Jag kan nog tycka att en helt oanvänd i originalkartong pryl kan kallas ny utan att bli kallad lögnare.

Man kan ju inte kalla den begagnad.
 
  • Gilla
adron och 4 till
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Nu är det ju inte utseendet på pumparna som utvecklats till det bättre, om du trodde det.
Har jag pratat om utveckling?
 
Jag kan förstå att man känner sig lurad.
En gissning är att man kan förvänta sig nya vitvaror om man köper ett nybyggt hus.
Men dock tror jag inte man kan förvänta sig att de ska vara från det huset var färdigbyggt. i ts fall -22
Det är nya vitvaror. Det är nog ganska vanligt att vitvarorna har stått nått år eller 2. Man har samlat på sig.
 
  • Gilla
McHolm och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag kan nog tycka att en helt oanvänd i originalkartong pryl kan kallas ny utan att bli kallad lögnare.
Tycker du det även om prylen är exempelvis ett bildäck eller ett paket köttfärs?
 
  • Haha
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du det även om prylen är exempelvis ett bildäck eller ett paket köttfärs?
Båda har ett bäst före datum.
Har en oanvänd värmepump eller diskmaskin det?
 
  • Gilla
adron och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Har en oanvänd värmepump eller diskmaskin det?
Inte på samma tydliga sätt men nog antar jag att exempelvis gummidetaljer även åldras på ett negativt sätt i dessa apparater.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Inte på samma tydliga sätt men nog antar jag att exempelvis gummidetaljer även åldras på ett negativt sätt i dessa apparater.
Visst, möjligtvis, men dessa detaljer åldras oerhört mycket mer vid användning där dom utsätts för variationer i temperatur och tryck och mekaniskt slitage än under lagring i rumstemperatur.

Min värmepump är från 2012 och inga gummidetaljer har blivit skadade då vitt jag vet (finns det ens några?).
 
F Festlund skrev:
Det syns ju på 3 sekunder om man tittar på varorna så det kan omöjligen vara ett dolt fel. Det är heller inget fel att produkterna har några år på nacken, om det inte är avtalat att det ska vara splitternya saker då. Så vad har ni avtalat?

Dessutom om du handlar ett hus av en privatperson så följer inte garantierna på vitvaror med till dig, så spelar ingen roll hur nya dom hade varit i det fallet.
Varför skulle inte garantierna följa med?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
TRJBerg
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du det även om prylen är exempelvis ett bildäck eller ett paket köttfärs?
Köttfärs är köttfärs är köttfärs. Oavsett ålder.
 
R
TRJBerg TRJBerg skrev:
Köttfärs är köttfärs är köttfärs. Oavsett ålder.
Nymalet ska det vara😂
 
R Rejäl skrev:
Nymalet ska det vara😂
Det är bara att märka om sa ICA-handlarn 😄
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Det är bara att märka om sa ICA-handlarn 😄
Just det ICAs nymalda gammelfärs hette det visst😂
 
  • Haha
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du det även om prylen är exempelvis ett bildäck eller ett paket köttfärs?
En köttfärs 10år gammal eller ett kylskåp 10år gammalt. Tja, det är inte så mycket kvar av köttfärsen efter 10år. Den var redan efter 10dagar slut som människoföda.
Men ett kylskåp som stått i sin kartong har lika mycket att ge.
Dock är köttfärsen mycket billigare att köpa

Ett bildäck har tappat sin forna glans efter 10år. Men Hellre kör jag på 10år gamla vinter däck. Än äter köttfärsen efter 10dagar.

För min del är valet enkelt köttfärsen förstås... Eller? 😉

Ett kylskåp även om det används i 10år så fungerar det fortfarande.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Värmepumpar utvecklas väl fortfarande något, men många andra vitvaror prisoptimeras väl snarare än förbättras. Vitvaror som är oanvända men stått lagrade i flera år kan nog därför i vissa fall faktiskt hålla längre än nya.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Menar ni att ni inte såg att vitvaror och luftvärmepumpen var 12 år gamla? Eller var de oanvända?
Hade de sett det, hade väl inte den här tråden startats eller?! Eller du kanske råkade läsa att rubriken på tråden är: ”Kan nån jättejätteduktig besserwisser SNÄLLA berätta för mig att jag är blåögd, oerfaren och lite korkad som inte har stenkoll på vitvaror?!” ? Isåfall är ju din kommentar en riktig kanonkommentar👍🏼

Många på det här forumet har en irriterande ovana att vilja dumförklara tråstartarna, istället för att tillföra nåt relavant ang. frågeställningen. Vad får TS ut av din kommentar tror du? Den enda som får ut nåt är väl du, som kan flika in att DU hade minsann sett att det var begagnade vitvaror, eftersom du är en mer observant person. TS är helt en slarver. Och detta MÅSTE faktiskt framföras till TS, för hur det annars se ut?

Hoppas TS tar med sin din ovärdeliga information nu så kommer allt läsa sig på nolltid! ❤️
 
  • Gilla
  • Wow
pve och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.