R Rejäl skrev:
Några år är en sak.. men i detta fallet så är värmepumpen ifrån 2010 så lite skillnad på några år och 12 år som TS beskriver…

Det är inte på något sett olovligt att bygga och renovera med begagnat material när man utför det som privatperson och säljer som privatperson…

Begagnat material kommer att bli en större del i framtiden i våra hus för att man ska återvinna och tänka på miljön…
Naturligtvis får man köpa begagnade produkter och bygga in. Jag har själv köpt ett begagnat kök med tillhörande vitvaror. Men, jag skulle inte skriva att det var nytt.

Om du idag skulle köpa en bil från 2022 där det senare framkommer att säljaren satt in en motor från en äldre bil, skulle du vara nöjd? Du kunde ju upptäckt du undersökte varan.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Du kan inte åberopa två års garanti vid köp av privatperson…
Slutbesiktning har man i en entreprenad inget som gäller denna tråden eller har TS skrivit att dom har byggt ett hus?
Jag läser att TS har köpt ett hus…
Jag om säljaren har gett dig kvittona så kan du utnyttja där de är inköpta, men inget som normalt sker vid husförsäljning…
alltså ingen garanti ifrån säljaren som du kan åberopa…
De flesta hus som byggs görs av byggfirmor, även om självbyggare finns. Att huset byter äger efter färdigställandet förverkar inte garantin.

Har det varit självbyggare i farten så ökar nog undersökningsplikten betydligt. Då finns inga garantier.
 
R
H HenrikHuslöse skrev:
Naturligtvis får man köpa begagnade produkter och bygga in. Jag har själv köpt ett begagnat kök med tillhörande vitvaror. Men, jag skulle inte skriva att det var nytt.

Om du idag skulle köpa en bil från 2022 där det senare framkommer att säljaren satt in en motor från en äldre bil, skulle du vara nöjd? Du kunde ju upptäckt du undersökte varan.
Ja men har dom skrivit att värmepumpen är ifrån 2022 så är det fel.
Men ett nybyggt hus år 2022 är ingen utfästelse om värmepumpen utan bara om att dom har byggt huset 2022…

Bilköp kan jag inte så mycket om vad som gäller så kan inte svara på det…

Det handlar inte om man är nöjd eller inte utan det handlar om konsumentens undersökningsplikt, den är stor enligt våra lagar samt om vad säljaren har utfäst…
 
  • Gilla
Dondack och 4 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det handlar inte om man är nöjd eller inte utan det handlar om konsumentens undersökningsplikt, den är stor enligt våra lagar samt om vad säljaren har utfäst…
Det finns begränsningar i undersökningsplikten utifrån vad man kan förvänta sig. Man kan inte förvänta sig att ett nybyggt hus har en 13 år gammal värmepump, därför är det inget som köparen behöver kontrollera om prylarna i övrigt ser nya och oanvända ut.
 
  • Gilla
Hemtorparen och 8 till
  • Laddar…
R
H HenrikHuslöse skrev:
De flesta hus som byggs görs av byggfirmor, även om självbyggare finns. Att huset byter äger efter färdigställandet förverkar inte garantin.

Har det varit självbyggare i farten så ökar nog undersökningsplikten betydligt. Då finns inga garantier.
Men fortfarande av informationen vi har så är det ett köp av hus ingen entreprenad…

Garantierna följer inte med vid husköp.
Tex. Du renoverar ditt kök 6 månader senare säljer du huset till mig, då har jag inga garantier på köksrenoveringen för jag har ingett avtal med byggfirman som utförde det…

Det du kan förvänta dig vid nyproduktion av byggbolag är fackmannamässigt utförande samt leverans enligt specifikation och avtal.
Då följer minst 2 års garanti samt 10års reklamationsrätt…
 
  • Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns begränsningar i undersökningsplikten utifrån vad man kan förvänta sig. Man kan inte förvänta sig att ett nybyggt hus har en 13 år gammal värmepump, därför är det inget som köparen behöver kontrollera om prylarna i övrigt ser nya och oanvända ut.
Varför inte ?
Om jag bygger ett hus själv och har lite vitvaror och värmepump osv i "ladan" och använder dom så är det ju inte ett fel (om dom funkar iaf) ?

Så om dessa är dom som står där vid visningen så är det ju tydligt vad som ingår ?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 8 till
  • Laddar…
R
useless useless skrev:
Det finns begränsningar i undersökningsplikten utifrån vad man kan förvänta sig. Man kan inte förvänta sig att ett nybyggt hus har en 13 år gammal värmepump, därför är det inget som köparen behöver kontrollera om prylarna i övrigt ser nya och oanvända ut.
Ja men det är ingett fel med en 13 år gammal värmepump.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att en produkt som är oanvänd, kan kallas "ny". Den är ju inte begagnad eller använd.

Synd bara på garantierna, om du inte kan tala med säljaren, ring till exvis Nibe och fråga om det går att "registrera" produkten . På vissa märken är det iom detta garantin börjar gälla, det är en chansning men man kan alltid försöka. Du kan ju visa att drifttimmarna är nära noll gissar jag. Det är ju inte första gången en rörfirma säljer en pump eller vvb som stått på lagret något år till slutkund. Och där får ju slutkunden "hela garantitiden".
 
  • Gilla
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns begränsningar i undersökningsplikten utifrån vad man kan förvänta sig. Man kan inte förvänta sig att ett nybyggt hus har en 13 år gammal värmepump, därför är det inget som köparen behöver kontrollera om prylarna i övrigt ser nya och oanvända ut.
Visst är det så. Jag skulle sagt som försvar är att man borde se att man borde se att dessa inte är från -22. När man gör sin besiktning. Man kan inte missa dessa när man går runt i huset.
Men vi kan se det krasst..Huset har troligen ett värde på minst 1,5-2 milj.
Vitvaror billigaste modell och märke? Inte många kronor. Det dyra är värmepumpen. Sen kan vi ställa oss frågan hur skulle husets värde påverkas utav informationen att vitvarorna är 12år gamla men använda i ett år. Jag tror inte det påverkar priset nämnvärt.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Så det var falskt alarm i trådstart, det var inga begagnade produkter. Men väl nya produkter som har lagerhållits ovanligt länge innan de installerades.
 
  • Gilla
MONTREAL och 6 till
  • Laddar…
R
I InsidersUnited skrev:
Jag tycker att en produkt som är oanvänd, kan kallas "ny". Den är ju inte begagnad eller använd.

Synd bara på garantierna, om du inte kan tala med säljaren, ring till exvis Nibe och fråga om det går att "registrera" produkten . På vissa märken är det iom detta garantin börjar gälla, det är en chansning men man kan alltid försöka. Du kan ju visa att drifttimmarna är nära noll gissar jag. Det är ju inte första gången en rörfirma säljer en pump eller vvb som stått på lagret något år till slutkund. Och där får ju slutkunden "hela garantitiden".
Den var ifrån 2010 så knappast idé o ringa om registrering…

Om rörläggaren säljer något ifrån hyllan så har du alltid 2års garanti och 10års reklamationsrätt..

Men vad vi vet så är det inte fallet i denna tråd…
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Så det var falskt alarm i trådstart, det var inga begagnade produkter. Men väl nya produkter som har lagerhållits ovanligt länge innan de installerades.
Vart står det att det var begagnade prylar? Jag har i alla fall utgått från att de var oanvända trots åldern.
En diskmaskin som har varit använd i flera år är det ju knappast någon som misstar för en ny...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Vart står det att det var begagnade prylar? Jag har i alla fall utgått från att de var oanvända trots åldern.
En diskmaskin som har varit använd i flera år är det ju knappast någon som misstar för en ny...
Du gissade rätt! (Många andra gjorde inte det.)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Fast hur har det gått till ett bygglov är väl giltigt i 5 år?
Går utmärkt att bygga i 20 år för de...
 
  • Gilla
GlennB
  • Laddar…
Får man fråga hur TS vet att pumpen är tillverkad 2010?
Det är inte så att du googlat och fått upp att modellen började tillverkas då?
Eller har du ett faktiskt tillverkningsdatum stämplat på pumpen som du har hittat?
 
  • Gilla
Blueztar och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.