar ;-)

/Workingclasshero.
Är det någon här som lyckats köpa en liten skogsbit?
 
K KarlaK skrev:
Är det någon här som lyckats köpa en liten skogsbit?
Jag har.
 
  • Gilla
  • Älska
hugo96 och 3 till
  • Laddar…
K KarlaK skrev:
1 ha är jättelite. De äger nog 1000-tals.
Varför skulle de vilja sälja en enda ha? Varför skulle de sälja till just dig, har du mest pengar, är du bästa skytten i kommunen och kan skjuta bort oönskat vilt? Har du vana och erfarenhet av att äga skog?

Det vore skilnad om du ville sälja 1 ha som låg inne i nån annans mark, då kunde det vara intressant att handla med dig.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vill du köpa liten skogsmark i trakten finns Öjebyn 13:4 till försäljning på hemnet drygt 5ha och 550 000kr
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Varför skulle de vilja sälja en enda ha? Varför skulle de sälja till just dig, har du mest pengar, är du bästa skytten i kommunen och kan skjuta bort oönskat vilt? Har du vana och erfarenhet av att äga skog?

Det vore skilnad om du ville sälja 1 ha som låg inne i nån annans mark, då kunde det vara intressant att handla med dig.
Den hektaren ligger på sidan och tillsammans med 2 andra fastigheter kanske 3-4 ha. Enda anledningen är väl om man betalar bättre än de tjänar själva på den marken?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vill du köpa liten skogsmark i trakten finns Öjebyn 13:4 till försäljning på hemnet drygt 5ha och 550 000kr
5ha orkar jag inte med. 1 ha för 110' är ok. En bit bort också vill gärna ha närmare.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Jag har.
Hur mycket då? Hur gjorde du?
 
K KarlaK skrev:
Hur mycket då? Hur gjorde du?
Kontaktade markägarna då de var 2 stycken som ägde angränsande mark mot mig.
Frågade om jag fick köpa mark av dem.
Jag sa att det enda jag behöver är ett "ja" så ordnar jag alla papper och betalar alla utgifter och marken och sträckte fram näven.
Efter det började arbetet med papper, lantmäteri, möten etc.

/W
 
  • Gilla
mlaf och 5 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Kontaktade markägarna då de var 2 stycken som ägde angränsande mark mot mig.
Frågade om jag fick köpa mark av dem.
Jag sa att det enda jag behöver är ett "ja" så ordnar jag alla papper och betalar alla utgifter och marken och sträckte fram näven.
Efter det började arbetet med papper, lantmäteri, möten etc.

/W
Får man fråga hur mycket jobb det var? Först lantmäteriet? Och vad kostade allt runt om jämfört med fastigheten?
 
R
K KarlaK skrev:
Får man fråga hur mycket jobb det var? Först lantmäteriet? Och vad kostade allt runt om jämfört med fastigheten?
Tänk på att du kan inte äga skog som privat person utan du får starta en enskild firma som äger skogen…
Ett Aktiebolag går med men kostar mer så med tanke på storleken på skogen du pratat om är detta inte aktuellt..
 
  • Haha
Helene Jarno och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tänk på att du kan inte äga skog som privat person utan du får starta en enskild firma som äger skogen…
Ett Aktiebolag går med men kostar mer så med tanke på storleken på skogen du pratat om är detta inte aktuellt..
Nästan all skog som inte ägs av det allmänna ägs privat, om man bara har 1 ha kanske man till och med kan slippa momsregistrering av näringsverksamheten man driver som privatperson och skogsägare.
 
  • Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.