useless useless skrev:
Hur avgör du på 3 sekunder om en oanvänd kyl är tillverkad i går eller för fem år sen?

Jag tycker i alla fall att man ska förvänta sig att vitvaror och andra apparater i ett helt nybyggt hus är någorlunda nya. inte 13 år gamla även om de kanske är oanvända.
Dels på utseendet eller bara genom att öppna dörren och se på modellkoden inuti skåpet.

Hade det varit av intresse för en köpare så tar det inte så mycket längre tid än 3 sekunder att knappa in den informationen och få upp ett ungefärligt tillverkningsdatum i dom fall det inte står direkt i klartext på den serienummerlappen.

Man kan säkert tycka att man kan förvänta sig det men fastighetsaffärer är inte alltid helt logiska vad man ska och borde förvänta sig.

Hade produkterna varit 13 år gamla och begagnade så hade det absolut synts vid visningen och kan omöjligen vara ett dolt fel. Hur enkelt som helst att se. Är dom magasinerade i 13 år men oanvända, så är det lite svårare att se direkt vid första anblicken men som sagt hur enkelt som helst att kolla upp. Å andra sidan så kan man heller inte kräva eller förvänta sig 100% splitternya produkter om man köper av en privatperson, då får man bygga eget hus och köpa vitvarorna själv alt. köpa nyckelfärdigt nyproduktion.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja men det är ingett fel med en 13 år gammal värmepump.
På 13 år har framförallt luftvärmepumpar utvecklats rejält. De är väsentligt effektivare nu 2023 än 2010. Så det har stor betydelse för ekonomin.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R
M Mattan01 skrev:
På 13 år har framförallt luftvärmepumpar utvecklats rejält. De är väsentligt effektivare nu 2023 än 2010. Så det har stor betydelse för ekonomin.
Ja då borde köparen ha sett dett och undersökt den lite mer då den fanns på plats vid visningen…
Svårare än så är det inte…
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lussekatten2023 skrev:
Hej! Vi köpte ett nybyggt hus år 2022 som också färdigställdes samma år.
När vi köpte huset förväntade vi oss självklart att utrustningen i huset också var nyinköpt. Det har nu uppdagats de senaste två månaderna att diskmaskinen är flera år gammal (garantin gått ut) och nu efter att luftvärmepumpen varit i behov av service så visar det sig att den är från år 2010.

Säljarna som byggde huset har alltså satt in gammal utrustning.

Har vi några rättigheter som köpare här eller går det under vår undersökningsplikt att fråga när utrustningen är inköpt? Eller är det säljaren som undanhållit relevant information för oss?

Vi tog självklart förgivet att vitvaror och luftvärmepump var nya.
Varför sitter det en luftvärmepump i ett nästan nybyggt hus? Verkar väldigt udda!
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför sitter det en luftvärmepump i ett nästan nybyggt hus? Verkar väldigt udda!
Vi vet ju inte om det gäller en FLVP, LLVP, eller LVVP.
 
  • Gilla
McHolm
  • Laddar…
R
C Cerb skrev:
Vi vet ju inte om det gäller en FLVP, LLVP, eller LVVP.
I inlägg #29 står det LLVP
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Varför sitter det en luftvärmepump i ett nästan nybyggt hus? Verkar väldigt udda!
Förmodligen för att det är hemmabyggare då det är det enklaste och klart billigaste att sätta in…
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
I inlägg #29 står det LLVP
Nej?
Det står ”luftvärmepumpen”.
 
M Mattan01 skrev:
På 13 år har framförallt luftvärmepumpar utvecklats rejält. De är väsentligt effektivare nu 2023 än 2010. Så det har stor betydelse för ekonomin.
Bättre är dom nog, men inte väsentligt bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
R
C Cerb skrev:
Nej?
Det står ”luftvärmepumpen”.
Ja en luftvärmepump är en LLVP ur en novis ögon..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja en luftvärmepump är en LLVP ur en novis ögon..
Absolut inte.

En novis skulle absolut även kalla FLVP och LVVP för luftvärmepump. Har hört det många gånger och även sett det skrivas här.
 
Många som säger att man av någon anledning bör se hur gammal en produkt är genom att bara slänga ett getöga på den. Jag ser då ingen skillnad på min Nibe F750 från 2012 och min kollegas Nibe F750 från 2022.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 7 till
  • Laddar…
R
C Cerb skrev:
Absolut inte.

En novis skulle absolut även kalla FLVP och LVVP för luftvärmepump. Har hört det många gånger och även sett det skrivas här.
Alla novisa jag känner utanför BH då alltså vänner o så säger luftvärmepump om en LLVP, men det finns säker lika någa som tycker annorlunda…
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ja då borde köparen ha sett dett och undersökt den lite mer då den fanns på plats vid visningen…
Svårare än så är det inte…
Nu är det ju inte utseendet på pumparna som utvecklats till det bättre, om du trodde det.
 
A AG A skrev:
Finns det fler saker som kan vara gamla, för att huset ändå kan kallas nytt?
Är du även säker på din sak, eller är det som du bara tycker att det borde vara?
Har du rent av en källa för ditt påstående.

Jag själv tvivlar på att det finns några regler, eller prejudikat. Däremot tror jag att TS skulle ha goda möjligheter att vinna, ett eventuellt mål. Om hon fått utfästelsen om att huset är nytt.
Jag måste ha skalat för mycket bananer. eller något. Jag hade sladdat i väg på ett bananskal. Självklart är det skillnad på nybyggt -22 och bara nybyggt. Jag tillhör den kategorin som kan tycka att ett badrum från -96 är nybyggt.

Min källa? Måste vara stora boken om bananskalning?

Du hade självklart helt rätt och jag helt bananskal fel.
 
  • Gilla
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.